הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
הפלסטינים לבית הדין בהאג: "שגרירות ארה"ב בירושלים - הפרה של חוקים בינלאומיים"
נציגים פלסטינים הגישו תביעה לבית הדין הבינלאומי לצדק בבקשה להוציא את השגרירות האמריקאית מבירת ישראל בשל הפרה של אמנה בינלאומית: "אנו מגנים על הזכויות שלנו ושל העם שלנו ללא היסוס ודוחים את כל הצורות של סחטנות פוליטית וכלכלית"

תביעה בשם "מדינת פלסטין" הוגשה בסוף השבוע לבית הדין הבינלאומי לצדק בהאג נגד ממשלת ארה"ב בטענה שהעברת השגרירות הישראלית מתל אביב לירושלים אינה חוקית. בתביעה נטען כי העברתה של השגרירות מהווה הפרה של אמנה בינלאומית ויש לבטל את ההחלטה ולהוציא את השגרירות מירושלים.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שופטי בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג (ארכיון: רויטרס)


האמנה הבינלאומית אליה התייחסו הפלסטינים בתביעתם היא אמנת וינה ליחסים דיפלומטיים משנת 1961 שמתירה למדינות לקיים את השגרירות בשטחן הריבוני בלבד וכי "הסטטוס המיוחד" של ירושלים לפי מגישי התביעה מאשר כי הפעולה של ארה"ב אכן מהווה הפרה של חוקים בינלאומיים. 

זו לא הפעם הראשונה שהפלסטינים פונים לבית הדין בהאג בנושאים הקשורים לישראל או לארה"ב לאחר שמוקדם יותר החודש טען סאיב עריקאת כי הגיש תביעה נגד ישראל בגין "הפשעים" שביצעה לטענתו. זה גם לא הפרק הראשון בעימות האמריקאי-פלסטיני כאשר נקודת הציון האחרונה גם כן הייתה שלהי החודש הנוכחי כאשר הנשיא טראמפ הכריז על סגירת נציגות אש"ף בוושינגטון, דבר שהכעיס מאוד את ההנהגה הפלסטינית.


איוונקה טראמפ בטקס פתיחת השגרירות בחודש מאי (צילום: גטי אימג'ס)


העברת השגרירות מתל אביב לירושלים התרחשה במאי השנה ומאז נשמעו אינספור מחאות בעניין מהצד הפלסטיני. בשבת האחרונה הסביר שר החוץ של הרשות הפלסטינית, ריאד אל מאלכי את הסיבה להגשת התביעה כאשר טען כי היא "מתיישרת עם המדיניות הפלסטינית המכוונת לשמר את האופי של העיר הקדושה ירושלים על כל המימדים המיוחדים של רוחניות, דת ותרבות הקיימים בה".

נשיא ארה"ב דונלד טראמפ הגן על ההחלטה להעביר את השגרירות לירושלים, גם כאשר ההעברה יצאה לפועל במאי וגם במהלך פגישתו עם ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו ביום רביעי האחרון, כאשר השניים שהו בניו יורק לרגע העצרת הכללית של האו"ם. טראמפ הודה שההחלטה הייתה מעט שנויה במחלוקת אבל שהיא "בסוף יצאה בסדר". 


"מגנים על הזכויות שלנו". שר החוץ של הרשות הפלסטינית, ריאד אל מאלכי (צילום: Flash90)


שר החוץ הפלסטיני אל מאלכי הוסיף בראיון שהעניק לסוכנות הידיעות Wafa כי "אנו מגנים על הזכויות שלנו ושל העם שלנו ללא היסוס ודוחים את כל הצורות של סחטנות פוליטית וכלכלית".

כזכור, עם פתיחה השגרירות האמריקאית בירושלים בה נכחו גם בתו של טראמפ איוונקה ובעלה ג'ארד קושנר, החלו הפגנות והפרות סדר פלסטיניות וצה"ל הרג באותם ימים עשרות מפגינים בעזה. במקביל החלה מתקפה על אזור עוטף עזה באמצעות עפיפוני תבערה שהובילו להרס מאות דונמים חקלאיים באזור ואף לשיגור מספר טילים מהרצועה לשטח ישראל.


האיש שאחראי על יישום ההחלטה להעביר את השגרירות לירושלים. טראמפ בעצרת האו"ם בניו יורק בשבוע שעבר (צילום: AP)


ראלף וילדה, עו"ד בינלאומי מהקולג' האוניברסיטאי בלונדון הסביר כי בית הדין הבינלאומי יוכל להתייחס לתביעה הפלסטינית רק בתנאי מסוים: "סמכות השיפוט של בית הדין תתאפשר רק במידה ויגיעו למסקנה שפלסטין עוברת את מבחן החוק הבינלאומי בהכרה שלה כמדינה". פלסטין אינה מדינה חברה באו"ם אלא רק מדינה משקיפה לא חברה, מעמד אותו קיבלה בנובמבר 2012.




50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE