הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
המנהיג העליון של איראן מאשים את וושינגטון בהצתת משבר אזורי ובהסתה של סעודיה נגד ארצו
האייתוללה עלי חמינאי קרא לוושינטון לעזוב את המזרח התיכון, אותו כינה "הבית של איראן" והוסיף: "ממשלות חכמות לא ילחמו באיראן. אם כן - הן יפסידו"

המנהיג העליון של איראן האשים את וושינגטון בניסיון להצית "משבר אזורי". לאחר ביקורו של מזכיר המדינה האמריקני החדש, מייק פומפאו, בריאד, אמר האייתוללה עלי חמינאי כי ארצות הברית מסיתה את בעלת בריתה, סעודיה, לעימות עם טהרן.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מאשים את ארצות הברית בהצתת סכסוכים. עלי חמינאי


חמינאי חזר וקרא לארה"ב לעזוב את המזרח התיכון, אותו כינה "ביתו של איראן", והוסיף כי כל כוח השואף לאתגר את איראן - יובס בסופו של דבר. 

"אחת הדרכים להתעמת עם איראן היא להסית מנהיגים מקומיים וחסרי ניסיון מהאזור נגדה," אמר חמינאי, ונראה כי הוא התכוון ליורש העצר הסעודי הצעיר מוחמד בן סלמן.

"האמריקאים מנסים להסית את ערב הסעודית כנגד טהרן, וכך הם מכוונים ליצור משבר אזורי חמור יותר כדי לגרום למוסלמים להלחם נגד מוסלמים אחרים."

"אם הממשלות האלו יצברו מעט יותר תבונה, הן לא יתעמתו עם איראן", אמר חמינאי, "אם יעשו זאת - הן יובסו."

הערותיו של חמינאי שודרו יום לאחר הפגישה בין פומפיאו למלך הסעודי סלמן בריאד במהלך ביקור אזורי.

בתחילת השבוע מסר פומפיאו כי וושינגטון הייתה מודאגת נוכח פעילותה ה"זדונית ומערערת היציבות" של איראן במזרח התיכון.

בניסיונו לענות להערות שהושמעו נגד הרופבליקה האסלאמית, אמר חמינאי כי לאיראן אין כל כוונה להגביל את השפעתה במזרח התיכון.

"האמריקאים הם אלו שצריכים לעזוב את האזור, אזור מערב אסיה והמפרץ הפרסי הוא ביתנו," כך אמר חמנאי.

טהרן וריאד נעולות זה זמן רב בעימות באמצעות כוחות משנה מטעמן, כאשר כל העת הן מתחרות על העליונות והשליטה האזורית החל מעיראק לסוריה ומלבנון לתימן. הנשיא טראמפ מגבה נחרצות את סעודיה במאמצים לבלום את השפעתה של איראן.


הקלה בסנקציות

הטלוויזיה הממלכתית באיראן ציטטה את דוברו של שר החוץ האיראני בהראם קאסמי, שאמר כי טהרן תמשיך לגבות את ידידותיה באזור, למרות הלחצים של ארה"ב לדחוק את השפעתה.

"שיתוף הפעולה בין ארה"ב לסעודיה יערער באופן משמעותי יותר את המזרח התיכון ויוביל להתפתחות המשבר האזורי," כך אמר קאסמי. "אמירותיו של מזכיר המדינה פומפיאו בנוגע לאיראן חסרות כל בסיס וחוזרות על עצמן. ככל שממשלות לגיטימיות במדינות האזור יזדקקו לעזרתנו, איראן תישאר נוכחת במדינות אלו."

במהלך הפגישה בריאד, הבטיח פומפיאו כי ארה"ב תפרוש מהסכם הגרעין הבינלאומי שנחתם אל מול טהרן בשנת 2015,  אלא אם המדינות האירופיות החתומות עליו ימצאו דרך לתקנו באופן מתקבל על הדעת.

הנשיא טראמפ העניק מצדו למדינות החתומות על ההסכם ארכת זמן עד ה-12 במאי כדי "לתקן את הפגמים הנוראיים" הנמצאים בו לדבריו. אם לא יושגו הדרישות המתאימות, הוא יסרב להאריך את השהיית הקלת הסנקציות של ארה"ב על איראן.


"המפרץ הפרסי הוא ביתנו". איראן


תחת הסכם הפשרה של טהרן אל מול ארה"ב, צרפת, גרמניה, בריטניה, רוסיה וסין, הסכימה טהרן להקפיא את תכנית הגרעין ולא להמשיך לפתח פצצות אטום. בתמורה, איראן קיבלה הקלה מהסנקציות שרובן הוסרו החל מינואר 2016.

חמינאי, אמר מצידו כי איראן תכבד את ההסכם הבינלאומי וזאת, כל עוד המדינות החתומות מטה יכבדו אותו אולם היא תביא לחיסולו של ההסכם באם ארה"ב תחליט לסגת מימנו.

בריטניה, צרפת, גרמניה, רוסיה, סין והאיחוד האירופי אומרים כי ארה"ב אינה יכולה לבטל באופן חד צדדי הסכם הנאכף בידי האו"ם. למרות זאת, וושינגטון קראה לאיראן להקפיא את השפעתה האזורית ואת תכנית הטילים שלה.

טראמפ ממשיך להאשים את איראן בתמיכה בטרור ומוסיף כי העסקה שנחתמה במסגרת ההסכם בסוף שנת 2015 אינה מספיקה כדי לחסום את דרכה של טהרן מלהשיג נשק גרעיני. איראן טוענת כי אינה שואפת לפתח כלי נשק גרעיניים, ומאשימה את וושינגטון ואת בני בריתה כי הם מתסיסים את המתח במזרח התיכון.

במהלך יום שני, גורמים רשמיים באיראן חזרו על כך כי לטהרן אין כל כוונה להקפיא את תכנית הטילים שלה לצורכי הגנה.

"באמצעות ההאשמות המופנות כלפי איראן, האמריקנים רוצים להצדיק את הנוכחות שלהם במזרח התיכון ולימכור נשק למדינות באזור," כך צוטט סגן נשיא משמרות המהפכה של איראן, חוסיין סאלאמי בסוכנות הידיעות האיראנית "תסנים".


ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, חושף את המסמכים המודיעיים על מאמצי הגרעין של איראן

בתוך כך, השבוע טען ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, כי במבצע מודיעיני אדיר הצליחה ישראל לשים ידה על אלפי מסמכים סודיים שנשמרו ב"ארכיון גרעיני" באיראן. לדברי נתניהו, המסמכים מעידים על כך שטהרן היתלה במעצמות לאורך כל הדרך במהלך החתימה על ההסכם. 

"הסכם הגרעין מבוסס על שקרים", אמר נתניהו ביום שני כאשר הציג את המסמכים הרבים, "אסור היה להגיע להסכם הזה, ואני בטוח שהנשיא טראמפ יעשה את הדבר הנכון לארצות הברית, לישראל ולשלום העולם".

למחרת ציינה דוברת הבית הלבן, שרה האקבי-סנדרס, כי הבית הלבן עודד את נתניהו לפרסם את מאגר המסכמים שנתפס. במהלך תדרוך לכתבים נשאלה האקבי-סנדרס אם הממשל בוושינגטון רצה שישראל תפרסם את המסמכים באופן פומבי כדי להשפיע על הדיון הציבורי הפנימי בארצות הברית על עתיד ההסכם.

"היה רצון לוודא שאנשים יבינו את האמת, ושלרשותם יעמוד כל המידע שקיים בנושא", אמרה הדוברת. היא הוסיפה כי אינה יודעת על תיאום בנוגע לעיתוי פרסום המסמכים, וציינה כי הבית הלבן תומך בהצהרות הישראליות ובמאמצים של ירושלים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE