הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
(לא) בשם האלוהים: התעללויות מיניות בילדים בכנסייה הקתולית בפנסילבניה הוסתרו במהלך 70 שנה
דו"ח משפטי חסר תקדים בן 884 עמודים חשף שגרה מזעזעת שהתנהלה במשך 70 שנים בכנסייה הקתולית בפנסילבניה עם הטרדות מיניות ומעשי אונס של אלפי ילדים בידי כ-300 כמרים ואנשי דת. המשמעות של ההסתרה רבת השנים: לא יוגשו תביעות עקב חוק התיישנות החל על האירועים

למעלה מ-1,000 ילדים, יותר מ-300 כמרים ואנשי דת, 70 שנים וסיפור אחד, גדול ומזעזע במיוחד ששרד את מבחן הזמן, וגם את מבחן החוק. דו"ח משפטי רחב חשף כי הכנסייה הקתולית בפנסילבניה הייתה האכסניה של התעללות מינית חסרת תקדים שכללה הטרדות ומעשי אונס שביצעו הכמרים ואנשי הדת בילדים שהגיעו לכנסייה.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


כמה מקורבנות ההתעללות המינית של הכנסייה הקתולית במהלך מסיבת העיתונאים בה נחשף הדו"ח עם ממצאי החקירה (צילום: AP)


ההיקף של ההתעללות המינית המתמשכת בילדים הוא יוצא דופן ומזעזע אך לא לפחות מדהים מכך הוא הטיוח ארוך השנים של כל מה שקרה בתוך קירות הכנסייה הקתולית, לא המקום שמצפים לשמוע בהקשר כזה. הדו"ח המשפטי מספר על כאלף ילדים שעברו התעללות אך מדגיש כי ככל הנראה מספר הנפגעים גבוה בהרבה עקב רשומות שאבדו וקורבנות שפחדו ספר על מה שעברו.

החקירה בעניין החלה לפני כשנה וחצי אך ניצנים ראשונים של הסיפור החלו לצוץ בשנת 2002 אז הועלו האשמות ראשונות של התעללות מינית שגרמו לזעזוע גדול. מאז העניין נרגע ועלה שוב לכותרות לפני כשנה וחצי לאחר שטענות חדשות של מקרי התעללות מינית עלו ונפתחה חקירה רשמית.


התובע הכללי של פנסילבניה, ג'וש שפירו (צילום: AP)


עם סיום החקירה נחשפו דוגמאות קשות של התעללות מינית שהוסתרו במשך שנים: כומר שאנס ילדה בבית החולים לאחר שעברה ניתוח להוצאת שקדים, כומר אחר שהכניס להריון נערה וקבע לה הפלה לאחר מכן וגם עדות למקרים בהם כמרים קשרו והצליפו בילדים עם רצועות עור. חבר המושבעים ניסה להסביר בדו"ח כיצד התאפשר הטיוח של הפרשה במשך כל כך הרבה זמן: "למרות רפורמה ממסדית, מנהיגי הכנסייה הצליחו ברובם להתחמק מאחריות ציבורית. כמרים אנסו ילדים וילדות ומי שהיו אחראים על אותם כמרים לא רק שלא אמרו כלום אלא גם שיתפו פעולה בהסתרת כל המקרים במשך עשורים".

עוד לפני שפורסם הדו"ח של חבר המושבעים התפטר מתפקידו הארכיבישוף לשעבר של וושינגטון, קרדינל תיאודור אי. מק'קאריק שהואשם בהתעללות מינית של כמרים צעירים וקטינים. שם נוסף שעלה בעקבות הדו"ח הוא זה של קרדינל דונלד ווהרל, הארכיבישוף הנוכחי של וושינגטון שהיה שותף לטיוח כאשר הגן על כומר מתעלל למרות שידע על מה שהוא עשה. 


דונלד ווהרל, הארכיבישוף של וושינגטון (צילום: גטי אימג'ס)


המקרה של ווהרל ממחיש את המגמה המדאיגה של ראשי הכנסייה שנשארו בתפקידם או אפילו קודמו למרות שהסתירו את כל הזוועות שקרו תחתיהם בעוד חלק מהכמרים המתעללים הודחו מתפקידם. חבר המושבעים התייחס למגמה והסביר כי למרות המסקנות הרחבות שהוגשו, ישנם עדיין כמה קצוות פתוחים: "עד שזה לא ישתנה אנו סבורים כי לא ניתן יהיה לסגור את הספרים על השערורייה המינית של הכנסייה הקתולית".

הבעיה הגדולה ביותר אולי הנובעת מהסתרת הסקנדל היא שחוק ההתיישנות בפנסילבניה חל כמעט על כל מקרי ההתעללות שדווחו כאשר שניים בלבד מתוך כל מה שהוזכר בדו"ח, הגיעו לכדי אישום פלילי וסביר להניח כי לא יוגשו אישומים חדשים.

לאחר פרסום הדו"ח נשמעו דעות מנוגדות לגבי מה שקרה כאשר היו כמרים שדחו בתוקף את הרעיון שפרשה כזו הוסתרה ע"י הכנסייה בפנסילבניה כולל הבישופ דיוויד אי. זוביק שאמר במסיבת עיתונאים כי "לא היה שום טיוח, חשוב לנו לציין זאת. לאורך 30 שנה, היינו שקופים מאוד לגבי מה שקורה".


כנסייה בפנסילבניה. ארכיון (צילום: רויטרס)


מנגד, התובע הכללי של מדינת פנסילבניה, ג'וש שפירו כינס מסיבת עיתונאים משלו והציג את הצד השני של המטבע, זה שהציג את ממצאי החקירה: "חבר המושבעים מצא כי אנשי הדת הגנו בכל מחיר על המוסדות שלהם. הכנסייה הראתה זלזול מוחלט בקורבנות". חבר המושבעים ציין גם כי מנגנון ההסתרה של הכנסייה הקתולית פעל לפי "חוברת כללים להסתרת האמת" כפי שכינה זאת. בין השאר תואר כיצד מקרים של אונס הוצגו ע"י הכנסייה רק כ"מגע בלתי הולם" וכיצד הוסתרה מהקהילה באזור הסיבה האמיתית בגינה הוחלט לשחרר מתפקידם כמרים שנחשדו במעשים מגונים.

חלק מהקורבנות הגיבו לפרסום הדו"ח וסיפרו בראיונות שונים כי הם חשים הקלה ששמות המתעללים סוף סוף יוצאים לאור אך חלק לא היו מרוצים מהעבודה שהדין לא מוצה עם האשמים. פרנסיס סאמבר, שאחיו מייקל עבר התעללות בידי כומר בפיטסבורג והתאבד לפני שמונה שנים, הביע את מחאתו בעניין: "זה טוב שהעין הציבורית נחשפת למה שקרה אבל איפה הצדק? מדוע האנשים הללו לא יושבים בכלא?".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE