הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מחר: פגישה בבית הלבן שתיתן רמז - הולכים להשבתת הממשל בסתיו?
הנשיא טראמפ מאיים להטיל וטו על חוק התקציב - מה שאומר שאין משכורות למאות אלפים ולא קצבאות ושירותים למיליונים - אם לא יקבל 2.2 מיליארד דולר כבר השנה לחומת הגבול שלו. מדובר בהעלאה של 600 מיליון מבקשתו המקורית של הבית הלבן. גם במפלגתו לא מתלהבים מהפרויקט, ומחר תיערך פגישה בינו לבכירים בסנאט, בה ינסו להוריד אותו מהעץ

הרמזים הראשונים לפתרון השאלה, האם הנשיא טראמפ יסתכן בקרב של השבתת הממשל הפדרלי למען חומת הגבול היקרה ללבו, תגיע מחר (שני) בפגישה פרטית בין הנשיא לסנטאורית שלי מור קפיטו. תסכולו של טראמפ על רקע סירוב הקונגרס לאשר מימון לחומה בהיקף שהוא דורש הולך וגובר, והוא כבר איים בהשבתה בספטמבר אם לא יקבל את מבוקשו.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


עשויה להביא לטראמפ בשורות קשות. שלי מור קפיטו (צילום: אתר הסנאט)



אולם הסאטורית הרפובליקנית ממערב וירג'יניה, היושבת בראש ועדת ההקצאות לביטחון המולדת, עשויה להביא לנשיא בשורות קשות. טראמפ אולי רוצה כל סנט שהוא יכול לסחוט מהקונגרס, אבל קפיטו צריכה להשיג 60 אצבעות מתוך 100 כדי להעביר את התקציב בסנאט, ואין שום סיכוי שיימצאו שמונה דמוקרטים שיסכימו להגדלה רצינית בתקציב.

בנוסף, היא צריכה להגיע להסכמה עם הסנאטור הדמוקרטי ג'ון טסטר ממונטנה, שהוא אולי דמוקרט מתון שחייב להיות כזה כדי לשרוד במדינה אדומה מאד, וסירב למשל לחתום על העצומה נגד הפרדת ילדי המהגרים מהוריהם יחד עם קומץ דמוקרטים במדינות אדומות כמוהו, אבל הוא גם מסוכסך עם טראמפ מאד על רקע הכשלתו את מינוי רוני ג'קסון לשר לענייני יוצאי צבא.

"אנחנו רוצים חוק דו-מפלגתי. אני מאד מחויבת למימון חומת הגבול לבקשת הנשיא. אני רוצה לתמוך בזה", אמר קפיטו בראיון ל-CNN. "שני הצדדים, אני חושבת, מחויבים לביצוע התהליך, וזה אומר להתפשר".

קפיטו, אליה יתלווה לפגישה ראש ועדת ההקצאות של הסנאט ריצ'ארד שלבי (רפובליקני מאלבמה), מנסה לשקף אופטימיות בנוגע למימון החומה של טראמפ. אבל בשיחות פרטיות מביעים רפובליקנים רבים חשש כי לעולם לא יצליחו להעביר חוק תקציב שיספק את טראמפ. הנשיא כבר מתקוטט עם מפלגתו בנושא ההגירה ודיבר בחריפות בגנות חוק הגירה שנוסח על ידי הנהגת הרפובליקנים בבית הנבחרים, במהלך מסיבת עיתונאים ספונטנית ביום שישי. לאחר מכן ניסה אחד מדוברי הנשיא "לחזור בו" מן הדברים, אולם הנזק נעשה.


לא במצב רוח לעשות לנשיא חיים קלים. הסנאטור ג'ון טסטר (צילום: NBC)



אם יוכלו הרפובליקנים לשכנע את טראמפ שלא יקבל את כל מבוקשו בנושא החומה, מה טוב. אם לא - יגברו הסיכויים להשבתה של הממשל, דבר שיסב נזק למאות אלפי עובדים ומיליוני אזרחים הנזקקים לשירותי הממשלה, שבועות ספורים בלבד לפני בחירות אמצע הכהונה בתחילת נובמבר.

הרפובליקנים בסנאט מוכנים לתת לנשיא את 1.6 מיליארד הדולר שהוא ביקש לפני כחודשיים, אם כי הבית הלבן מאז הגדיל את דרישתו ל-2.2 מיליארד, לדברי מקורות רפובליקניים שדיברו עם כתבי האתר פוליטיקו. טרם התקבלה החלטה סופית בסנאט, אם כי החוק לתקצוב המשרד לביטחון המולדת אמור להתפרסם השבוע, לאחר אישור בוועדה ביום שלישי.

אפילו אם יקבל הנשיא את מה שהוא מבקש, זה לא יספיק לבנות את החומה שהוא רוצה גם אם יזכה בכהונה נוספת ויקבל סכום דומה בכל שנה. טראמפ ביקש 18 מיליארד דולר על פני עשר שנים לתקצוב החומה, ומומחים מעריכים שהחומה כפי שהנשיא טוען שהוא מתכנן תעלה פי כמה מזה.

זו הסיבה שיש התנגדות לא מועטה לנשיא בנושא זה גם בתוך מפלגתו. הסנאטור ראנד פול (רפובליקני מקנטאקי) כינה את הוצאתם של מיליארדים על גבי מיליארדים על חומת גבול "הזויה". פול אמר כי הוא "בעד סוג כלשהו של ביטחון ושל מחסום. אבל אני לא חושב שברגע שאתה בעד זה, אתה צריך לזרוק מהחלון את התפישות השמרניות שלך בנוגע להוצאת כספי משלם המסים. אני לא תומך בארבעים מיליארד לחומה. אני פשוט לא חושב שיש לנו את הכסף".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE