הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
משחתות אמריקאיות הפליגו דרך מיצרי טייוואן, לראשונה מזה שנה
על רקע המתחים בנושאי סחר, קוריאה הצפונית וים סין הדרומי, הצעד נתפש כהגברה נוספת של המתחים בין שתי מעצמות-העל. הצי האמריקאי מנמיך להבות: "מעבר שגרתי לחלוטין, כפי שעושות ספינות אמריקאיות מזה שנים רבות". אבל על רקע ההתחממות ביחסי ארה"ב-טייוואן, ספק רב אם בייג'ינג תראה זאת כך

במהלך שעלול להגביר מתחים בין וושינגטון לבייג'ינג, שתי משחתות של הצי האמריקאי הפליגו היום דרך מיצרי טייוואן. כך אישר בכיר בצי לרשת CNN. ספינות המלחמה, ה"מאסטין" וה"בנפולד", הפליגו בכיוון צפון, והן ספינות הקרב הראשונות שעברו במיצר מאז יולי אשתקד, אז ביצעה ה"ג'ון ס. מקיין" (הקרויה על שם אביו של הסנאטור מאריזונה) את המעבר. הצעד, שדווח בכלי תקשורת רבים, מתבצע על רקע מתחים גוברים בין ארה"ב לסין בנוגע לסחר, קוריאה הצפונית והזכויות לשטחי ים ואיים בים סין הדרומי.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ספינת ארה"ב בנפולד. 



דובר הצי הפסיפי, צ'רלי בראון, תיאר את ההפלגה כ"מעבר שגרתי" וציין כי "ספינות הצי האמריקאי עוברות בין ים סין הדרומי לים סין המזרחי דרך מיצרי טייוואן, והן עושות כך מזה שנים רבות". אולם בייג'ינג נתפשת כרגישה למפגני כוח של כלי שיט צבאיים דרך המיצר מפני שהיא עדיין טוענת לבעלות על טייוואן - אי בעל ממשל-עצמי דמוקרטי שסין רואה כמחוז מורד.

הצי האמריקאי לא העביר נושאת מטוסים דרך רצועת הים הצרה שבין האי לסין היבשתית מאז 2007. סין הגבירה לאחרונה את נוכחותה הצבאית באזור בעצמה, והשיטה נושאת מטוסים משלה בינואר האחרון. סין גם ערכה לאחרונה תמרונים צבאיים רחבי-היקף אשר פורשו בידי מומחים כאזהרה בשל היחסים המתחממים בין ארה"ב לטייוואן.

סין וטייוואן נשלטות בידי ממשלות נפרדות מאז תום מלחמת האזרחים הסינית, לפני קרוב ל-70 שנה. על אף שהן בייג'ינג והן טאיפיי רואות את האי כחלק מ"סין", הן מפרשות את המונח בדרכים שונות ודוחות כל אחת את הלגיטימיות של שכנתה. ממשלת "הרפובליקה העממית של סין" בבייג'ינג רואה בטייוואן מחוז מורד, כאמור, שיש לאחדו עם המולדת, בכוח אם לא תהיה ברירה.


מפרידים בין ים סין המזרחי לים סין הדרומי. מיצרי טייוואן (צילום: American Security Project)



למרות היעדר יחסים דיפלומטיים רשמיים, טייוואן ממשיכה להיות בעלת ברית חשובה של ארה"ב באזור, וממשל טראמפ מבקש לשפר את היחסים עוד יותר. טראמפ גרף כותרות כשהפך לנשיא הנבחר הראשון שמסכים לקבל ברכות על בחירתו מנשיא טייוואן, טסאי אינ-וון. הממשל הצהיר על תוכנית לעידוד ביקורים של אישים אמריקאים רמי-דרג במדינת האי הקטנה, שממשיכה להיות לקוח חשוב לנשק אמריקאי מתקדם, על פי הוראות "חוק היחסים עם טייוואן", על אף שהדבר גורר גינויים מצד סין.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE