הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
תחקיר חדש: נכסי הנדל"ן של טראמפ ברחבי ארצות הברית מוערכים ב-250 מיליון דולר
הנשיא טראמפ מחזיק בלמעלה מ-400 יחידות דירות "קונדו" ומגרשים לבתים, שאם יימכרו, עשויים להניב מיליוני דולרים לנשיא, שכידוע עדיין מסרב להציג את תשלומי המיסים שלו

העיתון והאתר, יו.אס.איי. טודיי, חקרו נתונים ברחבי המדינה במשך ארבעה חודשים, כדי למצוא כל נכס בבעלות החברות של טראמפ. לפי התחקירנים לחברות של טראמפ יש נכסים בבעלותן בהיקף כספי של כ-250 מיליון דולר - נכסים פרטיים - בארה"ב לבדה.

התחקיר גילה כי קרן טראמפ והחברות הנילוות מחזיקים ב-422 דירות קונדו יוקרתיות ופנטהאוזים מהעיר ניו יורק ועד לאס-וגאס. 12 מגרשים לבניית אחוזות סביב למגרש הגולף שלו לחוף האוקינוס השקט ועוד עשרות נכסי נדל"ן קטנים יותר. שווי הנכסים נע בין 200,000 דולר ל-35 מיליון דולר כל אחד.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מלון טראמפ בלאס וגאס

שלא כמו בעסקות שבהן טראמפ מעניק זיכיון להשתמש בשמו, תמורת תשלום, נכסים שנמכרים ישירות על ידי חברותיו מזכים ומעשירים את חשבונו האישי. טראמפ מעולם לא חשף באופן מלא את מלאי הנכסים שברשותו וברשות החברות שבבעלותו, אחד לאחד, או את היקף המכירות שלהם. הוא גם לא נידרש לעשת כך על ידי רשויות החוק. טראמפ טוען, כי הוא הפריד בין נכסיו לבינו עצמו , אלא שקרן ההשקעות שייכת לבניו והוא בעצם המוטב הנהנה היחידי, מהרווחים ויכול למשוך כספים בכל עת שיחפוץ.

היקף הנכסים העצום וחסר התקדים עלול ליצור מנגנון של לחצים על הנשיא מצד אנשים, ארגונים ואינטרסים זרים. אמרים המבקרים. מי שיחפוץ ביקרו של הנשיא יוכל לרכוש כמויות גדולות של נכסים ממנו, או לשלם מחיר מופקע, כדי לשאת חן בעיניו ולצפות לתמורה. מן הסתם, אינטרסנטים כאלה יכולים לרכוש נכסים מטראמפ באמצעות חברות קש, שהציבור לעולם לא ידע מי עומד מאחוריהן.

ניגוד העניינים הפוטנציאלי הזה אף מחריף בשל סירובו של הנשיא לחשוף את נתוני המס שלו, או להפריד לחלוטין בינו ובין נכסיו, מה שנעשה על ידי נשיאים קודמים במהלך ארבעה עשורים. כבר ב-1978 העביר הקונגרס את חוק האתיקה בממשל וכל ששת הנשיאים מקרטר ועד אובמה חשפו את כל מגוון ההשקעות שלהם ובהם קרנות ונכסים. טראמפ לא עשה כך.  הנשיא פטור מרוב החוקים לגבי ניגוד ענינים, המחייבים כל מי שעובד בממשל הפדרלי. הוא איננו חייב לדווח על מכירת נכסים, או מי רכש אותם. לפי החוקה נאסר עליו לקבל מתנות ממשלות זרות, או גורמים זרים בכירים. טראמפ מצידו טוען, שההגבלות אינן מתייחסות לעסקות במחיר השוק, טיעון שנבחן על ידי מומחים לאתיקה ואנשי משפט. יחד עם זאת, חשוב לציין, שיהיה זה בלתי אפשרי מצד הציבור, לדעת מי עומד מאחורי רכישת נדל"ן , משום שחוקי הנדל"ן באשר לעסקות בתחום, מאפשרות לחברות קש לבצע רכישות, מבלי לחשוף מי באמת שילם את הכסף.

"כל מי שירצה להשפיע על הנשיא, יוכל להקים חברת קש ולרכוש את נכסיו." אמרה היתר לוואה מנהלת אחראית על עסקי הממשל בקבוצת Global Financial Integrity מוואשינגטון הבוחנת עיסקות פיננסיות לא כשרות. "זו קופסה שחורה גדולה ושהשיטה הנוהגת איננה מצליחה לחשוף ניגודי אינטרסים." מאז יום הבחירות, הנתונים שהושגו מורים, כי החברות של טראמפ מכרו לפחות 14 יחידות קונדו יוקרתיות ומגרשים לבנייה בכ-23 מיליון דולר. כמחצית נמכרו לחברות בערבון מוגבל. לא נמסרו כל שמות וזהות הרוכשים איננה ידועה.

בניין טראמפ בניו יורק

מאז שהשיק את מסע הבחירות שלו לבית הלבן, מכרו החברות של טראמפ 58 נכסים ברחבי המדינה בכ-90 מיליון דולר. כמחצית מאלה נמכרו לחברות בערבון מוגבל. זה איננו כולל את הבעלות של טראמפ על מיליוני רגל רבועים של נדל"ן במקומות היקרים ביותר באמריקה, לשימוש כמשרדים או שטחים להשכרה לעסקים קמעונאים במנהטן, שיקאגו וסאן-פרנסיקו.

הרוכשים והשוכרים של נכסי טראמפ כוללים חברות או פרטיים, שהעקבות שלהם מובילים לפחות לכתריסר מדינות. הבית הלבן מפנה את כל השאלות בנדון לארגון טראמפ, בו כל הדוברים שנתבקשו להגיב, סירבו לעשות כך. בובי בארצ'פילד הוא עו"ד עצמאי, שנשכר כדי לבחון את הכשרות האתית של עסקיו של טראמפ, מטעמו, אך הוא אינו מוכן להתייחס לעסקות ספציפיות. עורכי דינו של טראמפ טוענים, כי רווחים ממכירות פרטיות של נדל"ן הם חלק מההכנסותשל חברות הבת שלו ולכן אי אפשר לעשות הפרדה בין הכנסות כל הגופים והם אינם מכירים בכך, שמכירת נכסי נדל"ן אמריקאים למשקיעים זרים, הם בבחינות "עסקות עם זרים".

אלה שעוסקים במכירת נכסים בבעלות טראמפ וחברותיו אומרים, שהעסקים הללו הם במגמת עלייה. "אני מקבל כעת הרבה יותר שיחות טלפון, מאז שהוא נבחר לנשיא." אומר שארי סדנרסון, סוכן נדל"ן המוכר יחידות במגדל מלון-קונדו בלאס-וגאס.

קונה מסתורי שרוכש בהיקף גדול- שבועות אחדים לפני ועידת המפלגה הרפובליקאית, חברה פיננסית מלאס-וגאס מילאה טפסים לצור הקמה ורישום של חברת Milan Investment Limited בנבדה. ימים ספורים לאחר מכן יצאה החברה למסע רכש רב היקף. מילן הוציאה 3.1 מיליון דור במהלך ארבעה חודשים לרכישת 11 יחידות קונדו יוקרתיות באחד המגדלים בעיר, בבעלות טראמפ וחברו ענק בתי הקאזינו פיל רופין, בסמוך ל"רצועה". טראמפ-רופין בע"מ גרפה את הכסף תמורת הנכסים שבועות ספורים לפני שהוא נבחר לנשיא ארה"ב. הכתובת של מילן אינווסטמנט הסתברה כבלתי נכונה והיא משמשת משרד לשירותים פיננסיים, באחד מבתי הכלבו ב"רצועה".

הבעלים תומס סאליבן אמר, כי מעולם לא שמע על מילן אינווסטמנט, אך ציין שיחידת פיקוח פדרלית ביקרה במשרדו ושאלה שאלות דומות לאלה של העתונאים. הוא לא ידע לומר מאיזו סוכנות פדרלית היו הנציגים שביקרו אותו. "אנחנו לגמרי באפילה." אמר סאליבן. "איננו יודעים אם הם הגיעו לכאן בטעות, או מאיזו סיבה השתמשו בכתבת שלנו, בכל מקרה, אין לנו שום קשר אליהם."  מי שחתם על מסמכי העיסקה עם מילן הוא אריק טראמפ כנציג המוכרים. רואה חשבון חתם מטעם הרוכשים, אך לא נמסרה כל זהות באשר למי עומד מאחורי מילן הרוכשת. יו.אס.איי. טודיי ניסתה להתחקות אחר רישומי החברה, ההלוואות והנכסים של מילן ברחבי נבדה, טקסס וקנדה, כדי לחבר שלושה שמות למילן איווסטמנט. בנבדה, בה החוק מתיר לכל אחד להקים חברה מבלי לזהות את בעליה, מנהלי מילן התגלו או נרשמו, כז'ון קסו ו-קי הואנג עם כתובת בדירת משרד בפאתי לאס-וגאס.

מסמכים נוספים שנבדקו,גילו שתי כתובות נוספות, שתיהן יחידות קונדו בשווי מיליון דולר בואנקובר קנדה, השייכות אף הן לקסו והואנג. הרשויות בקנדה מסרו, כי הם הבעלים של שתי היחידות ויש להם היתר להשכיר אחת מהן. מהמסמכים עולה, שקסו רשום כ"איש עסקים" והואנג כ"עקרת בית".

תחקירני יו.אס.איי. טודיי ניסו להתחקות אחר כל מספר טלפון וכתובת שקשורים בשני השמות האמורים בשתי המדינות וכן כל רישום של חברה או גוף, שהיו להם קשרים עסקיים עם החברה הזו בנבדה. כך גם לגבי רכישות של יחידות קונדו שהיא ביצעה, בניסיון להגיע אל קסו והואנג, או לאתר מידע נוסף אודותם. קסו והואנג מעולם לא השיבו לפניות.  שם נוסף הקשור במילן אינווסטמנט הוא  שן הואנג משוגר לאנד, טקסס, שחתום על חלק מההלוואות "מטעם קסו והואנג", שביקשו הלוואות למימון העיסקה, כנגד שעבוד יחידות הקונדו. שיחות הטלפון אל שן הואנג בטקסס נענו אמנם, אך נותקו מיד, לאחר שהכתב הציג את עצמו.

רוב סוכני הנדל"ן ומומחי המשפט בנבדה שהיו מעורבים בנושא, סירבו להגיב. מיכאל ויקסום ערך דין, שטיפל במסמכי הלווים הסכים לומר רק: "אנחנו מלאים את הטפסים הנידרשים ומייצגים את הבנק המקומי. הכל בתיאום עם החוק הנוהג במדינת נבדה ואין זה יוצא דופן, שלא לדעת מה שם הבעלים." כתבי העיתון ביקשו תגובה באשר לחשאיות האופפת את זהות הרוכשים ועיסקות מכירות הנדל"ן, מחברת יחסי הציבור המייצגת את טראמפ בניו יורק, את סגן הנשיא לשיווק של טראמם אורגניזיישן ואת סגן הנשיא למכירות בלאוס וגאס ואת אריק טראמפ. אף לא אחת מהבקשות לתגובה, נענתה.


נכסים בבעלות טראמפ בניו יורק

מי קונה מטראמפ?. הבדיקה של יו.אס.איי. טודיי באשר לזהות הרוכש את נכסי הנל"ן של טראמפ, גילתה עשרות עיסקות שנעשו במהלך ומאז מסע הבחירות שלו, כשהקונים הם זרים בעצמם, או שיש להם קשרים עסקיים עם מדינות זרות. או שזהותם מוגנת ברכישה על ידי התווית "עסק בערבון מוגבל". יצויין כי בשום מסמך לא הופיע בסך המכירה/רכישה סכום שהוא מעבר למחיר השוק.

בפברואר רכשה אשת העסקים קסיאו יאן שן את אחד הפנטהאוזים של הנשיא בטראמפפארק אבניו במנהטן תמורת 15.9 מיליון דולר, לפי נתוני העירייה. שן היא המייסדת והמנכ"ל של Global Alliance Associates חברה מהעיר ניו יורק, המתוארת באתר האינטרנט שלה "כחברת בוטיק ליעוץ ביחסי לקוחות לחברות אמריקאיות, המבקשות להקים נוכחות בסין." אי אפשר היה להשיג את תגובתה. 

ימים ספורים לפני טקס ההכתרה של טראמפ, יחידת קונדו של שני חדרי שינה, בקומה ה-55 במגדל לאס-וגאס, נמכרה תמורת 639,000 דולר. הרוכש של יחידת הקונדו 5507 זוהתה כ-Fashion Drive, חברה ניו יורקית שנטלה את שם הרחוב בו היא ממוקמת ונוסדה רק ימים ספורים טרם הרכישה. האדם האמיתי היחיד המופיע במסמכי הרישום של החברה בניו יורק הוא איבן אנטונביץ', רופא כאב, שלמד באוקראינה, שסירב להענות לבקשות לראיינו. לא ברור אם הוא הבעלים הרשום של יחידת הקונדו, מייצג את הקונה, או כל אפשרות אחרת. 

כחלק מהמאבק של הרשויות לחשוף השקעות לא חוקיות של כסף שחור של עבריינים בנדל"ן, חברות ביטוח ברחבי ארה"ב מחוייבות לאסוף כל מידע אודות זהות הרוכשים ולדווח לממשל, על כל עיסקת מזומן מעל סכום מסוים. מומחים בענף הנדל"ן והביטוח אומרים כי רוב העסקות שנעשות על ידי חברות קש, הרוכשות נדל"ן, הן מסיבות פרקטיות ולא כניסיון להלבין כסף שחור של עבריינים.

"פרטיות היא ענין חיוני בזהות של חברה בערבון מוגבל, בין אם מדובר בסלבריטאים שמבקשים לשמור על צנעת הפרט שלהם, או זרים שמבקשים להסתיר נכסים מממשלות לא דמוקרטיות, או אף אנשי אכיפת החוק הדואגים לבטחונם האישי, מחשש לנקמה מצד עבריינים." אמר סטיב גוטהיים, יועץ בכיר בחברת  American Land Title Association. כמה מהמשקיעים בווגאס בילדינג היו קלים להשגה ונכונים להגיב. זוג מניו יורק הקימו חברה -  SNJ Properties- כדי לרכוש יחידה בדצמבר. החברה היא בבעלות סוזן וג'ון אירווין מאיסט איסליפ, ניו יורק, שרכשה כבר יחידת קונדו שניה בבנין לצרכי נופש וכהשקעה. לדבריהם, אין לזה שום קשר עם פוליטיקה.

"אני אוהד מושבע שלו, אבל העובדה שטראמפ נשיא לא השפיעה כהוא זה על ההחלטה שלנו." אמר ג'ון אירווין שהוא הבעלים של אירווין קונסטרקשן. אירווין פגש פעם את טראמפ בבית מלון ואמר שהוא אינו מודאג מכך שאנשים רוכשים באופן עיוור נכסי נדל"ן השייכים לטראמפ. "זה לא מפריע לי. הוא איש עסקים ואותו בחרנו." השטחים בבעלות טראמפ אותם הוא מעמיד להשכרה במקומות כמו ניו יורק, שיקאגו וסאן-פרנסיסקו מניבים לו גם כן כסף רב. השטחים המסחריים בטראמפ טאוור הכניסו לו כ-30 מיליון דולר ב-2012, כך עולה ממסמכי Securities and Exchange Commission שערבה להלוואה שטראמפ לקח, כדי לרכוש את המקום. 

חלק מההכנסות היפות מקורן בבנק התעשייה והמסחר של סין, הנמצא בבעלות הממשלה הקומוניסטית שם. הבנק של סין הוא אחד מהגורמים בתביעה נגד טראמפ, שהגישה קבוצה המבקשת לשמור על טוהר המידות וטוענת שטראמפ פועל בניגוד לחוק ולחוקה האמריקאית, האוסרים על פקידי ממשל לקבל מתנות ממעצמות זרות.

מקורביו של טראמפ טורחים להדגיש כל העת, כי הנשיא איננו מעורב אישית בעסקיו ומבטלים את הרעיון שטייקון בהיקף עסקים כשלו, יכול להיות מושפע מעיסקת נדל"ן בודדת גם אם היא באזור ה-שש או שבע ספרות. לפי יו.אס.איי. טודיי ולפי דיווחי הנשיא עיסקות הנדל"ן המצטברות שלו הככיסו לו סכומים יפים בשנים האחרונות. אם ניקח לדוגמה את וגאס טאוור, הרי שטראמפ עצמו דיווח, כי הוא הכניס לו יותר מההכנסות המדווחות שלו, להוציא אחת, מ-500 החברות שלו. לפי העיתון והאתר, ההכנסות של טראמפ ב-2016 היו 100 מיליון דולר בשנה ממכירות והשכרת נכסי נדל"ן.

טראמפ ובתו איוונקה דיווחו על משכורות של מילונים רבים  מ- Trump International Realtyבשנים האחרונות. טראמפ דיווח על הכנסה מעמלות בהיקף 4 מיליון דולר ב-2016, ולפי דוחו"ת של ג'ארד קושניר, אשתו הרוויחה בין 1 ל-5 מיליון דולר בעמלות והכנסות אחרות מהחברה.  "כעת אנחנו מתכוונים למכור חלק מנכסיו." אומר רופין על הנכסים בוגאס טאוור, שם יש לו ולטראמפ 388 יחידות פנטהאוז וקונדו. "המחיר עולה וההיקף עולה." רופין מעונין להקים מגדל נוסף, שיכלול קאזינו, ככל הניראה בשותפות עם טראמפ אורגניזיישן.  לפי הדיווחים, טראמפ ומשפחתו מחזיקים ב-32 יחידות מגורים קונדו ובנוסף עוד 82 יחידות נדל"ן קטנות יותר, כולל שטחים מסחריים ושטחי אחסנה ברחבי העיר ניו יורק. משם יבוא ככל הניראה הכסף הגדול בעתיד.

אחד מדירות המגורים שלו, הכוללת שלושה חדרי שינה בקומה השביעית בטראמפ פארק אבניו, מוערכת בכ-7 מיליון דולר, רצפות מעץ אלון, ידיות לדלתות מנחושת איטלקית בעבודת יד, אמבטיות משייש ומטבח המיועד לשפים יצירתיים באופן יוצא דופן. בנוסף עומד למכירה פנטהאוז בבעלותו של 7 חדרי שינה בקומה ה-32. הנכס שהשכירות עליו היא 75,000 דולר בחודש, מעניק לבעליו או למתגורר בו, מראה של 360 מעלות של הנוף המרהיב של העיר ניו יורק .

בסנטר פארק סאות 100 מתחת לשלט החזית, המכריז על  Trump Parcבאותיות מזהב, ניתלו באחרונה שלטי השכרה עבור עסק קמעונאי. שכר הדירה המבוקש הוא 1.3 מיליון דולר לשנה. ג'ואן פודל סוכנת הנדל"ן של Cushman & Wakefield אומרת, שאף שהיה באחרונה ענין מסויים בנכס, הבעלים העוצמתי של הנכס הוא לא בבחינת אטרקציה יוצאת דופן עבור המתענינים, שלהם חשובה יותר תנועת העוברים ושבים במקום והגודל. "המיקום הוא יוצא מהכלל."



50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE