הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מתקפה חריפה של טראמפ על סשנס. העילה? אכיפת חוק שוויונית
נשיא ארה"ב, שנשבע לקיים את חוקי ארה"ב בנאמנות, מוכיח פעם אחר פעם שהוא משוכנע שהחוק לא חל עליו ועל התומכים בו. לפני כמה שבועות היה זה פול מנאפורט, שאת הרשעתו בידי חבר מושבעים ניסה לסכל, וכעת אלה שני תומכיו הראשונים בבית הנבחרים, המואשמים בעבירות הונאה ושחיתות

הנשיא טראמפ תקף היום בחריפות את התובע הכללי שלו, ג'ף סשנס, וביכה את כתבי האישום שהוגשו נגד שני חברי בית הנבחרים שהיו תומכיו הראשונים בקמפיין הבחירות של 2016. הנשיא רמז כי היה על סשנס למנוע ממשרד המשפטים להגיש את כתבי האישום נגד השניים משום שהם רפובליקנים.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הנשיא רוצה ששר המשפטים ינהל את מערכת המשפט הפדרלית לפי שיקולים מפלגתיים (צילום אילוסטרציה: KWTX)

"שתי חקירות ארוכות שונים, מתקופת אובמה, נגד שני חברי קונגרס רפובליקנים מאד פופולריים הובאו לכתב אישום מתוקשר היטב, ממש לפני בחירות אמצע הכהונה, על ידי משרד המשפטים של ג'ף סשנס", צייץ הנשיא, שנשבע לקיים את חוקי ארה"ב בנאמנות. "שני ניצחונות קלים עכשיו מוטלים בספק כי אין מספיק זמן. עבודה טובה, ג'ף..."

אתם קוראים נכון. נשיא ארה"ב נוזף בפומבי בשר המשפטים שלו על שמשרדו מעמיד לדין (בשתי פרשות נפרדות לגמרי) פוליטיקאים מושחתים, רק כי הם ממפלגתו והבחירות מתקרבות. ההחלטה על הגשת כתב האישום נעשתה, כמובן, בדרג המקצועי. למותר לציין שאילו היה הדרג הפוליטי מתערב כדי לדחות את כתבי האישום כדי לא לפגוע בסיכוייהם לנצח בבחירות, היה זה מעשה לא אתי ולא חוקי.

הציוץ הזה של טראמפ היה הוכחה נוספת - למי שהיה זקוק לה לאחר ניסיונו להשפיע על המושבעים במשפט מנאפורט - לכך שהנשיא שרץ על מצע של "לנקז את הביצה", מאמין שבעלי בריתו הפוליטיים צריכים להיות חסינים בפני החוק, ולא משנה אילו ראיות יש נגדם.


רוב הפוליטיקאים מחכים עד אחרי הפרישה מן התפקיד כדי לעשות בוחטות, אבל לכריס קולינס אצה הדרך (צילום: CNN)


למשרד המשפטים יש מסורת ארוכת-שנים של ניהול חקירות ותביעות באורח אל-מפלגתי. מדי מחזור בחירות מוציאים שרי המשפטים לדורותיהם הנחיית תזכורת לחוקרים ותובעים פדרליים לעולם לא לבחור בתזמון של צעדי חקירה או תביעה כדי לסכל או להקל על בחירתו של מועמד כלשהו.

חברי בית הנבחרים הרפובליקנים כריס קולינס מניו יורק ודאנקן האנטר מקליפורניה מצאו את עצמם בחודש שעבר מואשמים בתיקים נפרדים ולא קשורים בעבירות על החוק הפדרלי, בהפרש של שבועיים זה מזה. קולינס מואשם ב-13 סעיפים של הונאת ניירות ערך, הונאת תקשורת אלקטרונית (Wire Fraud) ומסירת תצהיר כוזב בנוגע לקנוניית סחר במידע פנימי.

האנטר מואשם בשימוש בכספי קמפיין לצרכיו האישיים ובסעיפים של הונאת תקשורת, רישום כוזב, עבירות על חוקי מימון הבחירות וקשירת קשר לביצוע הונאה (עם רעייתו, עליה הוא מנסה בכל כוחו להפיל את התיק). שני המחוקקים טוענים לחפותם.

על פי נוהג רב-שנים של משרד המשפטים, תובעים פדרליים נמנעים לרוב מחשיפות פומביות של צעדי חקירה הנוגעים למועמד לתפקיד ציבורי או לענייני בחירות בטווח של 60 יום ממועד הבחירות (וזו הסיבה שהודעתו של ראש ה-FBI לשעבר ג'יימס קומי בנוגע לחקירת ענייני האימייל של הילארי קלינטון, שבועיים לפני בחירות 2016, בעודו מסתיר שמתנהלת חקירה נגד גורמים בקמפיין טראמפ, נחשבה לשערורייתית כל-כך).


"אז מה אם זה הקמפיין שלי? זה לא אני גנבתי - רעייתי גנבה!" דאנקן האנטר וזוגתו שתחיה (צילום: NBC)

אפילו עמיתיהם הרפובליקנים של שני המחוקקים הנאשמים מצאו את ההאשמות נגדם רציניות ואמינות מספיק בכדי לשלול מהם את תפקידיהם בוועדות. קולינס פרש מהתמודדות על בחירה מחדש ימים ספורים לאחר הגשת כתב האישום. האנטר לעומתו ממשיך לרוץ.

בניגוד לטענתו של טראמפ, כאילו החקירות נגד קולינס והאנטר הם "מתקופת אובמה", האישומים נגד קולינס נוגעים למעשים שביצע בשנה שעברה (דהיינו לאחר השבעתו של טראמפ לנשיאות) - ובכלל זה שיחות טלפון שערך במהלך פיקניק לחברי קונגרס בבית הלבן.

גם החקירה נגד האנטר החלה ב-2017. במרץ אשתקד הודיעה ועדת האתיקה של בית הנחברים כי היא משעה את הצעדים המשמעתיים נגד האנטר משום שמשרד המשפטים פתח בחקירה פלילית בנושא השימוש האישי שלו בכספי תרומות קמפיין.


"אני נשבע לשמר, לשמור ולהגן על חוקת ארה"ב" (צילום: CNN)

בציוץ המשך כתב "מנהיג העולם החופשי" כי הדמוקרטים "בטח אוהבים" את סשנס, והשווה את המצב לתמיכה הדמוקרטית בראש ה-FBI לשעבר קומי, אותו פיטר הנשיא באביב אשתקד. "הדמוקרטים, שאיש מהם לא הצביע עבור ג'ף סשנס, בטח אוהבים אותו עכשיו. אותו דבר עם ג'יימס קומי השקרן. הדמוקרטים כולם שנאו אותו, רצו להיפטר ממנו, חשבו שהוא מגעיל - עד שאני פיטרתי אותו! מיד הוא הפך לאדם נפלא, דמות קדושה למעשה. ממש חולני!"

יצוין שכהרגלו, הנשיא לא ממש נאמן לעובדות. בעוד שנכון שרוב מכריע של הדמוקרטים הצביעו נגד מינויו של סשנס (שב-1986 נדחה מינויו לשופט פדרלי על ידי סנאט בשליטה רפובליקנית משום שנתפש כגזען מדי), הרי שהסנאטור ג'ו מאנצ'ין ממערב וירג'יניה הצביע בעדו. באשר למה בדיוק חולני בכל הסיפור הזה - תשפוט כל קוראת לעצמה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE