הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שנת מלחמה: ארה"ב בסכום שיא בסיוע צבאי לישראל
הנשיא ג'ו ביידן צדק, לפחות חלקית, באומרו כי "אף ממשל לא עזר לישראל יותר ממני" - שכן וושינגטון שלחה כמעט 18 מיליארד דולר לירושלים בשנה שחלפה מאז טבח ה-7 באוקטובר

ארצות הברית הוציאה סכום שיא של לפחות 17.9 מיליארד דולר על סיוע צבאי לישראל בשנה שחלפה מאז מתקפת הטרור האכזרית על אזרחי ישראל, שהציתה את המלחמה בעזה. כך על פי דו"ח עבור פרויקט 'עלויות המלחמה' של אוניברסיטת בראון.

סכום נוסף של 4.86 מיליארד דולר הושקע בפעילות צבאית אמריקאית מוגברת באזור מאז הפלישה והטבח של חמאס ב-7 באוקטובר, שהובילו להסלמת העימותים ברחבי המזרח התיכון, כך אמרו החוקרים בממצאים שפורסמו ביום השנה למתקפה ונמסרו לראשונה לסוכנות הידיעות AP.  

סכום זה כולל את עלויות המבצע בהובלת הצי האמריקאי למיגור התקפות על ספינות מסחריות מצד החות'ים בתימן, הטוענים כי הם מבצעים אותן בסולידריות עם ארגון חמאס הנתמך על ידי איראן.

הדו"ח - שהושלם לפני שישראל פתחה בשלב חדש במלחמה נגד ארגון הטרור חזבאללה, הוא אחד האומדנים הראשונים של העלויות המשוערות שהשקיעה ארה"ב.

העלויות הכספיות חושבו על ידי לינדה ג'. בילמס, פרופסור בבית הספר ג'ון פ. קנדי לממשל בהרווארד, שהעריכה את העלויות המלאות של מלחמות ארה"ב מאז מתקפות ה-11 בספטמבר 2001, וחוקרים עמיתים ויליאם ד. הרטונג וסטיבן סמלר.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ארה"ב העבירה לישראל סיוע צבאי בסך כ-18 מיליארד דולר | צילום: רויטרס

 

הנה מבט על חלק מהמקומות אליהם הלך כספם של משלמי המסים האמריקאים:

שיא בסיוע הצבאי לישראל

ישראל - בעלת ברית של ארצות הברית מאז הקמתה ב-1948 - היא המקבלת הגדולה ביותר של סיוע צבאי אמריקאי בהיסטוריה, וקיבלה 251.2 מיליארד דולר בדולרים מתואמי אינפלציה מאז 1959, כך על פי הדו"ח.

עם זאת, ה-17.9 מיליארד דולר שהוצאו מאז ה-7 באוקטובר אשתקד, בדולרים מתואמי אינפלציה, הם בהחלט הסיוע הצבאי הגדול ביותר שנשלח לישראל בשנה אחת. ארה"ב התחייבה לספק מיליארדי דולרים בסיוע צבאי לישראל ולמצרים מדי שנה כאשר הן חתמו על הסכם השלום בתיווך אמריקאי ב-1979, והסכם מאז נשיאותו של ברק אובמה קבע את הסכום השנתי לישראל על 3.8 מיליארד דולר עד 2028.

הסיוע האמריקאי מאז תחילת המלחמה כולל מימון צבאי, מכירות נשק, לפחות 4.4 מיליארד דולר בהוצאות ממלאי ארה"ב והעברות של ציוד משומש.

חלק גדול מהנשק האמריקאי שסופק השנה היה תחמושת, החל מפגזי ארטילריה ועד פצצות בונקר במשקל 2,000 פאונד ופצצות מונחות מדויקות.

ההוצאות נעות מ-4 מיליארד דולר לחידוש מערכות ההגנה כיפת ברזל וקלע דוד ועד למזומנים עבור רובים ודלק סילוני, כך על פי המחקר.

במחקר ציינו כי היה בלתי אפשרי לקבל את הפרטים המלאים של מה שארה"ב שלחה לישראל מאז ה-7 באוקטובר האחרון, כך שה-17.9 מיליארד דולר לשנה הוא סכום חלקי, אמרו החוקרים. הם האשימו את ממשל ביידן ב"מאמצים להסתיר את הסכומים המלאים של הסיוע וסוגי המערכות באמצעות תמרון בירוקרטי".

המימון חילק את האמריקאים במהלך מערכת הבחירות לנשיאות במדינה. אך התמיכה בישראל נשאה משקל רב בפוליטיקה האמריקאית זמן רב, וביידן אמר ביום שישי כי "אף ממשל לא עזר לישראל יותר ממני".

פעילות צבאית אמריקאית במזרח התיכון

ממשל ביידן חיזק את כוחו הצבאי באזור מאז תחילת המלחמה, במטרה להרתיע ולהגיב לכל התקפה על כוחות ישראליים ואמריקאיים.

פעולות נוספות אלה עלו לפחות 4.86 מיליארד דולר, כך על פי הדו"ח, לא כולל סיוע צבאי אמריקאי מוגבר למצרים ושותפים אחרים באזור.

 

נושאת מטוסים אמריקאית במפרץ הפרסי | צילום: AP

 

לארה"ב היו 34,000 כוחות במזרח התיכון ביום שבו חמאס פרץ את גבול עזה לדרום ישראל וביצע את הטבח. מספר זה עלה לכ-50,000 באוגוסט, כאשר שתי נושאות מטוסים היו באזור, במטרה להרתיע מפני תגובה לאחר תקיפה שיוחסה לישראל שהרגה את מנהיג חמאס איסמעיל הנייה בעיר הבירה טהראן, באיראן. הסך הכולל עומד כעת על כ-43,000.

מספר כלי השיט והמטוסים האמריקאיים שהוצבו - קבוצות תקיפה של נושאות מטוסים, קבוצת מוכנות אמפיבית, טייסות קרב וסוללות הגנה אווירית - בים התיכון, בים האדום ובמפרץ עדן השתנה במהלך השנה.

הפנטגון אמר כי קבוצת תקיפה נוספת של נושאת מטוסים בדרכה לאירופה בקרוב מאוד וזה עשוי להגדיל את סך הכוחות שוב אם שתי נושאות יהיו שוב באזור באותו הזמן.

המאבק נגד החות'ים

הצבא האמריקאי התפרס מאז תחילת המלחמה בניסיון להתמודד עם התקפות מוגברות מצד החות'ים, פלג חמוש השולט בבירת תימן ובאזורים הצפוניים, ויורה על ספינות סחר בים האדום בסולידריות עם חמאס. החוקרים כינו את העלות של 4.86 מיליארד דולר לארה"ב "אתגר מסובך ויקר באופן א-סימטרי באופן בלתי צפוי".

החות'ים המשיכו לבצע התקפות על ספינות העוברות בנתיב הסחר הקריטי, מה שגרר תקיפות אמריקאיות על אתרי שיגור ומטרות אחרות. המערכה הפכה לקרב הימי הרציף האינטנסיבי ביותר שחווה הצי האמריקאי מאז מלחמת העולם השנייה.

"ארה"ב הציבה מספר נושאות מטוסים, משחתות, סיירות וטילים יקרים במיליוני דולרים נגד כטב"מים זולים מתוצרת איראן שעולים 2,000 דולר", אמרו המחברים.

רק ביום שישי, הצבא האמריקאי תקף יותר מתריסר מטרות חות'יות בתימן, כשהוא פוגע במערכות נשק, בסיסים וציוד אחר, כך אמרו גורמים רשמיים.

החישובים של החוקרים כללו לפחות 55 מיליון דולר בתשלומי קרב נוספים מהפעילות המוגברת באזור.

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE