הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מלחמת המכסים נמשכת- סין מתכוננת להטלת מכסים נוספיים על מוצרים המיובאים לארה"ב, ונערכת לפרסם רשימה חדשה כתגובה
מלחמת המכסים החלה בינואר אחרון, לאחר שטראמפ החליט למסות מוצרי ייבוא מסים במאות מיליארדי דולרים. סין בתגובה פרסה רשימה משל עצמה, וכעת מתכוננת לפרסם רשימה חדשה. על מנת להגיע לסכום של 100 מיליארד דולר, יצטרך הנשיא האמריקאי להחליט האם הוא ממסה טלפונים ניידים או מוצרי קמעונאות

אזרחי ארה"ב עלולים להרגיש בקרוב את מלחמת המכסים בין טראמפ לסין, זאת לאחר שסין צפויה לפרסם רשימה חדשה של מוצרים עליהם יוטל מכס. לאחר שבינואר האחרון הטיל הנשיא טראמפ מכס על פאנלים סולאריים ומכונות שטיפה, הוא החליט חודשיים לאחר מכן להטיל מכס גם על מוצרי פלדה ואלומיניום, יחד עם עוד מכסים בשווי 50 מיליארד דולר על מוצרים אחרים. 

לאחר שסין הגיבה עם הטלת מכס על מוצרים אמריקאים, העלה טראמפ את המתח כשהנחה נציגי מסחר אמריקאים לבחון הטלת מכסים נוספים בסכום שיגיע ל-100 מיליארד דולר. אולם ניתוח של רויטרס מגלה כי על מנת להגיע לסכום שכזה, יצטרך טראמם למסות יבוא של טלפונים סלולריים, מחשבים, צעצועים, ביגוד, רהיטים ומוצרים נוספים. "אין דרך להטיל מכס בשווי 100 מיליארד דולר ולא להוביל לעליית מחירים" אמר הון קואץ', סגן נשיא תעשיית היבוא שמייצגת קמעונאים בארה"ב.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים



קשה לאמוד עד כמה יפגעו המכסים האלה בארנק של האמריקאי הממוצע. חברות מסויימות יוכלו לספוג חלק מהמכסים, חברות אחרות יוכלו להעביר את הייצור למדינות אחרות- מה שיכול למתן את עליית המחירים. כך לדוגמא, לאחר הטלת המכס על מכונות השטיפה של LG- מחירם עלה ב-50 דולר, עלייה של בין 4-8 אחוז. LG ספגה חלק מעלות המכס, והייתה בזמן בניית מפעל בארה"ב- מהלך שיעזור לה לחמוק מהמכסים החדשים. חברות נוספות, בעיקר בשוק הטכנולוגיה, יוכלו לשנות את דרך הגבייה הפנימית שלהן על מנת להימנע ממכסים גבוהים. 

טראמפ יוכל להגיע לסכום של 100 מיליארד דולר אם יחליט למסות 3 מוצרים מרכזיים- טלפונים ניידים שיכניסו 44 מיליארד דולר, מחשבים ב-37 מיליארד דולר, ומכשירי אלקטרוניקה נוספים שיכניסו עוד 22 מיליארד. חברות אמריקאיות שמייצרות מוצרים בסין יפגעו גם הן כאשר ייבאו את מוצריהן לארה"ב. חברות כמו אפל מייבאות חלקים גם מדרום קוריאה, יפן וטייוואן, שירגישו גם הן את מלחמת המכסים. "בסופו של דבר מדובר בירייה ברגל של עצמך, ירייה ברגל של בני הברית שלך- ואולי תפגע בבוהן של סין" אמר צ'אד בואן, שותף בכיר במכון פטרסון לכלכלה בינלאומית.

ההזמנות כבר בוצעו

טראמפ יוכל להשיג רבע מ-100 מיליארד ע"י מיסוי צעצועים, משחקים ומוצרי ספורט- ענפים שבהם כמעט ואין סחורה אמריקאית והייבוא שלהם מסין הסתכם ב-25.5 מיליארד דולר ב-2017. אולם סין אחראית לייבוא 81.5% ממוצרים אלה- דבר שמעיד על מספר קטן של אלטרנטיבות לייבוא מוצרים אלו. מוצרי הלבשה, ריהוט והנעלה ישלימו את הסכום החסר, אולם את עליית המחירים ירגישו הלקוחות במהרה. 

ע"פ CENSUS DATA, ישנם כ-7,600 מוצרים אחרים שניתן למסות וסכומם יגיע ל-100 מיליארד דולר, אולם בתחומים אלו סין חולשת על 40% או פחות מהייבוא, מה שיגדיל את האלטרנטיבות לייבוא. מדובר על מוצרים קטנים יחסית שניתן למצוא בוולמארט, כולל ביגוד מזון חיות ועוד. "ייבוא ממדינות אחרות זה לא פתרון קל. זה לא יכול לקרות בין לילה" אמר קואץ'. גם מיסוי עצמי חג המולד יוליד סכום של 402 מיליון דולר. 



גם הייצוא האמריקאי ייפגע ממלחמת המכסים לאחר שהודיעה סין על רשימת מיסוי חדשה בחודש מרץ, שכללה פירות ויין. מוצרים אמריקאים נוספים כגון מכוניות, מטוסים ומאכל חזיר ימוסו ב-25%. במהלך בחירות 2016 טען טראמפ שצריך להעניש את סין ע"י העלאת המכסים, מהלך שלטענתו יביא ליצירת עבודות, אולם מחקר שערך ממשל בוש ב-2002 לימד שמכסים כאלה דווקא יביאו להפסד של משרות בשוק העבודה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE