הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בכירי קהילת המודיעין של ארה"ב מסכימים: סין היא האיום הגדול ביותר
מייקל קולינס, סגן עוזר לראש דסק מזרח אסיה בסוכנות: זו לא מלחמה קרה כמו שהכרנו בעבר, אבל בהחלט תואם להגדרה של מה שסין עושה מולנו. ראש ה-FBI ומנהל המודיעין הלאומי הדהדו את המסר: סין היא האיום מספר אחת על ארה"ב בעולם. הפיתרון, לדברי בכירה במשרד החוץ: לחזור ל"כוח רך" שבו יש לארה"ב יתרון גדול

מטרת פעולות ההשפעה של סין ברחבי העולם היא להחליף את ארה"ב כמעצמת-העל המובילה בעולם. כך אמר שלשום (שישי) מייקל קולינס, המשנה לעוזר מנהל "מרכז המשימה" של ה-CIA למזרח אסיה, בדברים שנשא ב"פורום הביטחון של אספן" שבקולורדו. לדברי קולינס, נשיא סין ומשטרו "מנהלים מלחמה קרה" נגד ארה"ב.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


איום גדול יותר "עלינו ועל כל מה שאנחנו דוגלים בו" ממה שרוסיה מסוגלת להציב. נשיא סין, שי ג'ינפינג (צילום: Shutterstock)


"על פי המונחים שלהם ומה ששי מדגיש הייתי טוען שעל פי ההגדרה, מה שהם מנהלים נגדנו הוא ביסודו של דבר מלחמה קרה. לא מלחמה קרה כמו שהכרנו בתקופת המלחמה הקרה, אולם מלחמה קרה על פי ההגדרה. כשמדינה מנצלת את כל ערוצי הכוח, חוקיים ולא חוקיים כאחד, פומביים וחשאיים, כלכליים וצבאיים, כדי לחתור תחת מעמדו של היריב ביחס למעמדה - מבלי להידרדר להתנגשות. הסינים לא רוצים התנגדות", אמר קולינס.

"בסופו של יום", הוסיף קולינס, "הם רוצים שכל מדינה בעולם, כשהיא מקבלת החלטות בנוגע לענייני מדיניות, לצדד קודם כל בסין ולא בארה"ב, מפני שהסינים מגדירים יותר ויותר את העימות עם ארצות הברית ומה שאנחנו דוגלים בו כעימות בין מערכות".

קולינס הוסיף ואמר כי מעיון בכתביו של שי, ש"מחשבתו" או השקפת עולמו עוגנה לאחרונה בחוקת סין, ברור כי האיום הסיני הוא האיום הגלובלי הגדול ביותר בפניו ארה"ב ניצבת. "זה יוצר מצב של תחרות מולנו ומול מה שאנחנו דוגלים בו שהוא משמעותי בהרבה מכל מה שהרוסים מסוגלים להציב".


"הם רוצים שכל מדינה בעולם תצדד בסין, ולא בארצות הברית". מייקל קולינס (צילום: פורום הביטחון של אספן)



דבריו של קולינס, ביום השלישי לפורום, עלו בקנה אחד עם אלה של בכירים אחרים בממשל ארה"ב, כולל ראש ה-FBI כריסטופר ריי ומנהל המודיעין הלאומי דן קואטס, שהצביעו שניהם על סין כאיום הגדול ביותר על ארה"ב כיום.

"אני חושב שמנקודת מבט של ריגול נגדי, סין מייצגת את האיום הרחב, המאתגר והמשמעותי ביותר שניצב בפנינו כמדינה", אמר ריי לנוכחים יומיים קודם לכן. "ואני אומר זאת מפני שעבורם זהו מאמץ מדינתי כולל. זה ריגול כלכלי כמו גם ריגול מסורתי. זה אוספי מידע לא-מסורתיים כמו גם פעילי ביון מסורתיים. זה מקורות אנושים וסייבר כאחד", הוסיף. קואטס אמר למחרת היום כי על ארה"ב להחליט אם סין היא "יריב אמיתי או מתחרה לגיטימי". קואטס מתח ביקורת על הניסיונות הסיניים לגנוב סודות עסקיים ומחקר אקדמי. "אני חושב שכאן אנחנו מתחילים למתוח את הקו", אמר.

לסין יש את תקציב הביטחון השני בגודלו בעולם, צבא היבשה הגדול בעולם, חיל האוויר השלישי בגודלו, צי של 300 ספינות, מתוכן 60 צוללות - וכל אלה נמצאים בתהליך של מודרניזציה ושדרוג בהתאמה ישירה לתהליכים בכוחות המזוינים של ארה"ב לאורך עשר או עשרים השנים האחרונות.


משדרגת את העוצמה הצבאית של סין, אבל עדיין נחותה בהרבה מהמקבילות האמריקאיות. Type 001A, נושאת המטוסים הראשונה מתוצרת סין (צילום: ספוטניק)



סין חשפה את נושאת המטוסים הראשונה שלה, שמשקלה 50,000 טונות, בחודש מאי. הפלגת הבכורה של הספינה באה בעקבות נאום של שי ב-12 במאי, בו הכריז על תוכנית לבנות "צי ברמה עולמית" תחת דגל המפלגה הקומוניסטית הסינית. אולם בעוד שנושאת המטוסים החדשה תגביר את עוצמתה הצבאית של סין באזור, המומחים תמימי דעים כי היא מיושנת ונמצאת הרחק מאחורי נושאות המטוסים האמריקאיות ברמתה. בו בזמן החלה סין לבסס הסכמי עגינה בנמלים לאורך חוף האוקיאנוס ההודי עד ג'יבוטי, שם פתחה לראשונה בסיס מעבר לים.

סוזן ת'ורנטון, עוזרת בפועל לשר החוץ בנושאי מזרח אסיה והמרחב הפסיפי, הדגישה את הצורך בשימוש מושכל ב"כוח רך" ואמרה כי "אנחנו צריכים לחזור למה שאנחנו טובים בו", ולאחד את מדינות העולם, במיוחד במזרח ודרום-מזרח אסיה, נגד התנהלותה הלא-הוגנת של סין. "הכוח הרך שלנו עוצמתי בהרבה משלהם", אמרה. "השיטה שלהם פחות מושכת משלנו, כי בעלי הברית שלנו יודעים שנעמוד לצידם ולא נכפה עליהם את רצוננו, אלא נעבוד יחד איתם". קולינס הדהד אף הוא את הדברים הללו: "גם אני אופטימי שבקרב על נורמות וכללים ותקני התנהגות, שהסדר הלאומי הליברלי חזק יותר מן התקן הדכאני שסין מקדמת", אמר. "אני בטוח שאחרים לא ירצו לחיות כך".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE