הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הדמוקרטים נלהבים מהסיכוי לכבוש את טקסס - אבל ההיסטוריה והסטטיסטיקה נגדם
טקסס הופכת היספאנית יותר בכל שנה, המועמד המכהן טד קרוז הוא אישיות אנטי-כריזמטית, יש גל כחול באוויר ולדמוקרטים יש מועמד מצוין עם כינוי ספרדי שנותן עבודה. אז למה הכסף החכם הולך על קרוז? ואיפה כדאי לדמוקרטים להשקיע יותר במקום זאת בהפיכת מושב סנאט אדום לכחול? כל התשובות להלן

בפעם האחרונה שטקסס בחרה במועמד דמוקרטי לתפקיד סנאטור, ברית המועצות עדיין היתה קיימת, מייקל ג'ורדן טרם לקח אליפות NBA והגראנג' היה בחיתוליו וטרם חרג מגבולות סיאטל ובנותיה. השנה היתה 1988. מאז, כמו שאר הדרום, טקסס נצבעה באדום עמוק. גם אם מספר קטן של נפות עירוניות שולחות כמה חברים דמוקרטיים לבית הנבחרים, בבחירות כלל-מדינתיות יכולים הרפובליקנים לסמן וי מראש על מדינת הכוכב הבודד כבר רבע מאה.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


האם האנטי-כריזמה של קרוז (מימין) תספיק להפוך מגמה היסטורית ולתת ניצחון לאו'רורק? (צילום: WXAN)



אלא שהדמוגרפיה של הגדולה והמיוחדת במדינות הדרום משתנה. כ-47% מתושבי המדינה היחידה בארה"ב היבשתית שהיתה פעם מדינה עצמאית הם ממוצא היספאני, ובני קבוצה זו נוטים יותר להצביע לדמוקרטים. אבל כמו כל דבר אחר בטקסס, גם ההיספאנים שם שונים ומיוחדים, ולעובדה הנ"ל לוקח שם יותר זמן לפעול את פעולתה בקלפי.

רוברט "בטו" או'רורק, חבר בית הנבחרים מן הנפה ה-16 של טקסס הממוקמת סביב עיר הולדתו אל-פאסו, חושב שהוא האיש שישנה את המצב, והאמת היא שקשה לחשוב על מועמד מוצלח יותר עבור הדמוקרטים, אבל אפילו בשבילו זו תהיה משימה קשה.

למרות הכינוי שלו, ובהתאם לשם המשפחה, או'רורק הוא אירי-אמריקאי דור רביעי, בן לשופט מחוזי, בעל מראה כל-אמריקאי קלאסי. הכינוי הוא לא מאמץ מגושם להתחבב על בוחריו אלא כזה שהודבק לו עוד בטרם החל ללמוד בגן חובה. הוא דובר ספרדית על בוריה וביקר כבר במרבית 254 המחוזות של המדינה הגדולה-מהחיים. הוא קרוב ליריבו המכהן כדי נגיעה למרות שרוב תושבי המדינה עדיין לא יודעים ממש מי הוא.

המכהן טד קרוז, מצידו, אינו אדם כריזמטי או סימפטי במיוחד. הוא פנאט דתי וימני דוגמטי בנושאים כלכליים (למעט כשיש לו אינטרס, כמו כשתמך בכספי חירום לשיקום יוסטון למרות שהתנגד בעקביות לתקציבי חירום כשמדינות אחרות נפגעו מהוריקנים). מחוקקים לא מעטים משתי המפלגות ציינו אותו כאדם המאוס עליהם בקונגרס והדעה המקובלת עליו היא שככל שמכירים אותו יותר, מחבבים אותו פחות. 

כמו כן, בטקסס, לתת למישהו (שלושה ניחושים מי. רמז: זה קרה במהלך הפריימריז הרפובליקניים לנשיאות, בהם התמודד בין השאר גם קרוז) לקרוא לאשתך מכוערת ומשוגעת בלי להיכנס בו עם כל מה שיש לך - לא נחשב לצעד מעורר כבוד במיוחד.


היריב טינף עליה, בעלה שתק - והיא עמלה למענו. נפלאות דרכי האהבה. היידי קרוז, אשת הסנאטור (צילום: מארי אלטאפר, AP)



ולמרות כל אלה, אם הייתם, קוראות וקוראים נכבדים, מסוג האנשים שמהמרים על דברים, ואם הימורים כאלה היו חוקיים במקום מגוריכם, הייתי אומר לכם שהכסף החכם הולך על ניצחון נוסף לרפובליקנים במרוץ הזה. הסיבות: הסקרים והמגמה ההיסטורית.

מאז 1998 נערכו ברחבי ארה"ב 225 מרוצי סנאט בהם התמודדו מועמד דמוקרטי ומועמד רפובליקני ללא כל מועמד צד-שלישי בעל סיכויים להשפיע על התוצאה. המנתח הפוליטי הארי אנטן מרשת CNN בדק ומצא כי ב-75% מאלה ניצח מועמד שהוביל לפחות כמו שקרוז מוביל כעת (ממוצע של כ-6.5% יתרון בסקרים) בנקודת המרחק הזו מיום פתיחת הקלפיות.

עוד עולה מבדיקת הנתונים כי ב-87% מהמקרים, ניצח הצד שהמרוץ הוגדר כ"נוטה" לעברו (Lean), וב-92% מהמקרים ניצח המחנה שהמרוץ הוגדר כ"סביר" (Likely) שינצח בו. המרוץ בין קרוז לאו'רורק נע בין "נוטה לרפובליקנים" ל"סביר לרפובליקנים" בכלי התקשורת השונים שמקיימים דירוגים שכאלה. 

הפעם האחרונה שמועמד לסנאט שהמרוץ "נטה לעברו" בשלב זה הפסיד היתה באינדיאנה ב-2012 , וגם אז נדרשו למועמד רוברט מורדוק הערות מטופשות על אונס כדי לקלקל לעצמו. הפעם האחרונה שמרוץ שהוגדר כניצחון "סביר" לאחת המפלגות הלך דווקא לכיוון השני היתה ב-2010 בדלאוור, אז הופתע בפריימריז מי שכולם חשבו שיהיה המועמד הרפובליקני המתון יחסית על ידי מועמדת "מסיבת תה" קיצונית - שאולי סחפה את הבייס הרפובליקני, אך היתה חסרת סיכוי בבחירות הכלליות.


יש גם חדשות טובות (צילום: CBS-DFW)



יש גם כמה פיסות של חדשות טובות עבור הדמוקרטים, עם זאת. הראשונה היא שהדמוגרפיה במדינה אכן משתנה. שנית, זה כן מוביל לשינוי פוליטי, אם כי ההשפעה של המגמה הזו איטית כמו מולסה דרומית משובחת. ב-2016 ניצח דונלד טראמפ בטקסס ב-9% בלבד. הפעם האחרונה שמועמד דמוקרטי התקרב כל-כך לקחת את האלקטורים של הכוכב הבודד היתה בשנות ה-90, ולביל קלינטון היה מועמד שלישי בדמות רוס פרו שינגוס ביתרון של יריביו. גם ברמת בית הנבחרים, מספר נפות בטקסס שפעם היו גם הן וי אדום אוטומטי הן תחרותיות השנה. לסיום, או'רורק מנצח את קרוז במובהק במרוץ גיוס הכספים. ברבעון השני גייס המועמד הדמוקרטי 10.4 מיליון דולר - יותר מפי שניים מיריבו.

ולמרות זאת, כאמור, הכסף החכם הולך על קרוז, ואם הכסף של הדמוקרטים גם חכם, אז יותר ממנו יילך על מועמד כחול במדינה אדומה כמו פיל ברדסן מטנסי, שבניגוד לבטו או'רורק דווקא מוביל בהתמדה בסקרים. אבל מצבו של או'רורק רחוק מלהיות נואש, ומגמות סטטיסטיות הן רק מדד כללי שיכול לטעות בכל מבחן נתון. ערב משחק הסיום בעונה הרגילה ב-NFL אשתקד, לבאפאלו בילס היה סיכוי של 17% לעלות לפלייאוף (בערך כמו סיכוייו של או'רורק כרגע) - והם בכל זאת עלו.

עוד שיקול שחשוב לזכור הוא שכל דולר שאו'רורק יאלץ את הרפובליקנים להוציא על שימור המושב בטקסס הוא דולר פחות שיילך על שימור מושבים אחרים. כך שגם אם סיכוייו של או'רורק לנצח בעצמו נמוכים, לתקוות "הגל הכחול" הוא בהחלט יכול לסייע.


וסתם כי פוטבול תיכף חוזר - כך גברו הבאפאלו בילס על הסיכויים, שברו נאחס של 18 שנה ועלו בכל זאת לפלייאוף. מי שמאמין לא מפחד.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE