הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
כך הפך הנסיך של תנועת העליונות הלבנה לפעיל נגד גזענות וקיצונות
אבא של דרק בלאק היה המנהיג העליון של הקו-קלקס-קלאן בארה"ב. הסנדק שלו היה אחד הקודמים בתפקיד. כשהיה ילד יצר את מדור הילדים באתר הניאו-נאצי "סטורמפרונט". הוא היה אמור להיות הדור הבא, המלוטש והמיומן תקשורתית, של תנועת השנאה. אבל אז הוא נחשף לאנשים שונים ממנו במכללה, ולאט-לאט התפוררה שטיפת המוח

בסתיו 2010, דרק בלאק בן ה-21 ניהל חיים כפולים ומסוכנים. בלילות הוא היה שוכב לצד חברתו, צעירה יהודייה בשם רוז, והם היו מדברים אל תוך הלילה. למחרת בבוקר, בעוד רוז ישנה, הוא היה משתתף דרך הטלפון בתוכנית הרדיו הלאומנית-לבנה שהגיש יחד עם אביו, ודן עמו ועם המאזינים בדרכים שבהן היהודים הורסים את העולם.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


עדיין עם סטייל של נסיך, אבל כבר לא בשירות העליונות הלבנה. דרק בלאק (צילום: ברנדון קרוז, פאלם ביץ' פוסט)


דרק בלאק האינטליגנטי והרהוט גודל מינקותו להיות העתיד של הלאומנות הלבנה (שם מכובס לניאו-נאציזם), לפני שזנח בסופו של דבר את עקרונות התנועה. דרק הוא בנו של דון בלאק, לשעבר ה"מכשף העליון" של הקו-קלקס-קלאן, ומייסד האתר הניאו-נאצי "סטורמפרונט". מנהיג עליון אחר של לובשי הסדינים ושורפי הצלבים, דייויד דיוק הנודע לשמצה, הוא סנדקו של דרק.

בטרם מלאו לו 20, דרק כבר ייסד את מדור הילדים באתר סטורמפרונט, השיק רשת רדיו ללאומנים לבנים וזכה בבחירות למשרת חבר מועצה במחוז פאלם ביץ' שבפלורידה. דרק התחנך על ברכי גרסה של ההיסטוריה האמריקאית שהובילה אותו למסקנה שלאומנות לבנה היא חלק בלתי נפרד מן הד.נ.א. של ארה"ב.

אולם כבר כשהיה בן-עשרה הבין דרק בלאק כי כדי לפרוץ למיינסטרים חייבת התנועה לנקוט בלשון מודרנית יותר, שתרחיק אותה מאסוסיאציות העבר. הוא הסביר למאזיניו כי תנועתם אינה נלחמת נגד זכויות לבני מיעוטים, אלא למען הזכויות שלהם עצמם. בתוכנית הרדיו שלו דיבר דרק על "רצח-עם ללבנים" והציג את תנועתו כמי שנלחמת למען הישרדות "הגזע הלבן".

אולם בעוד אביו ושאר מנהיגי הדור הקודם של התנועה טיפחו את דרק כעתיד שלהם, הם לא העריכו נכונה את השפעתם של חבריו לספסל הלימודים. דרק נרשם לניו קולג' בפלורידה בגלל דמי הלימוד הזולים, אולם 20 אחוזים מכלל הסטודנטים במוסד הם לא-לבנים, והוא נחשב לליברלי ביותר במדינה. היה זה מגוון אנושי שדרק לא חווה מעודו.


מגוון אנושי שדרק לא חווה מעודו. קמפוס הניו קולג' אוף פלורידה (צילום: פייסבוק)



ביומו הראשון במכללה איחר ב-20 דקות בשל הוראות שגויות. הוא פגש בסטודנט מפרו בשם חואן שהלך גם הוא לאיבוד. השניים מצאו את יעדם יחד והפכו לחברים, בעוד דרק שומר את הרקע והדעות שלו לעצמו. הוא הרבה לבלות את זמנו בפורום של המכללה. בזמן שסטודנטים אחרים הביעו דעות "נכונות פוליטית" בתקיפות רבה, דרק קרא, ספג את הדברים ושמר את מחשבותיו לעצמו.

המצב הסתבך עבורו כשהפך חבר קרוב של בחור בשם מת'יו - היהודי החרדי היחיד בקמפוס - והתאהב ברוז, עמה פתח במערכת יחסים. הוא ניסה לחשוף את עצמו כשהשאיר ראיון ישן שנעשה עמו בכתב העת "דיטיילס" באולם ההתעמלות בתקווה שמישהו ימצא את זה, אבל איש לא הבחין בעיתון.

אולם הוא נחשף כשסטודנט שנה ד' נתקל בשמו במהלך מחקר לתזה על קיצונות פוליטית על אדמת ארה"ב באתר "מרכז החוק והעוני הדרומי" (Southern Poverty Law Center), שם מרוכז מידע על טרוריסטים בודדים, מבצעי פיגועים בבתי כנסת, שומרי-גבול מטעם עצמם ודמגוגים שונים. הסטודנט העלה את המידע לפורום, חשף את זהותו של דרק כאחד הבולטים בלאומנים הלבנים בארה"ב, ופתח שרשור שתוך שעות ספורות הפך לארוך בתולדות המכללה.

דרק ציפה שיחוש רווחה מכך שאינו צריך להסתתר עוד, אבל במקום זאת התאבל על מערכות היחסים שאיבד - כולל עם רוז, שניסתה להבין כשהוא ניסה להסביר לה את יסודות אמונתו. הוא טען כי הוא בעצם אינו גזען ומאמין בשוויון בין הגזעים, אבל שמוטב ללבנים לחיות בנפרד, ורוז החליטה שזה יותר מדי בשבילה. אלא שמת'יו, חברו משה וחואן נקטו גישה שונה, והמשיכו להזמין את דרק לארוחות שבת, שם הקפידו שלא לדבר על דעותיו של האורח, אבל ניהלו שיחות על כל דבר אחר. שם גם פגש בבחורה בשם אליסון.


חזרו לדבר, אבל היחסים מעולם לא השתקמו. האב הניאו-נאצי, דון בלאק (צילום: רדיט)


בתחילה חשה אליסון סלידה נוכח המשך הזמנתו של דרק לארוחות השבת וחדלה להשתתף בהן. לאחר שחזרה המשיכה להתייחס אליו בקרירות, אולם בסופו של דבר החלו השניים להתחבר. אליסון התקשתה ליישב בין האדם המתחשב והמקסים שלמדה להכיר לבין הדעות המגונות עמן הזדהה. היא החלה לקרוא את הדברים שכתב וציטט, ולאט ובהתמדה פירקה את השקרים שבבסיסם. דרק החל להטיל ספק באמונתו שהלבנים הם-הם קרבנות האפליה.

ב-2013 פירסם דרק בלאק מכתב ארוך באתר מרכז החוק והעוני הדרומי - האויב המושבע של אביו - בו התנער מאמונה בלאומנות לבנה. "אינני יכול לתמוך בתנועה שאומרת לי שאני לא יכול להיות חבר של מי שאני רוצה או שגזעם של אנשים מחייב אותי לחשוב עליהם בדרך מסוימת או לחשוד בהתקדמות שלהם". עוד כתב כי "חובה לאפשר לבני מיעוטים לעלות לעמדות כוח, ודברים רבים שקשורים כביכול ל'גזע' מקורם בעצם בדיכוי שיטתי, היעדר אפשרויות חינוכיות והזדמנויות מוגבלות".

אביו היה בטוח שפרצו לו לחשבון והתקשר לעדכן אותו בכך, אולם שמע לתדהמתו שבנו אכן כתב את הדברים, וגמגם כמה מלים בטרם ניתק. במהלך השעות הקרובות חווה דרק בלאק סיבוב שני של חשיפה, תחושות בגידה מצד הקרובים לו והפניית עורף נוכח מה שהתגלה. הוריו ובני משפחתו כתבו לו כי לא לשם כך גידלו אותו, שהוא זורק 25 שנות עבודה לפח, שהדבריו שכתב הם "מסמרים ללב", ולבסוף שהוא צריך למצוא לעצמו משפחה וחברים חדשים. הוא ואביו חזרו לבסוף לדבר, אולם יחסיהם מעולם לא השתקמו באמת, והקשר שלו עם סנדקו דייויד דיוק נותק כליל.

כיום דרק בלאק הוא בן 29, עדיין עם אליסון, ומסיים את הדוקטורט שלו באוניברסיטת שיקאגו. הוא מרצה בעניינים הקשורים לחייו הקודמים וייעץ הקיץ לפייסבוק על דרכים להיאבק בקיצונות ובפלגנות ברשת. הוא גם התנצל בפני אנשים רבים בהם פגע - כמו מת'יו, חואן ורוז, אולם כפי שאמר פעם לאליסון, "בלתי אפשרי להתנצל בפני כל מי שפגעתי בו, כי בעצם פגעתי בכל העולם".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE