הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הירקות והפירות שיבטיחו לכם עור זוהר, בריא וזהבהב
הפיגמנטים הכתומים בקבוצת מזונות ספציפית - הכוללת גזרים, דלעת, בטטה, פפאיה ועוד - עשויים להוביל לעור בגוון כתמתם-זהוב

קבוצה של ירקות עשויה להעניק לעור זוהר בריא וזהוב בזכות תכונות נוגדות החמצון והפיגמנט הכתום שלהם.

קרוטנואידים הם סוג של חומרי תזונה שבדרך כלל מעניקים למזונות צבע כתום עשיר: בטא-קרוטן בגזרים הוא דוגמה לכך.

סרטונים הופצו ברשתות החברתיות מתארים את היתרונות של מזונות אלה לעור בריא, זוהר ושזוף, ומרמזים שהפיגמנטים הכתומים במזונות אלה עשויים להוביל לעור בגוון כתום.

לדוגמה, @gregogallagher פרסם סרטון ל-1.5 מיליון העוקבים שלו באינסטגרם ואמר שגזרים ובטטות עשויים לגרום לאנשים להיראות מושכים יותר מכיוון שהקרוטנואידים יכולים להגביר את צהבהבות העור. באופן דומה, @isabelle.lux יצרה סרטון בטיקטוק, שזכה ליותר מ-300,000 לייקים, בו היא מייעצת ליוצרת תוכן אחרת "פשוט לאכול שלושה גזרים גדולים ביום" לשיזוף טבעי.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


צילום: Getty Images

 

אבל התזונאית קייט טיילור, מייסדת Eat Drink Think Nutrition, שירות תרפיה תזונתית, אמרה ל'ניוזוויק' שהזוהר מקרוטנואידים כנראה אינו נובע מהפיגמנט הכתום של ירקות אלה בלבד. "אני חושבת שאכילה עקבית ויציבה של תזונה המכילה פירות וירקות עם קרוטנואידים צבעוניים יכולה לתרום למראה בריא של העור כי הם גם נוגדי חמצון אנטי-דלקתיים", היא אמרה.

"דלקת מוגברת תפגע בזוהר העור. כאדם הסובל מאקזמה, אני יודעת זאת כעובדה. אז זה לא רק הקרוטנואידים אלא המורכבות של מזונות עשירים בקרוטנואידים בשלמותם", אמרה טיילור.

מזונות עשירים בקרוטנואידים כוללים גזרים, דלעת, דלורית, בטטה, פפאיה, עגבניות, תרד וכרוב קייל, כך שלא כל הקרוטנואידים הם כתומים. חלק מהצורות מומרות לוויטמין A בגוף.

אכילת כמויות מופרזות של קרוטנואידים יכולה לתרום לצהבהבות או כתמימות בעור, מצב הידוע כקרוטנמיה. ויש ראיות לכך שכמויות קטנות יותר של קרוטנואידים עשויות להשפיע באופן דומה.

לדוגמה, מחקר משנת 2017 מצא שבטא-קרוטן שיפר את צבע הפנים, המשיכה והבריאות הנתפסת - אך לא את הבריאות בפועל. מחקר משנת 2011 הסיק שצבע עור הנובע מקרוטנואידים בפנים קווקזיות נתפס כסממן לבריאות.

טיילור אמרה שישנן ראיות התומכות ברעיון שקרוטנואידים מסוימים - במיוחד ליקופן, הנמצא בעגבניות, ואסטקסנטין, הנמצא בפירות ים ואצות - עשויים לתמוך בבריאות העור וזוהרו באופן כללי יותר.

"הגורם החשוב האחר שיש לשקול לגבי מזונות עשירים בקרוטנואידים ובריאות העור הוא שמזונות עשירים בקרוטנואידים נוטים להיות מזונות שלמים, עשירים בפחמימות מורכבות", היא אמרה.

פחמימות מורכבות, היא הסבירה, הן שרשראות ארוכות יותר של מולקולות סוכר שיש להן השפעה יציבה יותר על רמות הסוכר בדם מאשר פחמימות מזוקקות, בחלקן בגלל תכולת הסיבים שלהן.

"תזונה עשירה בסוכרים מזוקקים, שומנים טרנס ומזונות אולטרה-מעובדים מגדילה את הסיכון להתפתחות והצטברות של תוצרי גליקציה מתקדמים", היא אמרה.

"אלה הם מצבים בהם סוכרים נקשרים לחלבונים או שומנים בדם ומתבטאים כתרכובות דביקות מאוד דלקתיות, אשר מחמירות ומאיצות את הזדקנות העור", אמרה טיילור. ואלה יפגעו בזוהר הבריא.

טיילור גם הזהירה מפני נטילת תוספי תזונה לשיפור גוון העור ללא ייעוץ מקצועי לגבי התאמתם לאדם הספציפי.

 

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE