הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שריפת הענק "פרגוסון" הביאה לסגירת חלקים גדולים מהפארק הלאומי יוסמיטי
דווקא בשיא עונת התיירות, השריפה האדירה משביתה את הפארק הלאומי הגדול בקליפורניה, והחמישי במספר המבקרים בכל ארה"ב. הכבאים השיגו תיחום של 25% מן השריפה. בחלק מן האזורים הסמוכים הוצאו צווי פינוי לתושבים, ובאזורים אחרים נאמר להם להתכונן לכך

בשיא עונת התיירות, הפארק הלאומי יוסמיטי חנוק מרוב עשן משריפת פרגוסון, וכעת אומרות הרשויות כי בדעתן לסגור חלקים גדולים מן הפארק השוכן בהרי הסיירה נבאדה בשל איכות האוויר היורדת מתחת לסף המוגדר "מסוכן". סגירתם של הכביש המהיר 41, וואוונה (Wawona) ועמק יוסמיטי הוכרזו היום (שלישי) בישיבה פומבית. המבקרים באזורים אלה התבקשו לעזוב עד מחר (רביעי) בצהריים.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מערכת לחץ גבוה פועלת כמכסה על סיר ולוכדת את העשן בעמק (צילום: סיירה סאן טיימס)



כוחות הכיבוי צריכים להשתמש בכביש המהיר 41 כדי להקים חיץ-אש שימנעו משריפת הפרא להתפשט עוד. השריפה שהחלה ב-13 ביולי שרפה כבר 36,587 אייקרים בעודה דוהרת דרך שיחים וחורש יבשים בין העיירה מריפוסה לאזור התלול בשוליו המערביים של הפארק הלאומי. נכון לכתיבת שורות אלה הושג תיחום של 25% מן השריפה.

מזג האוויר החם והיבש חיבל במאמצים להאט את התפשטותה של דליקת הענק, שעלתה כבר בחייו של כבאי אחד מקליפורניה. מחר ומחרתיים אמורות הטמפרטורות להגיע ל-103 פרנהייט (40 מעלות צלזיוס). היו ימים בשבוע החולף שהסלע המפורסם "האף דום" (Half Dome) בפארק נעלם לחלוטין מאחורי מסך של אוויר סמיך ומלא אפר בזמן שמערכת לחץ-גבוה ריחפה מעל צפון קליפורניה ופעלה כמכסה של סיר שלכד את העשן בעמק.

הסלע המפורסם האף דום. העשן כה סמיך שהוא מוסתר מעין (צילום: Shutterstock.com)


רמות איכות האוויר שנמדדו אתמול בפארק נעו מ"לא בריא", עבור ב"מאד לא בריא" וכלה ב"מסוכן". התנאים היום דומים, ומסך של ערפל מפויח מכסה את האזור כשמיכה. פינויי חובה הופעלו במספר אזורים, ובאזורים אחרים הומלץ לתושבים להיות מוכנים לפינוי בכל רגע. למעלה מ-3,300 כבאים, 194 משאיות כיבוי ו-16 מסוקים נלחמים בשריפה. כבאי אחד נהרג ב-14 בחודש בהתהפכות דחפור שהפעיל, ושישה אחרים נפצעו.

כוחות הכיבוי נאלצים להתמודד בתוואי תלול ועתיר מהמורות שמקשה מאד על הניווט. אחד האזורים הקשים ביותר בהם משתוללת הדליקה הוכתר בתואר "נקיק השטן" על ידי החוקרים הראשונים שמיפו את האזור. "אלו פני שטח שרק השטן היה רוצה לחיות בהם", אמר רוב דרייברג, דובר כוחות הכיבוי. "אנחנו לא נכניס כבאים לאזורים הגרועים ביותר. כאן הם יבנו את הקווים ויתכננו איך לתפוס את האש הזו בתנאים שלנו".


אזור השריפה (נתונים: Cal Fire)



השריפה, שנעה מזרחה לעבר יוסמיטי, מתודלקת במידה רבה על ידי מספרם הרב של עצים שמתו בשל נגע חיפושית הקליפה. שנים של בצורת ותנאים הקרובים לבצורת אפשרו למספריו של זן הפולשני לנסוק. "עצים מתים הם יבשים יותר. דלק יבש בוער מהר יותר וחם יותר", סיכם דרייברג.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE