הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
אוליגרך יליד ישראל מואשם בהתערבות בבחירות בחסות רוסיה
אילן שור בן ה-37, שנמלט ממולדובה לישראל - וכעת חי ברוסיה, מואשם כי הוביל מאמץ להטות את משאל העם בשאלה אם להצטרף לאיחוד האירופי

אנשי ממשל מולדובים מאשימים את המיליארדר הישראלי-מולדובי אילן שור בן ה-37, בתפקיד מוביל בהתערבות בגיבוי רוסי שמטרתה להשפיע על הבחירות במולדובה ולסכל את מסלול המדינה לחברות באיחוד האירופי.

נשיאת מולדובה מאיה סנדו אמרה שמשאל העם ביום ראשון הוכתם על ידי התערבות חיצונית "חסרת תקדים", עם "ראיות ברורות" ש"כוחות זרים העוינים את האינטרסים הלאומיים שלנו" ניסו לקנות 300,000 קולות.

המולדובים הצביעו בעד הצטרפות לאיחוד האירופי ברוב דק של 50.46 אחוז במשאל העם.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילן שור | צילום מתוך פייסבוק

 

לקראת ההצבעה, הרשויות דיווחו על ניסיונות התערבות בגיבוי מוסקבה בהובלת איל ההון הנמלט אילן שור, כולל מאמץ לשחד 130,000 אנשים להצביע "לא" ולתמוך במועמד ספציפי בבחירות. שור הכחיש כל מעורבות.

הקרמלין, שכמובן גם ממכחיש התערבות, גינה את משאל העם כ"לא חופשי", הטיל ספק במה שכינה עלייה "קשה להסביר" בקולות בעד סנדו והאיחוד האירופי, וקרא לה "להציג ראיות" להתערבות.

יחסי מולדובה עם מוסקבה הידרדרו בשנים האחרונות לאחר שסנדו גינתה את הפלישה לאוקראינה וגיוונה את מקורות האנרגיה של המדינה מעבר לרוסיה.

שור נולד בתל אביב ב-6 במרץ 1987, אך משפחתו חזרה למולדובה בשנות ה-90. אביו, מירון שור, היה איש עסקים עם אינטרסים בדיוטי פרי ומסחר קמעונאי לתיירים, בין היתר. כשאביו נפטר ב-2005, שור, אז בן 18, לקח את העסק המשפחתי 'שורהולדינג' והרחיב את פעילותו, רכש תחנות טלוויזיה, חברת ביטוח וקבוצת הכדורגל המולדובית FC Milsami Orhei.

 

נשיאת מולדובה מאיה סנדו | צילום: AP 

 

ביוני 2017 נגזרו על שור 7.5 שנות מאסר בגין מעורבותו בגניבת מיליארד דולר ממערכת הבנקאות של מולדובה ב-2014, הונאת הבנק הגדולה בתולדות המדינה.

שור היה נשיא Banca de Economii, אחד משלושת הבנקים המעורבים במה שכונה "גניבת המאה". הוא היה גם ראש Dufremol, מוכרת מוצרי הדיוטי פרי הגדולה ביותר במולדובה.

הוא נשאר חופשי בזמן הערעור, במהלכו התמודד לתפקיד בבחירות הפרלמנטריות של מולדובה ב-2019, וניצח. מפלגתו נאסרה ב-2023 בטענה ל"מסעות השפעה זדוניים" עבור רוסיה.

בעודו במעצר בית בזמן הערעור, הוא נמלט ב-2019 לישראל שם חי עד 2024. לפי התקשורת המולדובית, הוא חי כעת ברוסיה וקיבל אזרחות רוסית השנה.

ב-2023, בית המשפט לערעורים הכפיל את עונש המאסר שלו ל-15 שנים בהיעדרו בגין האשמות שחיתות והקפיא את כל נכסיו.

 

 

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE