הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הורסות את הגוף והסביבה: "קשיות מנייר רעילות בהרבה מקשיות הפלסטיק"
לא רק מקשות על זרימת המשקה עתה מתברר כי קשיות הנייר גם מסוכנות לגוף ולסביבה יותר מאלה העשויות פלסטיק בשל כמות רעלנים רבה יותר - אז מה מציעים החוקרים? "קשיות מנירוסטה"

חוקרים בלגים חשפו כי הקשיות 'הירוקות' רעילות ועלולות להיות גרועות יותר עבור הסביבה והגוף מאשר הקשיות העשויות פלסטיק, כך על פי מחקר חדש שפורסם בכתב העת Food Additives & Contaminants.

"קשיות העשויות מחומרים על בסיס צמחי, כמו נייר ובמבוק, מתפרסמות לעתים קרובות כברות-קיימא וידידותיות יותר לסביבה מאלה העשויות מפלסטיק", לפי ד"ר תימו גרופן, מחבר המחקר ומדען סביבה באוניברסיטת אנטוורפן, "עם זאת, הנוכחות של PFAS [חומרים המבוססים על 'פולי' ו'פרפלואוראלקיל' הידועים כ"כימיקלים נצחיים" מכיוון שהם שורדים זמן רב לפני שהם מתפרקים] בקשיות אלה מעיד שזה ממש לא בהכרח נכון".

המחקר החדש מגיע בעקבות יוזמות רבות שנאכפו על ידי ערים רבות בארה"ב, כולל ניו יורק ושאומצו ע"י רשתות מסעדות גדולות שביקשו לאסור על קשיות פלסטיק אשר מתכלות רק לאחר מאות שנים והקשורות לבעיות בריאות - מבעיות בכבד ועד למומים מולדים.

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


Getty Images/iStockphoto

 

"עידן הקשיות עבר. אני מאמין שאנחנו צריכים להיפטר מקשיות פלסטיק", אמר ראש עיריית ניו יורק ביל דה-בלאזיו ב-2018 לאחר שמועצת העיר שלו אסרה על מסעדות וברים להשתמש בהם.

בינתיים, מדינות כמו בלגיה ובריטניה כבר הכניסו את החלופות הצמחיות, עם זאת, על פי המחקר החדש, הקשיות החדשות עמוסות ביותר PFAS מאשר גרסת הפלסטיק "הרעה".

החוקרים ניתחו את ריכוזי ה-PFA של 39 מותגים של קשיות שתייה, שהיו מורכבים מחמישה חומרים: נייר, במבוק, זכוכית, נירוסטה ופלסטיק והמסקנות הדהימו אותם לאחר שהתברר כי יש בחלופה הצמחית הרבה יותר PFA מכל היתר.

בינתיים, קשיות במבוק - עוד אלטרנטיבה ירוקה - גם נתבררו כיותר מזיקות מפלסטיק, כאשר נראה כי קשיות זכוכית ונירוסטה הכי בריאות.

ה-PFA הנפוץ ביותר היה חומצה פרפלואורו-אוקטנואית, שנאסרה ברחבי העולם ב-2020. עם זאת, חומר זה עדיין מיוצר במדינות מסוימות ויכול להיות קיים במוצרים שקונים צרכנים בארה"ב.

כמו כן, נכחו חומצה טריפלואורית וחומצת טריפלואורומתאן-סולפוניתה המתמוססים בקלות במים ועלולים לדלוף מתוך קשיות למשקאות.

"הנוכחות של PFAS בקשיות נייר ובמבוק מראה שהם לא בהכרח מתכלים", הזהיר ד"ר גרופן.

שלא לדבר על כך שחלק מהקשיות המכונות "100% ניתנות למחזור" הן למעשה הכל מלבד זאת.

לא ברור כיצד החומרים האלה - ששימשו מאז שנות ה-40 כדי לדחות מים ושומנים בכלי בישול ושטיחים - הגיעו לקשיות, למרות שנוכחותם מעידה שהם הוספו בכוונה כחומר דוחה נוזלים.

מקורות PFA פוטנציאליים אחרים יכולים להיות האדמה בה גדלו החומרים הצמחיים וכן המים המשמשים בייצורם, לפי Phys.org.

למרבה המזל, ריכוזים נמוכים של PFAS, לא צפויים לגרום לסיכונים בריאותיים רציניים.

עם זאת, מחקרים בבעלי חיים מצביעים על כך שהצטברות של כימיקלים אלו לאורך זמן עלולה לגרום למגוון תופעות לוואי מחרידות, כולל נזק לכבד, מערכת חיסונית מוחלשת, תינוקות בתת משקל ואפילו מוות של תינוקות.

למרבה הצער, ההשפעות ארוכות הטווח על בני אדם עדיין אינן ידועות מכיוון שניסויים בבעלי חיים נערכו עם רמות גבוהות יותר של PFAs.

לאור הממצאים, גופן הסיק שקשיות על בסיס צמחי הן אולי "נמר נייר" סביבתי ושיש אולי רק חלופה אמיתית ידידותית לסביבה לפלסטיק אחת.

"לא זיהינו שום PFAS בקשיות מנירוסטה, אז הייתי ממליץ לצרכנים להשתמש בסוג זה של קש - או פשוט להימנע משימוש בקשיות בכלל", ייעץ החוקר.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE