הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
עד כמה צרכני קפה צריכים להיזהר, בעקבות חיוב רשתות הקפה לפרסם אזהרת סרטן על מוצריהן
המכון הלאומי לסרטן מציין, קפה הוא מקור עיקרי של אקרילאמיד, יחד עם צ'יפס קנוי, לחם, דגני בוקר וזיתים שחורים משומרים ומזכיר כי החשיפה לאקרילאמיד משמעותית יותר בעישון טבק מאשר במזון

רשתות בית הקפה פועלות לאיתור אפשרויות על מנת להיאבק בפסיקת השופט ממדינת קליפורניה, שמחייבת אותם לסמן את משקאות הקפה שהן מוכרות בתווית אזהרה מפני מחלת הסרטן.ביום חמישי האחרון, לאחר פסיקת בית המשפט, פרסם איגוד הקפה הלאומי, אשר על חבריו נמנות גם הרשתות סטארבקס ודנקין דונטס, הצהרה לפיה, "האיגוד שוקל את כל האופציות, כולל ערעורים פוטנציאליים ופעולות משפטיות נוספות".

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


החשיפה לאקרילאמיד משמעותית יותר בעישון טבק מאשר בשתיית קפה

 


פסק הדין ניתן בעקבות תביעה שהוגשה בשנת 2010, על ידי המועצה לחינוך ולמחקר עלרעלים,קבוצה ללא מטרות רווח, הממוקמת בלונג ביץ'. הקבוצה טענה, כי סטארבקס וחברות אחרות, קבוצה שבסופו של דבר כללה 91 נתבעים, לא הזהירו את הצרכנים, כי שתיית קפה חושפת אותם לאקרילאמיד, חומר כימי שנוצר כאשר בעת קליית פולי הקפה. 

קליפורניה מנהלת רשימה של חומרים כימיים, שעלולים לגרום לסרטן או לנזק במערכת הרבייה. אקרילאמיד נכלל ברשימה מאז שנת 1990. מאז שהועבר בשנת 1986, חוק המים הבטוחים לשתיה של המדינה וחוק אכיפת הרעלים, המכונה "הצעה 65", מחייבים בתי עסק לסמן בתוויות אזהרה מוצרים שחושפים צרכנים לאחד ממאות הכימיקלים המפורטים בחוק.

ביום רביעי, כתב השופט אליהו מ. ברל, מבית המשפט העליון של מחוז לוס אנג'לס, בהחלטתו, כי החברות נכשלו להוכיח, כי אקרילאמיד אינו מהווה סיכון משמעותי כאשר הוא מיוצר במהלך הקליה. "מאחר שהנתבעים לא הוכיחו שהקפה מעניק הטבות לבריאות האדם, הם לא הצליחו לעמוד בחובת ההוכחה שלהם להראות, כי קיימות ראיות מוצקות לכך שההטבות הבריאותיות של שתיית הקפה מהוות חלופה לרמת סיכון של האקרילאמיד", כתב השופט
.

על פי ארגון הקפה הבינלאומי, יותר מ -1.5 מיליארד קילוגרמים של קפה נצרכו בארצות הברית בין חודש אוקטובר 2016 לחודש ספטמבר 2017. מדובר בכמות גדולה יותר מאשר בכל דרום אמריקה. 

לדברי מנכ"ל איגוד הקפה, ויליאם מוריי, "נוכחות של אקרילאמיד בקפה אינה מוטלת בספק, אך הכמות היא מזערית. קפה הוא הרבה יותר מאקרילאמיד. הוא מכיל מאות חומרים, והוא אחד המאכלים הנחקרים ביותר בכל הזמנים. הצבת תוויות אזהרה על קפה תהיה פשוט מבלבלת ומטעה. בהסתמך על הצהרות של ארגון הבריאות העולמי, כי המשקה אינו גורם לסרטן, ומחקרים המראים, כי קפה מציע יתרונות בריאותיים כמו אריכות ימים. קפה הוכח, שוב ושוב, כמשקה בריא".

סטארבקס והנתבעים הנוספים יכולים להגיש התנגדות להחלטה המוצעת בשבועיים הקרובים. "אפשר לצפות כי עניין זה לא ייושב בבית המשפט במשך חודשים רבים", כתב מוריי.

עסקים אשר מפירים את "הצעה 65" עלולים לספוג קנסות של עד 2,500 דולר ליום עבור כל הפרה, על פי משרד התובע הכללי של קליפורניה. כמה חברות כבר הגיעו להסכמי פשרה במסגרת ההליך המשפטי האמור.  

במסמך בית המשפט שהוגש בחודש דצמבר, הסכימה רשת 7/11 להציב שלטים בחנויות החברה בחנויות אותן מנהלים זכיינים, ולשלם 900,000 דולר על מנת לכסות קנסות אזרחיים ואת העלויות המשפטיות של התובע.

המכון הלאומי לסרטן מציין, כי בתחום המזון, קפה הוא מקור עיקרי של אקרילאמיד, יחד עם צ'יפס קנוי, לחם, דגני בוקר וזיתים שחורים משומרים. אבל המכון הממשלתי גם מזכיר באתר האינטרנט שלו, כי רמותאקרילאמידבמזון משתנות וכי "החשיפה לאקרילאמיד משמעותית יותר בעישון טבק מאשר בצריכת מזון".


50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE