הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
סדר עולמי חדש בהובלת רוסיה: "הדולר משמש ככלי נשק"
זהו היה אחד המסרים העיקריים בפסגה בה השתתפו למעלה מ-20 מדינות, שמחזקות את קשריהן כדי להציב אלטרנטיבה מול העולם המערבי וארצות הברית בפרט

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין כינס השבוע את פסגה מדינית עם יותר מ-20 משתתפות, שם הם דנו ב"סדר עולמי חדש" חופשי מההגמוניה המערבית והשליטה העולמית שיש לדולר האמריקאי.

מיום שלישי עד יום חמישי, כעשרים וארבע חברות ירדו לקאזן, רוסיה, לפסגת BRICS השנתית - שמעניקה לפוטין את הבמה הגלובלית הגדולה ביותר מאז שרוסיה פלשה לאוקראינה ב-2022, שנתיים וחצי אחרי שהמערב ניסה לבודד אותו.

על ידי הפחתת התלות בדולר, הברית המתחזקת מקווה להתחמק מהסנקציות שהוטלו על ידי ארה"ב והמערב.

"הדולר משמש ככלי נשק", אמר פוטין בפסגה. "אנחנו באמת רואים שזה כך. אני חושב שזו טעות גדולה מצד אלה שעושים זאת".

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


נשיאי סין, רוסיה והודו בפסגת BRICS | צילום: רויטרס

 

במהלך מכריע, נשיא סין שי ג'ינפינג וראש ממשלת הודו נרנדרה מודי השתמשו בפסגה כדי להציג את תקוותיהם ליחסים הרמוניים יותר לאחר עשורים של מאבקים בין-גבוליים.

זה קרה ימים ספורים לאחר שסין והודו הסכימו להסכם שנועד להביא לסיום את העימות הצבאי בן ארבע השנים באזור ההימלאיה השנוי במחלוקת.

"שיתוף הפעולה בין רוסיה לסין בעניינים בינלאומיים הוא אחד מגורמי הייצוב העיקריים בעולם", אמר פוטין לשי בפסגה.

בינתיים, הודו תומכת בכלכלת רוסיה על ידי רכישת נפט מוזל שהוטלו עליו סנקציות על ידי רוב שאר העולם.

BRICS - ראשי תיבות של ברזיל, רוסיה, הודו, סין ודרום אפריקה - היה רעיון שהגו אנליסטים של גולדמן זאקס כדי לתאר את ההגמוניה הכלכלית הגוברת של סין ושווקים מתעוררים אחרים.

הקבוצה מתרחבת במהירות: איראן, מצרים, אתיופיה, איחוד האמירויות וערב הסעודית הצטרפו בינואר האחרון. טורקיה, אזרבייג'ן ומלזיה הגישו בקשה רשמית - טורקיה היא החברה הראשונה בנאט"ו שמביעה עניין בקבוצה. גם פקיסטן הביעה עניין בהצטרפות לקבוצה.

הברית מהווה כעת מחצית מאוכלוסיית העולם ו-35% מהתפוקה העולמית.

 

 

חלק ממדינות החברות כמו מצרים מקבלות סיוע צבאי אמריקאי ואיחוד האמירויות מארח בסיסים צבאיים אמריקאיים.

גורמים רוסיים כבר רואים בפסגה בת שלושת הימים הצלחה עצומה: יועץ מדיניות החוץ של פוטין, יורי אושקוב, אמר ש-36 מדינות אישרו השתתפות ו-24 ישלחו נציגים.

רוסיה גם מחזרת אחר מדינות נוספות להצטרף למערכת תשלומים שתשמש כחלופה ל-SWIFT, שבה נעשה שימוש להטלת סנקציות על גורמים רוסיים על ידי המערב.

בעוד שרוסיה דוחפת לסדר יום אנטי-מערבי בפסגה, חברות כמו ברזיל, הודו ודרום אפריקה רוצות טון פחות עוין. הן מאמינות שיש להשתמש בברית כדי להתאים מוסדות בינלאומיים לצרכי הדרום הגלובלי. הן מאמינות שהן יכולות לפעול לרפורמה בבנק העולמי ובקרן המטבע הבינלאומית כדי לשרת את צרכי העולם המתפתח.

יצירת חלופה ל-SWIFT תדרוש מטבעות ומוסדות פיננסיים מבוססי BRICS לניהול עסקים בינלאומיים - ועד כה חברות BRICS לא הציגו תכנית ברורה להחלפת הדולר.

נשיא איראן מסעוד פזשכיאן אמר בנאומו בפסגה ש-BRICS חייב לפעול כיותר מאשר "מועדון דיאלוג", ואמר שמשך 15 שנה מאז הקמת הברית, רבות ממטרותיה נותרו בלתי ממומשות.

נכסי דולר מהווים כיום כ-59% מרזרבות המטבע הזר העולמיות, ירידה מ-70% ב-1999.

הנשיא לשעבר דונלד טראמפ הבטיח "מכסים של 100%" על מדינות שדוחות את הדולר האמריקאי, בטענה שאובדן הדולר כמטבע העולמי יהיה כמו "הפסד במלחמה".

"הייתי משתמש בסנקציות, אבל הטלתי אותן והסרתי אותן מהר ככל האפשר, כי בסופו של דבר זה הורג את הדולר שלך, וזה הורג את כל מה שהדולר מייצג. ואנחנו חייבים להמשיך לשמור על זה כמטבע העולמי. אני חושב שזה חשוב. אני חושב שזה יהיה כמו להפסיד במלחמה, אם נאבד את הדולר כמטבע העולמי", אמר למועדון הכלכלי בניו יורק בספטמבר.

"זה יהפוך אותנו למדינת עולם שלישי. אתם מאבדים את רוסיה. סין נמצאת שם בחוץ מנסה להפוך את המטבע שלה למטבע הדומיננטי".

 

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE