הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שירן שפיץ עם טיפים איך לעבור את כיפור בשלום עם ילדים
היעד בראש סדר עדיפויות של יום כיפור הוא, לאפשר למובגרים לצום. כדי שזה יקרה, נצטרך לדאוג לכך שהמבוגרים והילדים יהיו במנוחה. וכאן נשאלת השאלה, איך אנחנו עוברים את הצום בשלום? איך אנחנו גורמים לכך שהילדים לא יעייפו אותנו?

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 שירן שפיץ : מאמנת הורים, "שותלת" תובנות ו"מצמיחה" משפחות

יום כיפור, מעבר להיותו יום של תשובה וסיכום, הוא הזדמנות מצוינת לחיבור עמוק יותר עם ילדינו. כיצד נוכל להפוך את היום הקדוש הזה לחוויה משמעותית ומשפחתית?

הילדים שלנו סופגים את הערכים שלנו, את האמונות שלנו ואת ההתנהגות שלנו. ביום כיפור, כשכולנו עוצרים רגע מהמרוץ, נפתחת הזדמנות ייחודית לחיבור עמוק יותר עם ילדינו, לשוחח איתם על נושאים חשובים ולטעת בהם ערכים של חמלה, סליחה והתחלה חדשה.

אז קודם כל נכין אותם מראש ליום המיוחד הזה!

הכינו רשימה מראש שתהיה גלויה גם לילדים: מה עושים, מה אוכלים וגם מה אסור לעשות.

דברו מראש עם הילדים על יום הכיפורים ומשמעותו וכללי התנהגות. הכינו אותם למקרה שאתם עשויים לחוש פחות טוב או חלשים כי אתם בצום, וכי עליהם להתחשב בכם. כמו כן הסבירו שלא מרעישים יתר על המידה, לא מפעילים טלוויזיה בקולי קולות, ואם אפשר - גם להשתדל לא לאכול בפרהסיה מול אנשים שצמים.כיפור זה הזדמנות ליהנות גם בלי טלוויזיה, מחשב וסמארטפונים

אז איך אפשר להתכונן מראש?

1.יש לוודא שיש לילדים מספיק משחקים. לילדים הגדולים – משחקי חשיבה ואתגר:משחקי קופסא ,לגו, שח מט ושש בש לילדים הקטנים – בובות קטנות, מכוניות, כדור, יצירה  וכדומה. *חשוב לוודא שהילדים אוהבים את המשחקים

תכינו הכל מראש בצד במקום שהם לא רואים וכל כמה זמן תוציאו משחק חדש
אמנם אחת הדרישות מהיהודים ביום כיפורים היא "ועיניתם את נפשותיכם" – אבל ילדים כידוע פטורים מחובת קיום המצוות, ואם כבר כל המשפחה ביחד למה לא לנצל את הזמן למשחקים חביבים שכולם אוהבים או לטובת יצירה משותפת? אם אתם חוגגים בקרוב יום הולדת, אולי זה הזמן אפילו לחשוב על רעיונות ליום ההולדת. יש המון דברים שאפשר לעשות ולחשוב עליהם ביום כיפור, יום של שקט וחשבון נפש.

2.אפשר לפתוח אלבומי תמונות ולדבר על העבר, ההווה והעתיד, מקומות שהם נהננו ללכת והסיבה לכך ולחילופין... מקומות שהם ירצו ללכת...

3. להכין מראש את כל האביזרים ללוח חזון, ולהתחיל לתכנן אותו....

4. ספרים- זמן מצויין לקרוא ספרים, אבל צריך להתכונן מראש. אני אוהבת לקחת את הילדים שלי לזמן איכות לפני כיפור כל אחד בוחר לעצמו לגו, פזל וספר....כבר שנים וזה מדהים, וגם מעביר את הזמן....

5. בשעות הקשות של הצום – שעות אחרי הצהריים – יש לדאוג שמישהו ישמור על הילדים הקטנים. אם יש ילדים גדולים בבית, יש לבקש מהם (באמצעות תגמול כלשהו). אם אין ילדים גדולים, אפשר להביא ילדה גדולה או נערה מהשכנים, או מקרובי משפחה שישמרו על הילדים (להבטיח להם תשלום, או הפתעה). אנחנו מרוויחים כאן שני דברים; מעסיקים את הילדים הגדולים בדברים טובים ונותנים לאמא זמן מנוחה.

6. יש לוודא שהילדים אוכלים ושותים כדרוש. אחד המניעים לילדים לא רגועים, הוא החוסר תזונה. זה שאנחנו צמים, לא מצדיק שהילדים לא יאכלו טוב. כדי שהילדים יאכלו כראוי, יש לתת להם אוכל שהם אוהבים במיוחד (גם אם זה קצת יקר, זה שווה). כך שלא נצטרך לעמול קשה כדי שהם יאכלו. בנוסף, יש לומר  לילדים את הכלל, שרק אחרי האוכל, הם יכולים לשחק.

7. אם מזג האוויר מאפשר, טיול בשכונה יכול להיות רעיון נהדר באיחוד אם הילדים רגילים לנסיעה באוטו, לדבר קצת על מעברי חצייה, איך עוברים, להכיר קצת את הרחובות מסביב.

8.בתי כנסת בארה"ב בדר"כ מביאים פעילויות מגניבות לילדים בחגים וגם בכיפור, תוודאו מראש:איזה פעילות יש ומה מתאים לילדים שלכם, בדרך כלל זה ממש שווה ההורה הולך להתפלל ויש תעסוקה לילד.ה.

 

אחד הדברים המדהימים בכיפור זה חשבון נפש – או לפחות שיחות נפש
כידוע, המהות העיקרית של יום הכיפורים היא חשבון הנפש, ואיתו התיקון הפנימי, ההתפתחות הרוחנית והצמיחה – וכדאי לעשות זאת לא רק בינינו לבין עצמנו אלא גם עם הילדים (כשהתכנים ועומקם הם בהתאם לגילאי הילדים, כמובן). ילד שרואה את ההורים שלו מתבוננים במעשיהם ומודים בטעויות, ואז מבקשים סליחה (אמיתית!) מקבל השראה, לומד להיות רגיש יותר לזולת וגם סלחן יותר כלפי עצמו, כך שיהיה לו קל יותר להודות בטעויות, לתקן אותן – ולגדול באמת.

לסיום, חשוב לציין: ההורים והילדים צריכים להיות במנוחה, לא רק כדי שהמובגרים יוכלו לצום, אלא גם, שהילדים ילמדו מה עושים ביום כיפור.

כל מה שנשאר זה לאחל למי שצם, צום קל ושיעבור בקלות ובגדול שתהיה לנו שנה חדשה מוצלחת יותר, פורייה יותר וכמובן שכל החטופים יחזרו כבר!

בהצלחה רבה!

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE