הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"אישה קשוחה מאד, חכמה מאד, עם מרפקים חדים" - שיצרה לעצמה אויבת אחת יותר מדי
מירה ריקארדל היא בת טיפוחיו של היועץ הנצי לביטחון לאומי, ג'ון בולטון. מאז הגיעה לבית הלבן הספיקה להסתכסך עם רבים, כולל שר ההגנה, אבל כשעצבנה את הגברת הראשונה - היא עברה את הגבול

משרדה של הגברת הראשונה של ארה"ב, מלאניה טראמפ, הודיע כי הוא מבקש שמירה ריקארדל, סגנית היועץ לביטחון לאומי, תודח מן הבית הלבן. "עמדת משרד הגברת הראשונה הינה כי היא (ריקארדל) אינה ראויה עוד לכבוד שבשירות בבית הלבן", הודיעה דוברתה של הגברת טראמפ, סטפני גרישם, בהודעה בתגובה לדיווחים בנושא.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אף פעם לא מועיל להסתבך עם אשתו של הבוס. מירה ריקארדל (שמאל) והגברת הראשונה (צילומים: רויטרס)

 

ריקארדל היא סגניתו הבכירה ובת טיפוחיו של היועץ לביטחון לאומי ג'ון בולטון. היא עוררה את זעמה של הגברת הראשונה לאחר שסירבה לבקשותיה של טראמפ להשתמש במשאבי המועצה לביטחון לאומי במהלך ביקורה באפריקה בחודש שעבר. לדברי מקור בבית הלבן, בתמורה לשימוש במשאבים כפתה ריקארדל את עצמה על פמליית הגברת הראשונה.

אבל לריקארדל היתה בעיה חמורה אולי אף יותר מהגברת הראשונה - היא הסתכסכה גם עם שר ההגנה ג'ים מאטיס מהרגע הראשון להגעתה עם בולטון, והיתה בין הדוחפים הראשיים להחלפתו. כעת נראה שריקארדל, שתוארה בכתבת פרופיל כ"מאד קשוחה, מאד חכמה, לא סובלת טיפשים בקלות ואם אתה טיפש היא תדאג שתדע את זה... יש לה מרפקים מאד חדים" - יצרה לעצמה אויבת אחת יותר מדי.

זה לא שמעולם לא התערבה גברת ראשונה בממשל של בעלה. רחוק מכך. היו גם סכסוכים מתוקשרים, כמו בין ננסי רייגן ליועצו של בעלה, אדווין מיז. בעבר הרחוק, אדית ווילסון ניהלה למעשה את ממשלת ארה"ב בשם בעלה וודרו, שהיה מרותק למיטתו בשנה האחרונה לנשיאותו. אולם שגברת ראשונה תקרא בפומבי לפטר אדם בממשל ארה"ב - זה חדש.

 

המומחה ללוחמה ביורוקרטית מאבד בעלת ברית חשובה. היועץ לביטחון לאומי, ג'ון בולטון (צילום: ABC)

 

בשעה זו לא ברור מה מעמדה של ריקארדל. בתחילה, סביב השעה 14:00 (שעון החוף המזרחי) דווח כאמור כי הגברת הראשונה "קוראת" לפטר אותה. לאחר מכן (סביב השעה 16:00) דווח כי היא אכן פוטרה - ותוך 10 דקות יצאה הודעה מן הבית הלבן לפיה הדיווח שגוי וריקארדל עודנה עובדת ליד שולחנה בבית הלבן. עם זאת, עמוד הויקיפדיה של ריקארדל כבר מכנה אותה "עובדת לשעבר בממשל ארה"ב".

וכאילו כל זה, בנוסף לדיבורים על עזיבה צפויה של שרים כדוגמת קירסטן נילסן מהמשרד לביטחון המולדת, לא הספיקו, מגיע התובע הכללי של מרילנד, בריאן פרוש, ליצור לממשל טראמפ בעיות נוספות. פרוש, שהגיש בשם מרילנד שלל תביעות נגד טראמפ וממשלו, תובע מבית המשפט למנוע את מינויו של מת'יו וויטאקר לתובע הכללי הפדרלי בפועל.

 

מינוי לא כשיר - הן לפי החוקה והן לפי תקנות משרד המשפטים. או כך לפחות לפי התובע הכללי של מרילנד. מת'יו וויטאקר (צילום: CNN)

 

תביעתו של פרוש באה בצורת בקשה לצו ביניים במסגרת תביעה אחרת שמרילנד הגישה נגד הממשל, בנושא חוק ביטוח הבריאות. בתביעה ההיא מוזכר התובע הכללי המודח, ג'ף סשנס, כאחד הנתבעים. היות שהוא כבר לא רלוונטי, עולה השאלה מי במקומו.

מרילנד טוענת שמינויו של וויטאקר לתפקיד לא תקף משתי סיבות: האחת היא שכדי למלא את סמכויות התובע הכללי נדרשת הצבעת אישור למינוי מצד הסנאט, ומר וויטאקר לא קיבל כזה. הסיבה השנייה היא תקנות פנימיות של משרד המשפטים, לפיהן כשמתפנה תפקיד השר, ימונה סגן השר לממלא התפקיד בפועל, עד למינוי נשיאותי של אדם אחר ואישור הסנאט. סגן שר המשפטים הוא כמובן רוד רוזנסטין, הממונה נכון להיום על חקירת התובע המיוחד רוברט מולר, שאותו מבקש הנשיא טראמפ לעקוף במינויו של וויטאקר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE