הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
ההתעצמות המפלצתית של הוריקן מילטון: האם הסופה יכולה להגיע לעוצמה 6?
תוך שעות ספורות, הסופה המתקרבת לחופי פלורידה התעצמה ב-130 מיילים לשעה מסופה בקטגוריה 2 עם רוחות של 60 מייל לשעה ועד 180 מייל לשעה

ההתעצמות המפלצתית של 'מילטון' מסופת הוריקן בקטגוריה 2 לקטגוריה 5 בתוך שעות ספורות בלבד, הותיר אנשים תוהים אם הסופה העוצמתית עשויה להפוך לקטגוריה 6.

ההוריקן התחזק מאוד ובמהירות ביום שני לאחר שנוצר במפרץ מקסיקו, כשהתפוצץ מסופה טרופית של 60 מייל לשעה ביום ראשון בבוקר להוריקן עוצמתי בקטגוריה 5 של 180 מייל לשעה - עלייה מדהימה של 130 מייל לשעה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

ההוריקן המתפתח במהירות שאינו מראה סימני עצירה, לא יהפוך טכנית לקטגוריה 6 – זאת מכיוון שהקטגוריה אינה קיימת כרגע. אך הוא עשוי בקרוב להגיע לרמה של קטגוריה 6 היפותטית שמומחים דנו בה, ולעורר ויכוחים האם הסולם ארוך השנים של המרכז הלאומי להוריקנים לסיווג מהירויות רוח של הוריקנים מקטגוריה 1 עד 5 עשוי להזדקק לעדכון.

מילטון כבר הוגדר כסופה נדירה בכך שעבר את מהירות הרוח של 156 מייל לשעה והפך לקטגוריה 5. אך אם יגיע למהירויות רוח של 192 מייל לשעה, הוא יעבור סף שרק חמישה הוריקנים וטייפונים הגיעו אליו מאז 1980, כך לפי מייקל וונר, מדען אקלים במעבדה הלאומית לורנס ברקלי, וג'ים קוסין, מדען פדרלי בדימוס ויועץ מדעי בקרן ללא מטרות רווח First Street Foundation.

 

 

השניים חיברו מחקר שבחן האם הסופות הקיצוניות יכולות להפוך לבסיס לכינוי הוריקן קטגוריה 6. כל חמש הסופות התרחשו במהלך העשור האחרון.

המדענים אומרים שחלק מהציקלונים החזקים יותר מקבלים מטען-על על ידי טמפרטורות שיא של מי האוקיינוסים בעולם, במיוחד במפרץ מקסיקו וחלקים מדרום-מזרח אסיה והפיליפינים.

קוסין ווונר אמרו שהם לא מציעים להוסיף קטגוריה 6 לסולם הרוח אלא מנסים "לתרום לדיונים רחבים יותר" על תקשור הסיכונים הגדלים בעולם מתחמם.

מומחי מזג אוויר אחרים מקווים לראות הפחתת הדגש על קטגוריות מהירות הרוח, ואומרים שהן אינן מעבירות כראוי את ההשפעות הפוטנציאליות הרחבות יותר של הוריקן כמו גאות סערה והצפות ביבשה. הגרוע ביותר מהנזק של הלן הגיע כשהסופה הגיעה לקרוליינות וכבר הורדה מדרגת הוריקן לסופה טרופית.

מהו סולם הרוח של הוריקן סאפיר-סימפסון?

מרכז ההוריקנים משתמש בסולם הידוע היטב - עם טווחי מהירות רוח לכל אחת מחמש הקטגוריות - מאז שנות ה-70. הסף המינימלי לרוחות קטגוריה 5 הוא 157 מייל לשעה.

הסולם, שתוכנן על ידי המהנדס הרברט סאפיר והותאם על ידי מנהל המרכז לשעבר רוברט סימפסון, מסתיים בקטגוריה 5 מכיוון שרוחות חזקות כל כך יגרמו לנזקים כל כך חמורים החל מאותה עוצמה. כך כל אמר סימפסון בראיון בשנת 1999.

קטגוריה 5 הפתוחה מתארת כל דבר מ"קטגוריה 5 נומינלית עד אינסוף", אמר קוסין. "זה הופך להיות יותר ויותר לא מספק עם הזמן כי שינוי האקלים יוצר יותר ויותר עוצמות חסרות תקדים אלה".

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE