הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
רצח מולי טיבטס מעלה שאלה לגבי ההקלות לעובדי חקלאות זרים
במידה ויוחלט להחמיר עם המהגרים העובדים בחוות, ארצות הברית צפויה לעמוד מול צרה כלכלית, שאותותיה נראים כבר עכשיו. את המחיר ישלם האזרח הקטן מכיסו הפרטי

המקרה של מולי טיבטס, שהרצחה גרם לעולם לעצור את נשימתו תוך מעקב אחר החקירה, מעלה שוב לתודעה את נוהג החוואים בארצות הברית – לשכור עובדים לא חוקיים. הרצח המזעזע הציף לפני השטח את המתח בין אזרחים למהגרים מחוסרי אזרחות המציעים עצמם לעבודות חקלאות.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


חקיקה בעייתית מול עובדי חווה. אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)


דיין לאנג, בעליה המשותפים של חוות יארביי, מחוץ לברוקלין שבאיווה, עמד השבוע מחוץ למשק המשפחתי שלו וקונן מול התקשורת על כך שהעסיק את העובד הלא חוקי המואשם ברצח של מולי טיבטס בת ה-20. לאחר מכן הוא נשאל האם כל עשרת העובדים ברפת שלו אינם אזרחי ארצות הברית. "אני לא חושב שאני יכול להשיב על השאלה הזו", השיב לאנג.

התשובה המעורפלת הזו, המגיעה בסיומו של סיפור שהסעיר את המדינה, מדגישה את הסוד שמסתירים לא מעט חקלאים: כמחצית מ-1.4 מיליוני עובדי השטח (685 אלף אנשים בקירוב), מחוסרי אישור עבודה. אומדן זה הוא שמרני ומומחי תעסוקה טוענים כי מדובר במספר גבוה בהרבה.

בעוד נשיאי ארצות הברית פנו למהגרים בצורה מסויימת, והרפובליקנים והדמוקרטים הביעו דעות מובהקות בנושא, היחס לעובדי חקלאות ללא אישור היה שונה מאז ומעולם. במהלך מלחמת העולם השניה יותר ממאה אלף מהגרים יפנים נשלחו למעצר ובמקביל איפשרה ממשלת ארצות הברית, במסגרת תוכנית Bracero , למיליוני מקסיקנים להכנס לשיטחה ולעבוד בחוות.


המקרה שלה הציף את שאלת העובדים ללא אישור. טיבטס (צילום: מעמוד הפייסבוק)


כאשר הנשיא רונלד רייגן חתם על חוק הגירה חדש בשנת 1986 והעניק חנינה לכמעט שלושה מיליון מהגרים לא חוקיים, אלו שעבדו בחוות זכו לדרך קלה מאוד בה קיבלו אזרחות אמריקאית. רפורמת ההגירה שנכנסה לתוקף בשנת 2013, תוצאה של שיתוף פעולה דו מפלגתי שעבר את הסנאט, התכוון ליצור "כרטיס כחול" מיוחד לעובדי חקלאות ולבני משפחותיהם, שהמעניק להם מעמד חוקי וסיכוי יפה להפוך לאזרחים.

עתה נשענים הרפובליקנים על הירצחה של טיבטס בכדי להדק את האכיפה בנושא ההגירה ולהעביר הצעת חוק המחייבת את כל החברות בארה"ב להשתמש במערכת הפדרלית E-Verify, כדי לבדוק את מעמדו של המעוניין לעבוד. לחקלאים, לעומת המעסיקים האחרים במשק, יש לפחות 2.5 שנים לפני שהם מחוייבים לבצע את הבדיקה הזו, ומדובר בהחרגה בלעדית עבור תחום החקלאות.

חוות יארביי טענה בתוקף כי בדקה את הנאשם ברצח טיבטס והוא עבר את הסינון, אך לאחר מכן נסוגה והודיעה כי השתמשה במערכת אחרת לבדיקת הרקע שלו ואישוריו. במידה ורצח טיבטס יביא לרגרסיה בהקלות הללו חקלאות ארצות הברית תהיה בבעיה. אמריקאים לא ששים לעבוד בשדה ועל כן החוות מעסיקות מהגרים לא חוקיים, ופועלות תחת איום מתמיד של פשיטות מחלקת ההגירה או המכס.


בגללו ישונו חוקי ההגירה ועבודת מהגרים? כריסטיאן באחנה ריברה (צילום: Charlie Neibergall)


זו הסיבה בגינה לשכת המסחר האמריקאית תומכת באימות מוגבל של העובדים: הגדלת הסינון תביא לירידה בייצור של 60 מיליארדי דולרים ומחירי המזון צפויים לעלות ב-5-6 אחוזים.

ומה קורה בשטח? החוקים באלבמה גרמו ל-80 אלף עובדים בלתי חוקיים לעזוב, החוקים בג'ורג'יה הביאו להפסד של גידולים בשווי 140 מיליון דולרים בשנת 2011, מאחר שעובדים לא יכלו להשאר ובאריזונה ירד התוצר המקומי הגולמי בשני אחוזים בכל שנה, עד שנת 2015, בשל החקיקה בנושא.


50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE