הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
בוס הפשע הנודע לשמצה מבוסטון נרצח בבית סוהר פדרלי במערב וירג'יניה
בולג'ר היה רוצח אכזרי שחסה בהגנת הבולשת הפדרלית - עבורה שימש כמודיע רב תועלת. במשך 15 שנה שלט בעולם הפשע של בוסטון ורוב מסצ'וסטס וכשסוכנויות חוק אחרות עקפו את בעלי בריתו בבולשת וסגרו עליו - הוא נעלם, והפך לאחד הפושעים הנמלטים המפורסמים בארה"ב, עד שנלכד ב-2011

ג'יימס "ווייטי" בולג'ר, אולי ראש הכנופיה הנודע לשמצה בתולדות בוסטון, נמצא הרוג היום (שלישי) בתאו בבית סוהר פדרלי במערב וירג'יניה. אתר החדשות WV News דיווח כי אסיר נרצח במהלך הלילה במתקן הפדרלי בעל האבטחה המקסימלית בו ריצה את עונשו. דובר מטעם איגוד הסוהרים אישר שאדם נהרג, אולם לא ידע למסור את זהות ההרוג.


הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מגנגסטר צעיר בפיפטיז לאסיר עולם במאה ה-21


בולג'ר, שריצה עונש של מאסר עולם בגין 11 מעשי רצח, הגיע לאחרונה לבית הסוהר הפדרלי במערב וירג'יניה לאחר שהות קצרה במתקן מעבר באוקלהומה סיטי. בולג'ר בן ה-89 היה רשום נכון להיום בבוקר ב-USP Hazelton, בית סוהר מאובטח מאד ולצידו מתקן "לוויין" בעל אבטחה מינימלית. הוא הועבר לאחרונה דרך אוקלהומה סיטי מבית סוהר בפלורידה.

מקור המעורה בפרטים מסר לעיתון בוסטון גלוב כי בריאותו של בולג'ר הידרדרה לאחרונה, וכי היה אמור להיות מועבר למתקן כליאה פדרלי רפואי. הייזלטון אינו מתקן בעל יכולת טיפול רפואית ברמה הזו. בולג'ר לקה בבעיות לב מזה שנים רבות.

הבוס לשעבר של עולם הפשע בבוסטון, שהיה במשך שנים ארוכות גם מודיע של ה-FBI במקביל, היה אחד העבריינים המבוקשים ביותר בארה"ב (12 שנים ברשימת הטופ 10) עד לכידתו בסנטה מוניקה שבקליפורניה ב-2011, לאחר שבילה למעלה מ-16 שנים במנוסה.

ב-2013 הרשיע חבר מושבעים פדרלי את "ווייטי" במעורבות ב-11 מעשי רצח בשנות ה-70 וה-80 של המאה הקודמת, במהלך ניהול עסקי פשע מסועפים שכללו הימורים, סחיטה וסחר בסמים. בולג'ר הועבר לבית הסוהר קולמן II בסאמטרוויל שבפלורידה ב-2014, מבית סוהר מאובטח אחר באריזונה, לאחר שיחסיו עם פסיכולוגית שטיפלה בו עוררו חשד.


הסגן והאוכף של בולג'ר, סטיבן פלמי. לימד אותו לשת"פ עם הבולשת (צילום: YouTube)



בבית הסוהר הייזלטון מרצה עונש מאסר עולם גם פול ווידיק, רוצח אחר מעולם הפשע של עיר השעועית. וודיק הורשע ברצח בין השאר על סמך עדותו של אחד סטיבן "הרובאי" פלמי, סגנו לשעבר של בולג'ר בארגון הפשע וכמוהו במקביל מודיע של הבולשת. עדותו של פלמי היא ששלחה את ווידיק  למאסר. פלמי מרצה מאסר עולם בגין 10 מעשי רצח, ביניהם אחד של חברה לשעבר ועוד אחד בתה של אחרת.

בולג'ר נולד בבוסטון ב-1929 וגדל בביתם של פועל עני ומהגרת מאירלנד בשנות השפל הגדול. אחיו, וויליאם וג'ון, הצטיינו בלימודים והמשיכו לחיים מוצלחים במסגרת החוק (וויליאם היה נשיא הסנאט של מדינת מסצ'וסטס במשך 18 שנים, יותר מכל אדם בהיסטוריה הארוכה של המדינה). אבל ג'יימס נמשך לחיי הרחוב.


בגיל 18 (1947) כבר שנא את השם "ווייטי" די הצורך לצבוע את שיערו (צילום: WBUR)


בגיל 14 כבר  היה חבר בכנופיה אירית בשם ה"שאמרוקס" ונעצר לראשונה על גניבה. השוטרים הדביקו לנער הבלונדי את הכינוי "ווייטי" - אותו תיעב כל ימיו. ג'ים, ג'ימי, אפילו "בוטס" על שם חיבתו למגפיים (בהם נהג להחביא סכין קפיצית) - אלה היו בסדר. לקרוא לו "ווייטי" בפניו היה הזמנה לצרות - אבל הכינוי דבק.

בשנות ה-70 היו בולג'ר ופלמי "קצינים" עולים בכנופיית פשע בשם ווינטר היל ששלטה בדרום בוסטון לאחר שגברה על כנופיה אחרת במה שנודע בבוסטון כ"המלחמה האירית". ב-1975 החל בולג'ר לשתף פעולה עם ה-FBI, זאת בהשפעת חברו פלמי, שהיה מודיע מאז עשור קודם. ב-1979, כשראש הכנופייה האווי ווינטר וכל בכיריו נעצרו והועמדו למשפט, הושארו המודיעים בולג'ר ופלמי מחוץ לתסבוכת כ"קושרים שאינם מואשמים" והשתלטו על שאריות הכנופיה רבת העוצמה.

את כוחה בנתה הכנופיה המחודשת פחות על ה"ביזנס" הפלילי עצמו, כמו סחר בסמים או הימורים, ויותר בסחיטת מי שהפעיל עסקים כאלה באמצעות קשריהם עם ה-FBI. מי שלא שילם לווייטי את הנתח שלו, זכה או לביקור של הבולשת או לביקור של ווייטי או אחד מבריוניו הבכירים, לפגישה אחרונה וסופית.

ב-1994 בא הסוף לחגיגה. הרשות לאכיפת חוקי הסמים, משטרת המדינה של מסצ'וסטס ומשטרת בוסטון פתחו בחקירת עסקיו של בולג'ר. ה-FBI, שנחשד כנגוע בעסקיו של בוס הפשע, לא שותף בחקירה, שהעלתה די ראיות לתיק כבד - אבל בולג'ר לא נשאר לשמוע את האישומים. הוא נמלט ובילה קרוב ל-17 שנים במחתרת, עד שנלכד בסנטה מוניקה ב-22 ביוני 2011, בגיל 81.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE