הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מהגרים ואזרחים כאחד מקבלים הודעות מבנק אוף אמריקה: הוכיחו אזרחות או שנקפיא את כספכם
כשסטודנט איראני נקלע לסיוט ביורוקרטי עם הבנק, שדורש ממנו טופס שאינו תואם לסוג הוויזה שלו - אפשר איכשהו להבין. בכל זאת איראן. אבל כשזה קורה לעשרות מהגרים חוקיים וגם לאזרחים מלידה, מחוף לחוף, עולה השאלה אם בנק אוף אמריקה קיים כדי לשרת את לקוחותיו, או שמא את האג'נדה הקיצונית של בכירי הממשל

בכל רחבי ארה"ב מתעוררים לקוחות של בנק אוף אמריקה לסיוט: תוכיחו שאתם אזרחים, אחרת נחסום לכם את הגישה לכסף שלכם. העיתון סקרמנטו בי מדווח על שלל מקרים כאלה - מדוקטורנט איראני בשם סעיד מושפג, שנשוי לאזרחית אמריקאית ומתגורר זה שבע שנים במיאמי, עבור באזרחים אמריקאים מלידה בעלי שמות אנגלו-סקסיים למהדרין.  


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


זה סניף בנק, או סניף של ICE? (צילום: AP)


במשך קרוב לשבע שנים ניהל מושפג את חשבונו בבנק אוף אמריקה, ונענה לדרישה להוכיח פעם בחצי שנה כי שהותו בארה"ב ממשיכה להיות חוקית. אולם החודש התעורר מושפג וגילה כי גישתו לכספים הלא-מעטים שבחשבונו נחסמה. הבנק החל לדרוש ממנו טופס אחר - טופס שלמעשה הוא אינו זכאי לו, משום שהוויזה שלו אינה זו המשויכת לאותו טופס, אלא אחרת. ועד שהבנק ישתכנע בטעותו הביורוקרטית? הסטודנט הזר והחוקי למהדרין אינו יכול לשלם שכר דירה או לפרוע את תשלומי כרטיס האשראי שלו.

אם במקרה של מושפג, נתין של מדינה עוינת, שהממשל החמיר מאד את הסנקציות עליה לאחרונה, עוד אפשר להבין מדוע החליט פתאום הבנק שהוא חייב הוכחה טובה יותר לזהותו של הלקוח, מה תגידו על המקרים של ג'וש קולינס ושל דייויד לואיס?

קולינס, יליד וויצי'טה שבקנזס, ואשתו ג'סיקה, קיבלו יום אחד הודעה במעטפה מוזרה למראה לפיה על ג'וש (אזרח מלידה, כאמור), להוכיח את אזרחותו. הם חשבו שמדובר בנוכלות כלשהי והתעלמו מן הדרישה עד שגילו שגישתם לכסף שלהם נחסמה. לאחר שהסיפור שלהם פורסם בתקשורת המקומית, הם קיבלו הודעות מאחרים עם חוויות דומות, שגישתם לכספם נמנעה במשך שבועות.


כשהסיפור שלהם פורסם, הם גילו שהם ממש לא לבד. ג'וש מולינה, רעייתו ג'סיקה וילדיהם (צילום: ג'וליה טויושיבה, סקרמנטו בי)


דייויד לואיס, יליד טנסי, קיבל את אותו מכתב חשוד-למראה כמו קולינס. בראיון לעיתון מיאמי הראלד סיפר לואיס כי ניהל חשבון בבנק אוף אמריקה במשך 30 שנה. במכתב דרש הבנק פרטים על אזרחותו, הכנסתו, ואת מספר הביטוח הלאומי (סושיאל סקיוריטי) שלו - נתון שהיה אמור להיות בידיהם מיום פתיחת החשבון.

כשהתקשר לברר מה זה הדבר הזה, נאמר לו שאם לא ימלא את הטופס, חשבונו יוקפא. בתגובה משך לואיס את כספו וסגר את החשבון. "היית חושב שבנק בפרישה ארצית ייזהר מלהיראות מטופש אחרי וולס פארגו", אמר, בהתייחסו לפרשה בה הואשם הבנק הענקי ביצירת מיליוני חשבונות פיקטיביים על שם לקוחותיו, במטרה לגבות דמי ניהול חשבון לשווא.

דן הרננדז, יליד מחוז ברווארד שבפלורידה ממוצא קובני העובד ככותב לטלוויזיה בלוס אנג'לס, גילה בדצמבר 2016 כי חשבונו בבנק אוף אמריקה הוקפא. הסיבה? לחברה שלו קראו "טיל קובני בע"מ", והבנק חשד שהוא עושה עסקים עם קובה. "הטיל הקובני" הוא כינויו של הרננדז מילדות.

"התחלתי לצרוח עליהם שזה גזעני. שאלתי אם הם עושים את זה לכל עסק שנקרא "בייגל יהודי" או לשאול כל "ברביקיו קוריאני" אם הם עושים עסקים עם קים ג'ונג און". בסוף, בזכות מעמדו כחצי ידוען, נלקחה פנייתו לבנק באמצעות המדיה החברתית ברצינות, והעניין טופל תוך 45 דקות. "ידעתי שזה לא עשיתי שום דבר רע, אבל זה מפחיד. בנק יכול להרוס לך את החיים בלי אזהרה מוקדמת".


"הדבר הכי לא-אמריקאי שאפשר להעלות על הדעת". יו"ר קואליציית ההשקעה-מחדש של קליפורניה, פאולינה גונזאלס (צילום: אתר הארגון)



הוכחת אזרחות אינה תנאי לפתיחת חשבון בנק בארה"ב, לדברי סטפאני קולינס, דוברת של משרד בקר המטבע, הסוכנות הפדרלית המפקחת על סניפי בנקים. הבנקים נדרשים רק לזהות ולדווח על העברות כספים חשודות ולהחזיק ולעדכן את מידע הלקוחות. לדבריה, לא הוצאו לבנקים כל הוראות חדשות לאסוף מידע נוסף על זה שאספו תמיד.

דוברת בנק אוף אמריקה קרלה מולינה הכחישה שחל שינוי כלשהו באופן בו אוסף הבנק מידע על לקוחותיו, ובכלל זה מעמד האזרחות שלהם, מזה עשור לפחות. אולם פאולינה גונזאלס, מנכ"לית "קליפורניה ריאינווסטמנט קואלישן", ארגון המקדם בנקאות בטוחה וזולה לתושבי מעוטות-הכנסה, דוחה את הדברים. לדבריה חלה בחודשים האחרונים עלייה חדה במספר המקרים בהם נדרשים אנשים להוכיח את אזרחותם ולא יוקפאו כספיהם - וכמעט בכל המקרים מדובר בבנק אוף אמריקה.

לדברי גונזאלס, להתנהגות הזו יש השפעה מאיימת על קהילות שגם כך נתונות בלחץ עקב מדיניות ההגירה המחמירה של הממשל. "זה כמו להיכנס למכולת לקנות חלב ושיבקשו ממך להוכיח אזרחות בקופה. בנקאות היא אחד מהיבטי היסוד של חיי היומיום בארץ הזו. להיתקל בשאלה הזו כדי לנהל חשבון בנק זה הדבר הכי לא-אמריקאי שאפשר להעלות על הדעת". וכפי שיכולים ג'וש קולינס, דייויד לואיס ודן הרננדז להעיד - זה אף פעם לא נגמר במהגרים.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE