הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מסמכים חדשים שנתפסו חושפים את השאיפה הרחבה יותר של חמאס לזרוע הרס בישראל
עשרות עמודים שנמצאו על ידי כוחות צה"ל בעזה מפרטים תכנית פוטנציאלית של חמאס גדולה בהרבה מהמתקפה ב-7 באוקטובר 2023, ומראים כיצד מנהיגי הארגון רצו מימון ואימונים מאירן.

מסמכים שנתפסו על ידי כוחות צה"ל בעזה חושפים כי שנים לפני המתקפה ב-7 באוקטובר 2023, מנהיגי חמאס תכננו גל הרסני הרבה יותר של התקפות טרור נגד ישראל. התכניות כללו אפשרות להפלת גורד שחקים בתל אביב בסגנון 11 בספטמבר, תוך שהם לוחצים על איראן לסייע בהגשמת חזונם להשמדת המדינה היהודית.

הרשומות האלקטרוניות והניירות, שלטענת גורמים ישראליים נמצאו במרכזי הפיקוד של חמאס, מראים תכנון מתקדם להתקפות באמצעות רכבות, סירות ואפילו מרכבות רתומות לסוסים. חלק מהתכניות היו בלתי מגובשות ובלתי מעשיות לחלוטין, לדברי מומחי טרור. התכניות צופות משיכת קבוצות מיליטנטיות בעלות ברית למתקפה משולבת נגד ישראל מהצפון, הדרום והמזרח.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אוסף המסמכים כולל מצגת מאוירת ומוערת המפרטת אפשרויות להתקפה, וכן מכתבים מחמאס למנהיגים הבכירים של איראן ב-2021, בבקשה למאות מיליוני דולרים במימון ואימון ל-12,000 לוחמי חמאס נוספים

 

אוסף המסמכים כולל מצגת מאוירת ומוערת המפרטת אפשרויות להתקפה, וכן מכתבים מחמאס למנהיגים הבכירים של איראן ב-2021, בבקשה למאות מיליוני דולרים במימון ואימון ל-12,000 לוחמי חמאס נוספים. לא ברור אם איראן ידעה על מסמך התכנון או הגיבה למכתבים, אך גורמים ישראליים רואים בבקשות אלה חלק ממאמץ גדול יותר של חמאס למשוך את בעלות בריתו האיראניות לעימות ישיר עם ישראל, שטהראן נמנעה ממנו באופן מסורתי.

המסמכים, שנכתבו בערבית, מייצגים חלק קטן מאלפי הרשומות שצה"ל טוען כי תפס מאז תחילת הפלישה הקרקעית לעזה ב-27 באוקטובר. ההחלטה לשחרר את המסמכים מגיעה בזמן שמנהיגי ישראל שוקלים מכה תגובתית אפשרית לאחר שאיראן שיגרה יותר מ-180 טילים בליסטיים נגד ישראל ב-1 באוקטובר, בתגובה להריגתו של חסן נסראללה, המנהיג השיעי של חיזבאללה בלבנון, על ידי ישראל ב-27 בספטמבר.

במכתבים שנכתבו ב-2021, מנהיג חמאס בעזה יחיא סינוואר פונה בלהט למספר בכירים איראנים - כולל המנהיג העליון עלי חמינאי - בבקשה לתמיכה כספית וצבאית נוספת, ומתחייב כי בתמיכת איראן הוא יוכל להשמיד את ישראל לחלוטין תוך שנתיים. "אנו מבטיחים לכם שלא נבזבז דקה או פרוטה אלא אם כן זה יוביל אותנו להשגת מטרה קדושה זו," נכתב במכתב מיוני 2021 עם חתימות לכאורה של סינוואר וחמישה בכירי חמאס נוספים.

מצגת מחשב בת 36 עמודים שנוצרה בסוף 2022 ונתגלתה במוצב חמאס בצפון עזה ב-10 בנובמבר מפרטת אפשרויות ותרחישים לתקיפת ישראל בחזיתות מרובות, כשהיעדים נעים ממרכזי פיקוד צבאיים ועד קניונים. המסמך בערבית, שכותרתו "אסטרטגיה לבניית תכנית מתאימה לשחרור פלסטין", מכיל עשרות מפות, תצלומים ותרשימים המתארים את תנועת לוחמי חמאס נגד יעדים ישראליים, ורצף אפשרי להתקפות.

תכניות ההתקפה התבססו על "מאגר נתונים גדול" שכלל יותר מ-17,000 תצלומים - מתמונות לוויין ועד תצלומים של ערים ונופים ישראליים שצולמו במצלמות רחפן או נאספו מפרסומים ברשתות החברתיות. בין התמונות המוצגות נמצאים מתארים של בסיסי חיל האוויר הישראלי ומתקנים צבאיים ותרשימים המראים את דפוסי הטיסה של מטוסים מסחריים המשתמשים בנמל התעופה בן גוריון מחוץ לתל אביב.

המצגת מתארת שלושה וקטורי תקיפה אפשריים, ומציעה טקטיקות להטעיית גורמי הביטחון הישראליים ובלבול התגובה שלהם. התכניות כוללות תמהיל של מבצעים בטכנולוגיה נמוכה, חלקם שימשו ב-7 באוקטובר, ואחרים שנראים יותר שאפתניים. בין האחרונים הייתה תכנית להרוס גורד שחקים בתל אביב. המסמך מזהה כיעדים אפשריים את מגדל משה אביב, בניין בן 70 קומות שהוא השני בגובהו בישראל, וכן את מתחם מרכז עזריאלי הכולל שלושה גורדי שחקים, קניון גדול, תחנת רכבת וקולנוע. התכנית מציינת את הנוכחות הקרובה של בניין מטכ"ל צה"ל ומרמזת שקריסת גורד שחקים סמוך עלולה למחוץ גם את המתקן הצבאי.

 

"אם מגדל זה ייהרס בדרך זו או אחרת, יתרחש משבר חסר תקדים עבור האויב, בדומה למשבר של מגדלי מרכז הסחר העולמי בניו יורק" (קטע מתורגם מהתמונה)

 

יעד מעשי יותר, לדעת חמאס, הייתה מערכת הרכבות של ישראל. המסמך מתאר מספר וריאציות של תכנית להשתמש במסילות הברזל להובלת לוחמים וחומרי נפץ חזקים - כולל מכליות דלק שניתן לפוצץ עם פצצות קטנות - בעיר הגדולה ביותר בישראל. תכניות אחרות קראו לשינוי כלי רכב כך שיוכלו לנסוע על מסילות, והפיכת ספינות דיג לסירות תקיפה מהירות להובלת לוחמים וחומרי נפץ לנמלים ישראליים. אולי ההצעה המוזרה ביותר הייתה תכנית להחיות את המרכבות רתומות הסוסים של העת העתיקה ככלי תחבורה מודרניים ללוחמים ונשק.

מובלע בתכנית הוא הביטחון שבעלות הברית הקרובות ביותר של חמאס יצטרפו למלחמה באופן מלא לאחר שיבחינו בהצלחות של הפלישות הראשוניות של הקבוצה לישראל. גורמים אמריקאים וישראלים מאמינים כי סינוואר, שסירב לשתף פרטים של תכנית ה-7 באוקטובר עם חיזבאללה או משמרות המהפכה האיראניים מראש, שכנע את עצמו שהתקפת חמאס על ישראל תצית מלחמה רחבה יותר שבסופו של דבר שתי הקבוצות יאלצו להצטרף אליה.

המסמכים שנתפסו מספקים תובנות חדשות על המניעים האפשריים למתקפת ההפתעה ב-7 באוקטובר. פרוטוקולים מישיבת הלשכה הפוליטית באוקטובר 2023 מתארים את מנהיגי חמאס מקוננים על שיפור היחסים בין ישראל למדינות המפרץ הערביות, מגמה ש"תפתח את הדלת למדינות ערביות ואסלאמיות לרדת באותה דרך, ותגביר את הסיבוכים של פרויקט ההתנגדות," מציין המסמך.

בעוד שלא ניתן היה לקבוע באופן מוחלט את אמיתות המסמכים, תוכנם עולה בקנה אחד באופן כללי עם הערכות המודיעין של ארה"ב ובעלות בריתה לאחר ה-7 באוקטובר לגבי התכנון ארוך הטווח של חמאס והיחסים המורכבים עם איראן. סוכנויות המודיעין האמריקאיות ראו חלק מהמסמכים שנתפסו של חמאס, ואף אחד מהם לא הביע דאגה לגבי אמיתותם אך סירב להגיב באופן פומבי.

המסמכים הללו מספקים תמונה מורכבת של תכניות חמאס ויחסיו עם איראן, ומדגישים את האתגרים העומדים בפני ישראל והקהילה הבינלאומית בהתמודדות עם איומי טרור מתוחכמים ומתפתחים.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE