הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הסיבה שדרום קליפורניה סובלת מזיהום אוויר גבוה
נתונים של נאס"א על מיפוי חלקיקים כה זעירים שנספגים בזרם הדם בקלות, קושרו ישירות למחסנים הרבים בדרום המדינה של סחורות עבור קניות מקוונות

מחסנים בדרום קליפורניה נקשרו לעלייה בזיהום האוויר – כך עולה ממחקר שהשתמש בלווייני נאס"א למיפוי חלקיקים רעילים באוויר.

עם בניית המחסנים בשני העשורים האחרונים כדי לעמוד בקצב הקניות המקוונות, גם זיהום האוויר עלה - והשפיע במיוחד על שכונות בעלות הכנסה נמוכה בקרבת מקום.

מדענים זיהו משאיות דיזל המבקרות במחסנים כמקור הבעיה, בשל המזהמים הנפלטים מגזי הפליטה שלהן בעת ביקורן לאיסוף ולהורדת סחורות.

"ידוע כי פליטות דיזל קשורות למגוון השפעות בריאותיות", אמר ל'ניוזוויק' סינא האשמינסאב, מחבר שותף ומהנדס מערכות מדע בנאס"א. "בקליפורניה, פליטת מנועי דיזל מסווגת כחומר מסרטן".

נמצא כי באזורים עם יותר מחסנים או מחסנים גדולים יותר בלוס אנג'לס, ריברסייד, סן ברנרדינו ומחוז אורנג' יש רמות גבוהות יותר של זיהום אוויר, בהשוואה לאזורים דומים עם פחות מחסנים או מחסנים קטנים יותר.

 

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אזור תעשייתי בריברסייד | צילום: Getty Images

 

המחקר מצא כי הזיהום היה גרוע משמעותית בעונת החגים, כאשר נדרשו יותר משאיות כדי לעמוד בקצב רכישת המתנות המקוונת.

"המחקר שלנו בחן ספציפית את הקשר בין המיקומים והמאפיינים של מחסנים לבין זיהום אוויר, במיוחד פליטות דיזל מתנועת משאיות", אמר האשמינסאב.

"הוא לא מתמקד ישירות בהתנהגויות קניות מקוונות, אלא מדגיש כיצד הרחבת התשתיות בשרשרת האספקה יכולה לתרום לזיהום אוויר מקומי".

החלקיקים הרעילים שנמדדו על ידי לווייני נאס"א נקראים PM 2.5 והם כה זעירים - 2.5 מיקרומטר, או בערך עשרת אלפית האינץ' - שהם יכולים להישאף ולהיספג בזרם הדם בקלות.

מדענים אומרים כי אין רמת חשיפה בטוחה ל-PM 2.5. סוג זה של זיהום נקשר לסיכון מוגבר למחלות לב, מחלות ריאה, סוגי סרטן מסוימים, ותוצאות לידה גרועות, כמו לידות מוקדמות או תינוקות שנולדים במשקל נמוך.

המדענים מדדו PM 2.5 ופחמן אלמנטרי - משנת 2000 ועד 2018, ו-2019 בהתאמה - והשתמשו בנתונים ממאגר נדל"ן לגבי גודלם של כמעט 11,000 מחסנים באזור דרום קליפורניה, ומספר רציפי הטעינה ומקומות החנייה בקרבתם.

"השתמשנו בנתוני זיהום אוויר שמודלו בעבר, שנגזרו ממדידות לוויין, בשילוב עם נתונים מבוססי קרקע ופרמטרים שונים אחרים (למשל, מטאורולוגיה, שימושי קרקע וכו'), כדי להשיג הבנה מרחבית רחבה יותר של דפוסי זיהום האוויר בדרום קליפורניה", אמר האשמינסאב.

"גישה זו אפשרה לנו לנתח רמות זיהום באזורים עם ובלי מחסנים באופן מקיף יותר".

דרום קליפורניה היא מרכז הפצה עיקרי לסחורות בארה"ב, המטפל ב-40 אחוז ממכולות המטען הנכנסות למדינה.

עם צמיחת הקניות המקוונות כתעשייה, נבנו יותר מחסנים כדי לעמוד בביקוש - לעתים קרובות על קרקע זולה, בקרבת אוכלוסיות מוחלשות.

המשמעות היא שנמצא כי אנשים בעלי רמות השכלה נמוכות יותר, בעלי הכנסות נמוכות יותר, וחלק מקבוצות מיעוט גזעיות ואתניות, הושפעו באופן לא פרופורציונלי מזיהום חלקיקים באזורים אלה.

"קרקע זולה נמצאת לעתים קרובות בקהילות מוחלשות, בדרך כלל בית לאוכלוסיות בעלות הכנסה נמוכה או מיעוטים", אמר האשמינסאב. "כתוצאה מכך, אזורים אלה נושאים בנטל לא פרופורציונלי של הזיהום, מה שמעלה חששות לצדק סביבתי".

המחקר, שפורסם ב-GeoHealth, קרא לתכנון זהיר יותר של בניית מחסנים, כדי להגן טוב יותר על קהילות פגיעות.

במחקר אחר שמומן לאחרונה על ידי נאס"א ופורסם ב-Nature Communications, נמדד גז חנקן דו-חמצני - תוצר לוואי של דיזל המגרה את הריאות - בכ-150,000 מחסנים בארה"ב, ונמצא כי ריכוזי מזהם זה היו גבוהים בכ-20 אחוז בקרבת המבנים.

 

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE