הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
4 שנים אחרי הפלת המטוס המלזי: משרד החוץ האמריקאי נמנע מלהעביר ביקורת על רוסיה
יממה בלבד לאחר מופע האימים של הנשיא טראמפ בו התרפס בפני הנשיא הרוסי והפנה את גבו לקהילת המודיעין האמריקאית, היום נודע כי משרד החוץ בחר שלא לפרסם הודעת גינוי שנתית על מעורבות רוסיה בתקיפה, בה נהרגו כ-300 בני אדם. המסמך עצמו נכתב והודלף לתקשורת, אך לא פורסם כי מזכיר המדינה פומפאו "אינו אישר את הכתוב". ועדת החוץ של הסנאט זועמת והחליטה לזמן אותו למסור עדות מולה בשבוע הבא

ב-17 ביולי 2014, טיל רוסי יירט את טיסת MH17 של מלזיה איירליינס מעל מזרח אוקראינה באסון שבו נהרגו 298 נוסעים ואנשי צוות. מאז אותו יום, משרד החוץ האמריקאי מפרסם בכל שנה הודעה מסודרת ובה הוא מאשים את רוסיה בבריחה מאחריות. אתמול, יום השנה הרביעי לאסון, הוחלט שלא לפרסם את ההודעה השנתית, וזאת יממה בלבד לאחר המפגש המבזה של הנשיא טראמפ עם מקבילו הרוסי, ולדימיר פוטין.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


חלקים מ-MH17 שנמצאו במזרח אוקראינה (צילום: Shutterstock)


עובדי משרד החוץ כתבו את ההודעה השנתית ובה העבירו ביקורת קשה מאוד על תפקידה של רוסיה באירוע. מסיבה שאינה ברורה, המשרד החליט שלא לפרסם אותה. "ארבע שנים לאחר הפלת MH17, העולם עדיין ממתין שרוסיה תאשר את האחריות שלה", נכתב בהודעה שהודלפה לאתר "פורן פוליסי". עוד נכתב בה כי "הגיע הזמן שרוסיה תפסיק את הזרמת המידע הכוזב והמטעה ותתחיל את השלב הבא בחקירה: העמדתם לדין של האחראים על הפלת המטוס".

כזכור, מטוס הנוסעים מסוג בואינג 777 עשה את דרכו מאמסטרדם אל קואלה לאמפור (מלזיה) כאשר הופל מעל שמי אוקראינה. במקום התעמתו כוחות אוקראינים, המתנגדים לפלישת רוסיה לחצי האי קרים, עם כוחות התומכים ברוסיה ובנשיאה. ליום השנה שצוין אתמול משמעות נוספת, וזאת מכיוון שרק לפני כחודשיים פורסמו המסקנות של חקירת האירוע ע"י ממשלת הולנד. לפי מסקנות אלה, הטיל שפגע במטוס הגיע מיחידה צבאית רוסית שהייתה ממוקמת בקרבת הגבול בין שתי המדינות.

מייקל מקפול, לשעבר שגריר ארה"ב ברוסיה, תיאר את אכזבתו מאי פרסום ההודעה ע"י משרד החוץ: "פרסום ההודעה צריכה להיות אוטומטית. הראיות מצביעות על מסקנה אחת בלבד, ולדעתי חשוב שארה"ב תהיה רשומה בפרוטוקול בצד הנכון של האירוע", הוא אמר. 


חפצים אישיים ליד שברי המטוס, לפני 4 שנים (צילום: Shutterstock)


חרף אי פרסום ההודעה, שרי החוץ של 7 מדינות ה-G7 פרסמו הודעת גינוי דומה בראשית השבוע, ביניהם מזכיר המדינה האמריקאי. שרי החוץ של קנדה ובריטניה פרסמו את ההודעות שלהם באתרי הממשלה במדינותיהם, אך ההודעה פורסמה באתר של משרד החוץ האמריקאי רק היום (ד'), לאחר שהנושא הועלה לדיון ציבורי. להגנתם טוענים עובדי משרד החוץ כי פרסמו הודעה בנושא במאי האחרון, אז התקבלו מסקנות החקירה ההולנדית. 

האסון האווירי הוא נושא רגיש במיוחד בעבור תושבי הולנד. מתוך 298 ההרוגים, 193 היו אזרחי המדינה. פיט הוקסטרה, שגריר ארה"ב בהולנד, פרסם אתמול הודעה באמצעות חשבון הטוויטר שלו: "המחשבות שלי היום נמצאות עם המשפחות ועם החברים של קורבנות MH17", הוא כתב, ללא כל אזכור לרוסיה. 

החקירה ההולנדית מצאה כי שיירה של כלי רכב משוריינים העבירה את הטיל מבסיס רוסי אל מעבר לגבול האוקראיני. הוא נורה משדה פתוח ע"י בדלנים התומכים ברוסיה, אך לא ידוע בדיוק איזה קבוצה של בדלנים עשתה זאת. צבא רוסיה מכחיש בתוקף את כל המסקנות והטלוויזיה הממלכית במדינה כלל לא מזכירה מעורבות רוסית כלשהי באירוע.


מזכיר המדינה פומפאו, לא אישר את הכתוב ויגיע להעיד בפני הסנאט (צילום: Shutterstock)


על פי בכיר במשרד החוץ האמריקאי, הודעת יום השנה הייתה אמורה להתפרסם ביום שני האחרון אך פרסום זה בוטל כי מזכיר המדינה פומפאו "אינו אישר את הכתוב". עובדה זו גרמה לרבים להרים גבה, שכן בהודעה נכתב, בהתאם למסקנות הדו"ח, כי "הטיל הובא לתוך שטח אוקראינה מרוסיה, שם נורה ע"י כוחות רוסים". 

ביום שני נפגשו הנשיאים טראמפ ופוטין בפינלנד, שם הצליח האיש החזק בעולם להדהים רבים כאשר צידד עם רוסיה ולא עם קהילת המודיעין האמריקאית בנושא התערבותה של רוסיה בבחירות 2016. אתמול טראמפ עוד ניסה לחזור בו מדבריו, אך נראה שהנזק כבר נעשה. ועדת החוץ של הסנאט החליטה לזמן את מזכיר המדינה פומפאו להעיד בפניה בשבוע הבא, שם יצטרך לתת הסברים על תפקוד משרדו במהלך הביקור הממלכתי בהלסינקי. 


50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE