הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
חודש אחרי שהכריז על ניתוק קשרים עם ישראל - ראש עיריית פורטלנד חוזר בו ומתנצל
מארק דיון פרסם הצהרה בה הסביר בפתיחות לב על הטעות שעשה כאשר תמך בהחלטה לנתק את הקשרים - והתנצל בפני הקהילה היהודית

ראש עיריית פורטלנד, מיין, זעזע את הקהילות היהודיות באזורו ומעבר לו בחודש שעבר כאשר הביע תמיכה מלאה בהחלטת מועצת העיר למשוך השקעות מחברות הקשורות לישראל.

כעת, ראש העיר מארק דיון חוזר בו מכל זה.

"לאחר התבוננות אישית ובעקבות שיחות פרטיות רבות שקיימתי עם שכנינו היהודים, הגעתי למסקנה שהצבעתי בעניין משיכת ההשקעות הייתה שגויה", אמר דיון במהלך דברים מוכנים בישיבת מועצת העיר ביום שני.

הוא המשיך לכנות את עמדתו בנושא משיכת ההשקעות "יומרנית", "טעות שיפוט חמורה" ו"בגידה באמון שיהודים צריכים לצפות ממשרד ראש העיר". דיון סיים את דבריו במתן מה שהוא כינה "התנצלות כנה" על הצבעתו.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


 

השינוי בעמדה היה רגע מטלטל נוסף במאבק סביב משיכת ההשקעות שקיבל דחיפה חדשה מאז תחילת המלחמה בין ישראל לחמאס לאחר הטבח האכזרי ב-7 באוקטובר אשתקד. מכללות ואוניברסיטאות רבות חוו מחלוקות עמוקות סביב הצעות למשיכת השקעות, וכך גם ממשלות מקומיות.

פורטלנד הפכה לעירייה האמריקאית הרביעית, והבולטת ביותר, מאז ה-7 באוקטובר שתמכה בצורה כלשהי של משיכת השקעות כאשר המועצה אישרה פה אחד בספטמבר תוכנית למשוך כספי עיר מעשרות חברות שלטענתה היו "שותפות במשבר ההומניטרי הנוכחי והמתמשך בעזה ובכיבוש פלסטין".

תומכי משיכת ההשקעות טוענים שהמהלך נחוץ כדי לרסן את התגובה הישראלית בעזה.

ההצבעה התקיימה חרף התנגדות נחרצת של רבים בקהילה היהודית המקומית, כולל ברית הקהילה היהודית של דרום מיין, זרוע הפדרציה המקומית, שגינתה את המהלך כ"חד-צדדי" ו"מחווה הצהרתית". פעילים יהודים פרו-פלסטינים מקומיים הביעו תמיכה בכך, כאשר הסניף של מיין של הארגון האנטי-ציוני 'קול יהודי לשלום' חגג את אישורה.

באותה עת, ראש העיר תמך במשיכת ההשקעות, וכינה אותה "מעשה הידידות הגדול ביותר" ואמר שתפקיד העיר הוא "לתפוס את [ישראל] בכתף ולומר, 'זה מספיק. זה פשוט מספיק'".

חברי מועצה אמרו שלעיר אין כספים מושקעים בעשרות החברות שברשימת היעד למשיכת השקעות וש"לא צפויה להתבצע משיכת השקעות" כתוצאה מההחלטה. (כאשר ההחלטה הוצעה לראשונה לפני מספר חודשים, גורמים עירוניים אמרו שפורטלנד החזיקה מניות בחברת טכנולוגיה המספקת לישראל טכנולוגיית סינון המשמשת במחסומים צבאיים; העיר מכרה את הכספים הללו לפני אישור ההחלטה).

 

ראש העיר מארק דיון

 

גם דיון וגם חלק מחברי המועצה אמרו ל'פורטלנד פרס הרלד' שחדשות אלו היו הפתעה עבורם, ושהם האמינו שפורטלנד מושקעת יותר בחברות שמנהלות עסקים עם ישראל כשהם תמכו בהחלטה.

"אני מניחה שבמבט לאחור, זה מחיר גבוה מדי לשלם כדי ליצור פילוג וחרדה בקהילה", אמרה קייט סייקס, חברת מועצה שגם תמכה בהצבעת משיכת ההשקעות הראשונית.

הפדרציה היהודית המקומית, שלאחרונה קיבלה את המנכ"ל הקבוע הראשון שלה, הודתה לראש העיר על התנצלותו.

"בהצהרתו, ראש העיר דיון מודה שההחלטה, שהוא מאמין כעת שהייתה שגויה, רק שירתה להדיר את הקהילה היהודית של פורטלנד - במיוחד אלה שרואים בישראל את מולדת העם היהודי", כתבה ברית הקהילה היהודית של דרום מיין בהצהרה ששותפה עם הסוכנות הטלגרפית היהודית. "אנו מעריכים את כנותו בהכרה בנזק שזה גרם ובקושי בניווט סוגיות מורכבות אלו בהקשר מקומי".

בהתנצלותו, דיון הדהד כמה ביקורות ותיקות של הקהילה היהודית על צעדי משיכת השקעות, כולל שלממשלה מקומית אין עסק להתערב בעניינים בינלאומיים. הוא אף הרחיק לכת ואמר שתמיכתו בצעד פגעה בכמה מערכות יחסים "שייתכן שלעולם לא יתוקנו".

הוא הוסיף, "לא רק שלא נשארתי בנתיב שלי, אלא ירדתי לגמרי מהדרך".

 

 

4% לא
96% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE