הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
למרות הדרמה, טראמפ בחר את קאבנאו עוד לפני שהמושב התפנה
הנשיא ניסה ליצור דרמה, אבל מקורות קרובים לתהליך מסרו ל-CNN כי הנשיא החליט שקאבנאו יהיה מועמדו הבא למשרת שופט עליון עוד לפני שהשופט העליון קנדי הודיע בחודש שעבר על פרישתו. על פי דיווחים היום, קנדי הסכים לפרוש בזמן למינוי לפני הבחירות בנובמבר לאחר שהובטח לו כי קאבנאו - מתמחה שלו לשעבר - יהיה מחליפו

עם כל הרעש, הצלצולים והמתח המתוזמר, בחירתו של הנשיא טראמפ בברט קאבנאו כמועמדו לכהונת שופט עליון היתה למעשה סגורה מראש. כמובן שהנשיא הפיק מופע למצלמות, והופיע בפני קהל צופים מחוף לחוף כדי לשים קץ לתהליך בחירה שנמתח לאורך קרוב לשבועיים ולשים את מורשתו כנשיא בידיו של שופט שמרן שיועלה ממעמד אלמוני יחסית לעמדת כוח אדירה ויסייע לשרטט מחדש את גבולות האידיאולוגיה של בית המשפט העליון לשנות דור.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


דרמה שעוקצה ניטל מעט כשכל המועמדים האחרים נצפו בערי מגוריהם, זמן קצר מדי לפני ההכרזה (צילום: CBS)


אולם שני מקורות המקורבים לתהליך הבחירה אומרים ל-CNN כי קאבנאו, פעיל פוליטי שמונה כשופט בערכאת הערר הפדרלית בוושינגטון הבירה היה אחד המועדפים על טראמפ עוד לפני שהשופט העליון אנתוני קנדי הודיע על פרישתו בחודש שעבר. עוד דווח היום בכלי תקשורת שונים כי השופט העליון קנדי היה במו"מ עם הבית הלבן לגבי זהות מחליפו במידה שיפרוש, וכי הסכים להודיע על הפרישה, בנקודת זמן שתאפשר לכאורה להספיק למנות לו מחליף לפני שינוי אפשרי ביחסי הכוחות בקונגרס, רק לאחר שהובטח לו כי קאבנאו, שהחל את דרכו כמתמחה של קנדי, יהיה מחליפו.

הסגן הראשי של דוברת הבית הלבן, ראג' שאה, ששוחח עם כתבים היום (שלישי), הכחיש שהבית הלבן הבטיח לשופט העליון קנדי כי קאבנאו יהיה מחליפו. אולם המקורות אמרו כי הנשיא יצא משיחה פרטית עם השופט העליון הפורש בוודאות שקאבנאו הוא המועמד הבכיר שלו.

טראמפ ביצע את התהליך. הוא ראיין מספר מועמדים אחרים ודיבר עם עשרות עוזרים, יועצים וחברים בעודו חוכך בדעתו - אפילו לאחר שהחליט. המקורות אומרים שטראמפ רצה לראות כיצד "בלוני ניסוי" על קאבנאו כמועמד אפשרי בתיבת התהודה של תקשורת השמרנית, ושמח לראות פרשניות בולטות כמו אן קולטר, לורה אינגראהם וכתבי האתר ברייטבארט מתגייסים למען המועמד בימים האחרונים.

בכיר בבית הלבן אמר שהנשיא החליט סופית רק ביום ראשון בערב, והתקשר לקאבנאו ליידע אותו. הוא גם דיבר עם סגן הנשיא מייק פנס ויועמ"ש הבית הלבן דון מק'גאן - שפעל בשקט ומאחורי הקלעים למען בחירתו של קאבנאו. למרות זאת, במחשבה על רייטינג כהרגלו, טראמפ לא פירסם עד לפנות ערב למחרת כי קיבל החלטה, ואז נתן לאומה להמתין עוד כמה שעות עד ההכרזה.


רושם אישי מצוין, מנוגד לעמדות קיצוניות. קאבנאו (צילום: אתר בתי המשפט הפדרליים)



בליל שני צעד טראמפ לתוך החדר המזרחי, מקום עתיר בהיסטוריה של הבית הלבן, שם נחה גופתו של הנשיא ג'ון פ. קנדי בטרם נקברה, ושם חתם יורשו לינדון ג'ונסון על חוק זכויות האזרח. לשם שינוי, הנשיא לא הגזים בחשיבות המעמד כשאמר "שמעתי שלמעט החלטות של מלחמה ושלום, זו ההחלטה החשובה ביותר שנשיא יקבל", אמר.

הבית הלבן הדולף והמדליף ביותר בהיסטוריה המודרנית הצליח להסתיר את הבחירה כמעט עד הרגע האחרון (המועמדים המובילים האחרים נצפו בערי מגוריהם שעות ספורות לפני ההכרזה, ובכך צומצמו האפשרויות עד לאחת, וכתב רשת NBC פיט וויליאמס חשף את הבחירה כאמירה ודאית ולא השערה מספר דקות לפני שהנשיא עלה על הפודיום).

המועמד המאושר, שנאם אחרי הנשיא, עורר רושם אישי מצוין העומד בניגוד לעמדות הקיצוניות והמדאיגות מאד, מנקודת מבט דמוקרטית-פרוגרסיבית. הוא הצטייר כאיש משפחה הגון, מתון ורך דיבור, בעל הומור עצמי כשסיפר שקבוצות הכדורסל-תיכונים של בנותיו, אותן אימן, קראו לו "Coach K." - התייחסות מבודחת למאמן המפורסם ועטור התארים של מכללת דיוק, מייק קשישבסקי, ופרט על נימות פטריוטיות כשסיפר כיצד, לאחר יום לאחר דייט ראשון עם אשתו היום, אותה פגש בעבדם בבית הלבן, נאלצו שניהם להתפנות בנוהל חירום בעקבות דיווח על מטוס חטוף העושה דרכו למקום (מטוס זה הופל בסופו של דבר בשדה ריק בפנסילבניה בזכות גבורת הנוסעים, כמתואר בסרט "טיסת יונייטד 93").

כפי שדיווחנו, קאבנאו סבור שאין לחקור או להעמיד לדין נשיא מכהן, והדבר עומד בניגוד לעברו כ"ילד הפלא" של צוות החוקר המיוחד קנת' סטאר, שהוסמך לחקור טענה כי בני הזוג קלינטון ביצעו הונאת נדל"ן (הוכח שלא), אולם חקירתו הסתעפה לכדי פרשת מוניקה לווינסקי.

בנאומו טען קאבנאו כי משנתו המשפטית פשוטה - "על השופט להיות עצמאי ולפרש את החוק, לא לחוקק. עליו לפרש חקיקה ככתבה. עליו לפרש את החוקה ככתבה, לאור ההיסטוריה, המסורת והפסיקה". אולם פסקי הדין שלו מלאים בניסוח "על פי התקדים הקיים כיום", והסיוג "כיום" מרמז כי לו הדבר בידו, היה התקדים של בית המשפט העליון שונה. כעת ייתכן שדבר יהיה בידו.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE