הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
טראמפ נענה לבקשת קים קרדשיאן וחנן את אליס ג'ונסון
ג'ונסון בת ה-63, אישה שחורה מטנסי, נדונה למאסר עולם ללא אפשרות של שחרור בגין החזקת קוקאין והלבנת הון. החנינה - בניגוד לדעת ראש הסגל ופרקליט הבית הלבן. בנוסף שוקל הנשיא בימים אלה יותר מ-30 חנינות נוספות, בכללם של מרתה סטיוארט, ומושל אילינוי שהודח פה אחד בגין שחיתות חמורה

הבית הלבן הכין ניירת להענקת חנינות לעשרות אנשים, באיתות כי הנשיא דונלד טראמפ עומד להשתמש בזכותו החוקתית ולהתערב במקרים בהם לדעתו משרד המשפטים הגזים בהליכים נגד עבריינים. הממשל הכין את ניירת החנינות עבור לפחות שלושים בני אדם, כך על פי מקור ששוחח עם רשת CNN. אחת מאותם עשרות היא אליס ג'ונסון, אישה שחורה בת 63 מטנסי שנדונה למאסר עולם ב-1996 בגין החזקת קוקאין והלבנת הון.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מאמין שהוא יכול לחון גם את עצמו (צילום: רויטרס)



היום (רביעי) הוכרז כי טראמפ אכן הסכים להמתיק את עונשה של ג'ונסון, למענה השתדלה בשבוע שעבר קים קרדשיאן, שנפגשה בשבוע שעבר עם טראמפ ועם חתנו ג'ארד קושנר בחדר הסגלגל, במאמץ לשכנע את הנשיא לחון את ג'ונסון. בכך התעלם טראמפ מעצתם של ראש לשכתו ג'ון קלי ושל פרקליט הבית הלבן, דון מקגאן.

בשבוע שעבר חנן הנשיא את הסופר והפרשן השמרן דינש ד'סוזה ואמר לכתבים כי הוא שוקל להעניק חנינות גם למורשעים מפורסמים אחרים כגון מרתה סטיוארט, ולהמתיק את עונשו של מושל אילינוי לשעבר רוד בלאגוייביץ' - שהורשע בסנאט המדינה שלו, שנשלט בידי מפלגתו, בתוצאה 117-1. ביום שני גרם הנשיא להרמת גבות נרחבת כשצייץ שיש לו "הזכות המוחלטת" לחון את עצמו, אך לא יעשה זאת מפני שלא עשה "שום דבר רע".

בניגוד לרוב הנשיאים, הממתינים לתום כהונתם כדי להעניק חנינות לדמויות שנויות במחלוקת, טראמפ חנן כבר שישה אנשים במהלך 17 חודשי כהונתו הראשונים. בנוסף לג'ונסון ולד'סוזה חנן הנשיא גם את השריף לשעבר מאריזונה, ג'ו ארפאיו, את ראש לשכת סגן הנשיא לשעבר צ'ייני לואיס "סקוטר" ליבי, את מלח חיל הים לשעבר קריסטיאן סוסייר, ואת אלוף האיגרוף הראשון במשקל כבד, ג'ק ג'ונסון (שמת לפני עשורים רבים). לאור פרץ החנינות של הנשיא, מתחילים חבריו ובעלי בריתו של הנשיא במסעות שכנוע לחנינות לאנשים שלדעתם יש למחול גם להם על מעשיהם.


השתמשה בכוח הסלבריטאות לטוב. קים קרדשיאן (צילום: Shutterstock.com)



זהות האנשים להם בוחר הנשיא ה-45 להעניק חנינות מפתיעה לעתים קרובות לא רק את צוותו של הנשיא, אלא לעתים גם את מקבל החנינה עצמו. כך טוען דינש ד'סוזה כי מעולם לא פגש את הנשיא אישית, וכי השיחה בה התבשר על החנינה היתה רק השנייה אי פעם בה שוחח עמו. גם סקוטר ליבי הוכה בהלם, יחד עם עורכי דינו, כשהתבשר על החנינה מכלי התקשורת.

טראמפ אינו נוקט בהליך המקובל להענקת חנינות, ומרבה לעקוף את משרד הפרקליט לענייני חנינות במשרד המשפטים. לאחרונה הודיע המשרד ל-180 מבקשי חנינה כי בקשתם לא תישקל בשלב זה. סך הכל יש במשרד 2,108 בקשות לחנינה, והבית הלבן הודיע כי הבקשות ימשיכו להישקל "באופן מתגלגל".

בהנחיותיו מבהיר המשרד כי חנינה נשיאותית אינה מהווה הוכחת חפות. "חנינה נשיאותית היא לרוב סימן למחילה. חנינה אינה סימן להוכחת צדקתו של המקבל והיא אינה מרמזת על חפות ואינה מבססת אותה. מסיבה זו, בבואנו לשקול האם בקשה לחנינה היא ראויה, אנו שוקלים את קבלת האחריות, החרטה והכפרה שנעשתה בגין העבירה". בהקשר זה יצוין שחלק לפחות ממקבלי החנינות של טראמפ, כמו השריף ארפאיו והפרשן ד'סוזה, מעולם לא קיבלו אחריות או הביעו חרטה על מעשיהם.

מבקריו של הנשיא מעלים חשש כי טראמפ משגר איתותים לבעלי בריתו בעבר ובהווה הנחקרים או נאשמים על ידי החוקר המיוחד רוברט מולר, כי במקרה הצורך לא יהסס להשתמש בכוחו החוקתי על מנת לחון אותם ולחסוך מהם את אימת המאסר. אולם כשנשאל באפריל אם ישקול להעניק חנינה למי שהיה במשך שנים רבות עורך דינו, מייקל כהן, הוא ענה בכעס שזוהי "שאלה מטופשת".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE