הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
המחיר הכלכלי של אסון הטבע המתקרב: הוריקן מילטון עשוי להזניק את מחירי המזון
אחרי שהוריקן הלן הותיר נזק כלכלי של כ-250 מיליארד דולר, העוצמה המפחידה של הסופה המתקרבת לחופי פלורידה מבהירה שיהיה מדובר באחד האסונות היקרים בהיסטוריה של המדינה

הוריקן מילטון העוצמתי במיוחד שמתקרב במהירות לחופי פלורידה, צפוי להכביד עוד יותר על הקשיים הכלכליים שנגרמו על ידי הוריקן הלן, שהכה באזור לפני קצת יותר משבועיים.

הלן הותיר חותם משמעותי, כאשר הנזק הכלכלי שלו מוערך בין 225 מיליארד ל-250 מיליארד דולר. כעת, עם התקרבות מילטון שכעת נע בין עוצמות 4 ל-5, פלורידה שוב במרכזה של אסון טבע שעלול להיות אחד הגרועים בהיסטוריה – וכך גם אחד היקרים.

מדאיג במיוחד הוא הנזק החקלאי שנגרם על ידי הסופות הרצופות, אשר לפי יו"ר AccuWeather, ג'ואל מאיירס, עלול לגרום להפסדים מכריעים אף יותר מאלה שנגרמו על ידי הלן.

"מילטון עלול לגרום להפסדים משמעותיים של גידולי ירקות ופירות כמו תפוזים ועגבניות, מה שיכול להשפיע אפילו יותר מהלן על החקלאות", אמר מאיירס בהצהרה לתקשורת ביום שני.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


פורט מאיירס | צילום: Getty Images

 

"עליות מחירים על חלק מהירקות והפירות, כמו תפוזים ועגבניות, עשויות להיראות בחנויות המכולת תוך מספר שבועות", אמר.

ההרס הצפוי של גידולים ותשתיות על ידי מילטון עלול להדהד לאורך שרשרות האספקה, ולדחוף את מחירי המזון למעלה בזמן שהאינפלציה כבר מהווה דאגה מרכזית.

עובד של Joshua Citrus Inc., חברה לגידול ומשלוח פירות מפלורידה, שביקש להישאר בעילום שם, אמר ל'ניוזוויק' שההכנות לקראת הגעת מילטון בעיצומן, אך "אם נאבד את כל היבול כמו שקרה בהוריקן איאן, מחיר התפוזים יזנק לשמיים".

מאיירס, בינתיים, הזהיר כי להוריקן מילטון יש פוטנציאל להפוך לאחד ההוריקנים ההרסניים והיקרים ביותר בארה"ב, בהתחשב בנחיתה הצפויה של הסופה באזורים צפופי אוכלוסין עם נכסים יקרים.

בעוד שהסופה ככל הנראה לא תגרום לאסון הצפות בדרום הרי האפלצ'ים, העלות הכלכלית שלה עדיין עלולה להתחרות בזו של הלן, ולהעמיס עוד יותר על כלכלה אמריקאית שכבר נמצאת במצב שברירי.

אם מילטון יגרום לנזק כולל והפסדים כלכליים העולים על 200 מיליארד דולר, ההשפעות המשולבות של שני ההוריקנים על פני שלושה שבועות בלבד עלולות להסתכם בכ-2 אחוזים מהתמ"ג של המדינה.

הפסדים כאלה עלולים ליצור אתגרים לפדרל ריזרב בעודו מנווט את האיזון העדין בין ריסון האינפלציה לבין תמיכה בכלכלה המתמודדת עם אסונות טבע רצופים, אמר מאיירס.

"מצד אחד, הפדרל ריזרב מעלה את שיעורי הריבית כדי להפחית אינפלציה. עם זאת, הסופות גורמות לאינפלציה על ידי העלאת עלויות המוצרים," אמר מאיירס.

"מצד שני, ההוריקנים מזיקים לכלכלה וגורמים לכישלון של חלק מהעסקים ולקשיים של אחרים כתוצאה מהאסונות, כך שמשרות הולכות לאיבוד, ואנשים ועסקים מתמודדים עם השפעות כלכליות ארוכות טווח מהאסונות".

הפדרל ריזרב שוקל לכאורה עוד הורדות ריבית השנה, אך ההוריקנים ההרסניים מוסיפים אי-ודאות לתהליך קבלת ההחלטות שלהם. בדרך כלל, היחלשות הכלכלה הייתה מובילה לשיעורי ריבית נמוכים יותר, אך הלחצים האינפלציוניים שנגרמו על ידי הסופות עשויים לחייב את הגישה ההפוכה.

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE