הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אחרי הסערה סביב המועמדים: הוכרז זוכה פרס נובל לשלום
היה חשש כבד כי אונר"א תזכה בפרס המכובד, למרות המעורבות הישירה שלה באנטישמיות וטרור. לבסוף, הוועידה החליטה להעניק את הפרס למי שנלחם נגד פצצות גרעיניות

פרס נובל לשלום הוענק ביום שישי לניהון הידנקיו, ארגון יפני של ניצולי פצצות האטום האמריקאיות בהירושימה ונגסאקי, כהוקרה על פעילותו רבת השנים נגד נשק גרעיני. זאת אחרי סערה שנוצרה סביב ספקולציות כי חלק מהמועמדים לפרס הם ארגון אונר"א, מזכ"ל האו"ם או בית הדין בהאג - שלכולם יש סממנים הנעים בין אנטישמיות לטרור. 

יורגן ווטנה פרידנס, יו"ר הוועדה הנורווגית לפרס נובל, אמר כי הפרס הוענק מכיוון ש"הטאבו נגד השימוש בנשק גרעיני נמצא תחת לחץ".

"ועדת נובל מבקשת לכבד את כל הניצולים אשר, למרות הסבל הפיזי והזיכרונות הכואבים, בחרו להשתמש בניסיונם היקר כדי לטפח תקווה ומעורבות למען השלום", אמר פרידנס.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

יו"ר הידנקיו, טומויוקי מימאקי, שהיה בעיריית הירושימה כשנמסרה ההודעה, הריע ודמע עם קבלת החדשות.

"האם זה באמת נכון? לא ייאמן!", צרח מימאקי.

מאמצים למיגור נשק גרעיני זכו בעבר להכרה מוועדת נובל. הקמפיין הבינלאומי לביטול נשק גרעיני קיבל את פרס השלום בשנת 2017, ובשנת 1995 זכו ג'וזף רוטבלט וועידות פאגווש למדע ולעניינים עולמיים בכבוד על "מאמציהם להפחית את התפקיד של נשק גרעיני בפוליטיקה הבינלאומית, ובטווח הארוך יותר, לבטל נשק כזה".

פרס נובל לשלום השנה הוענק על רקע של סכסוכים עולמיים הרסניים, בעיקר במזרח התיכון, באוקראינה ובסודאן.

פרידנס הדגיש את האיומים הגוברים בתשובה לשאלה על הרטוריקה של רוסיה בנוגע לנשק גרעיני בפלישתה לאוקראינה.

"ברור מאוד שאיומים בשימוש בנשק גרעיני מפעילים לחץ על הנורמה הבינלאומית החשובה, הטאבו של שימוש בנשק גרעיני", אמר פרידנס. "ולכן, מדאיג לראות כיצד איומים בשימוש פוגעים גם בנורמה זו. לשמור על טאבו בינלאומי חזק נגד השימוש הוא קריטי לכל האנושות".

 

יו"ר הידנקיו, טומויוקי מימאקי

 

צוואתו של אלפרד נובל ציינה כי פרס השלום צריך להיות מוענק לאלה המבצעים "את העבודה הרבה ביותר או הטובה ביותר למען אחווה בין אומות, לביטול או הפחתת צבאות קבע ולקיום וקידום קונגרסי שלום".

בשנה שעברה הוענק פרס נובל לשלום לפעילה האיראנית הכלואה נרגס מוהמדי על פעילותה למען זכויות נשים, דמוקרטיה והתנגדותה לעונש מוות. ועדת נובל ציינה כי הפרס הוקיר גם את "מאות אלפי האנשים" שמחו נגד "מדיניות האפליה והדיכוי של המשטר התיאוקרטי באיראן המכוונת נגד נשים".

בשנה המאופיינת בסכסוך עולמי, היו השערות שהוועדה הנורווגית לפרס נובל עשויה להחליט שלא להעניק פרס שלום כלל השנה. עם זאת, הוועדה המשיכה במסורתה לכבד את אלה הפועלים למען השלום.

פרסי נובל נושאים פרס כספי של 11 מיליון קרונות שבדיות (מיליון דולר). בעוד שרוב פרסי נובל נבחרים ומוכרזים בשטוקהולם, פרס השלום נקבע ומוענק באופן ייחודי באוסלו על ידי הוועדה הנורווגית לפרס נובל בת חמשת החברים.

עונת פרסי נובל מסתיימת ביום שני עם הכרזת הזוכה בפרס הכלכלה, הידוע רשמית כפרס בנק שבדיה במדעי הכלכלה לזכרו של אלפרד נובל.

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE