הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מתקפת ישראל אמנם מסמנת שלב חדש בעימות, אך נמנעת ממלחמה כוללת
תגובתה הראשונית של איראן רמזה כי הצדדים הצליחו שוב למנוע מלחמה בלתי נשלטת, גם אם האפשרות לכך מרחפת יותר מתמיד

מתקפת ישראל על איראן בשבת בבוקר מסמנת שלב חדש ומסוכן יותר בעימות רב-השנים בין שתי המדינות, אך נראה כי נמנעה, לפחות בשלב זה, מלהוביל למלחמה כוללת, כך טוענים מומחים.

לראשונה בהיסטוריה, ישראל הודתה באופן פומבי בביצוע פעולה צבאית בשטח איראן, לאחר שנים של שמירה על עמימות אסטרטגית בנוגע לחיסולים ופעולות חבלה על אדמת איראן. זו גם הייתה מתקפה נדירה של חיל אוויר זר באיראן מאז מלחמתה עם עיראק בשנות ה-80.

על פי גורמים ישראליים, יותר מ-100 מטוסי קרב ומל"טים תקפו כ-20 מטרות באיראן, סוריה ועיראק. המתקפה התמקדה במערכות הגנה אווירית, תחנות מכ"ם ואתרי ייצור טילים. שני חיילים איראנים נהרגו במתקפה, על פי הודעת הצבא האיראני.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הרמטכ"ל ומפקד חיל האוויר מפקדים על יותר יותר מ-100 מטוסי קרב ומל"טים שתקפו כ-20 מטרות באיראן, סוריה ועיראק

 

תחת לחץ אמריקאי שנמשך שבועות, ישראל נמנעה מלתקוף אתרי העשרת גרעין ומתקני הפקת נפט רגישים, בתגובה למטח הטילים הבליסטיים הגדול ששיגרה איראן לעבר ישראל בתחילת החודש. הצמצום היחסי של היקף המתקפה אפשר למוסדות איראניים להקרין תחושה של נורמליות בשבת בבוקר. רשות התעופה פתחה מחדש את המרחב האווירי של איראן, וסוכנויות הידיעות הממשלתיות שידרו תמונות וסרטונים של חיים החוזרים למסלולם - כל אלה סימנים, לדברי מומחים, שהנהגת איראן מנסה להמעיט בחשיבות המתקפה הישראלית ולהפחית את הציפיות המקומיות לתגובה איראנית משמעותית.

העימות בין המדינות, שהתנהל במשך שנים במחשכים כאשר כל צד פגע באינטרסים של האחר ותמך ביריביו מבלי לקחת אחריות על מעשיו, הפך לעימות גלוי כאשר פרצה המלחמה בין ישראל לחמאס, בן בריתה של איראן בעזה. לאחר מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר והמלחמה ההרסנית שפרצה בעקבותיה בעזה, החלו שלוחיה האחרים של איראן במזרח התיכון, כולל חיזבאללה, לתקוף את ישראל בסולידריות עם בעלי בריתם הפלסטינים.

 

 

מומחים מזהירים כי גם אם ההסלמה האחרונה תדעך, היא קירבה את איראן וישראל עוד יותר לעבר עימות בלתי נשלט. חלק מהמומחים חוששים שישראל, למרות האיפוק היחסי בשבת, מכינה את הקרקע למתקפה גדולה יותר לאחר הבחירות לנשיאות ארה"ב בתחילת נובמבר, כאשר ההשפעה והמיקוד של וושינגטון בסכסוך איראן-ישראל יהיו מופחתים.

הפגיעה במערכות ההגנה האווירית והמכ"ם של איראן הקלה על מטוסי הקרב הישראליים לתקוף את איראן בעתיד, מהלך שעשוי להרתיע את טהראן מתגובה חזקה, או לעודד את ישראל לנסות מתקפות נוספות, או שניהם.

הפנטגון אישר כי שר ההגנה לויד אוסטין שוחח עם שר הביטחון יואב גלנט כדי לקבל עדכונים על התקיפות באיראן. דובר המועצה לביטחון לאומי אמר לאחר תחילת המתקפה כי ארה"ב עודכנה בתוכניות ישראל. צה"ל הזהיר את איראן מפני הסלמה נוספת, באומרו בהודעה כי יהיה "מחויב להגיב". דובר צה"ל דניאל הגרי אמר במסיבת עיתונאים כי אין שינויים מיידיים בהנחיות ההגנה האזרחית לציבור, מה שמעיד כי הרשויות אינן צופות מתקפה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE