הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
חשד לפיגוע שנאה בלוס אנג'לס: ניסיון דריסה מחוץ לבית כנסת בליל שבת בהנקוק פארק
מוחמד מוחמד עבדי, בן 32, נעצר והובא להארכת מעצר. משטרת לוס אנג'לס חוקרת את האירוע כפשע שנאה משום שהקרבנות המיועדים היו חובשי כיפה והכל התרחש בבלוק בו ממוקמים שני בתי כנסת

גבר בן 32 נעצר היום (שני) בחשד לתקיפה בנשק קטלני, לאחר שנלכד במצלמות אבטחה - ואלו של עדי ראייה - בעת שניסה לדרוס מתפללים יהודים מחוץ לבית כנסת בשדרות לה בריאה בשכונת הנקוק פארק שבלוס אנג'לס. משטרת העיר חוקרת את האירוע כפשע שנאה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


רגעי האימה בלוס אנג'לס (צילום: משטרת לוס אנג'לס)

 

שמו של החשוד הוא מוחמד מוחמד עבדי, יליד מוגדישו בירת סומליה ובשנים האחרונות תושב סיאטל. בצילומי אבטחה מן המקום נראה עבדי מבצע פניית פרסה חדה ודוהר לעבר הולכי הרגל, בבלוק בו ממוקמים שני בתי כנסת ורבים מתהלכים בו, במיוחד ביום שישי, בלבוש יהודי מסורתי הכולל כיפות וטליתות.

סרטון של מצלמת אבטחה אחרת מראה את הנהג מבצע פניית פרסה נוספת בתום הדהרה הראשונה, ומנסה לפגוע בקרבנותיו פעם נוספת. על פי עדי ראייה, הנהג עצר סמוך לבית הכנסת "בית יהודה" בבלוק 300 של שדרות לה-בריאה, סמוך לפינת אוקווד, והחל לצעוק על המתפללים ולגדף אותם. שני המתפללים שניסו להמנע מהפגיעה קלטו את המתרחש והחלו להתרחק מן הקבוצה העיקרית, תוך שמירת עין על החשוד ורכבו. לאחר מכן ביצע עבדי את פניית הפרסה - תוך חציית אור אדום - ופתח בניסיון הרצח. 

 

 

תחנת CBS לוס אנג'לס ראיינה את אחד הקרבנות, שסיפר והוא וחברו שצעד לצידו היו המטרה עליה ננעל החשוד. "שנינו ברחנו לכיוונים שונים, אז הוא עצר בחריקת בלמים והחטיא אותנו, תודה לאל", אמר האיש, שבחר להישאר בעילום-שם.

"היה ברור שהוא מנסה לדרוס אותנו וזה היה עוד יותר ברור בסיבוב השני", אמר האיש והוסיף: "למה הוא בחר בנו? כנראה בגלל הכיפה על הראש". השניים נמלטו ללא פגע, אולם רקע לאחר מכן שמעו התנגשות עזה בעת שהמפגע התנגש במכונית חונה. כעבור רגעים ספורים קלטה מצלמת אבטחה ביתית את אותו כלי הרכב חולף בדהרה על פני תמרור עצור.

אחד מעדי הראייה ברחוב צילם את הנהג וקלט גם קוראן על לוח המכשירים של רכבו, וכן סכין. איש מהעדים אינו טוען, עם זאת, כי החשוד השמיע הצהרה דתית - או הצהרה כלשהי - במהלך מה שקשה לפרש אלא כניסיון לרצח בדם קר.

הקרבן סיפר שהתאכזב במיוחד כאשר נאלץ לדרוש שיקראו לסמל בטרם הואילה המשטרה להאמין לו שמדובר ביותר מתאונת דרכים. "הקרבן הבא עלול להיות פחות זריז או בר-מזל, ולחיות בפחד זה לא חיים", אמר האיש וסיכם: "אלוהים ללא ספק שמר עלינו באותו יום". מפקד משטרת לוס אנג'לס, שיבח את עירנותם של שני הקרבנות הפוטנציאליים: "העמידה הזו על המשמר היא שהצילה את חייהם", אמר. 

 

 

זוהי תקיפה נוספת בשרשרת אירועים אנטישמיים אלימים ברחבי ארצות הברית. מספר פשעי השנאה נגד יהודים ברחבי המדינה עלה ב-2017 ב-37%, על פי דו"ח של ה-FBI שפורסם רק לאחרונה. לפני כחודש פתח גזען לבן באש ורצח 11 מתפללים בבית הכנסת עץ חיים בפיטסבורג באירוע האנטישמי החמור ביותר בתולדות ארצות הברית. מוקדם יותר החודש עצרה משטרת לוס אנג'לס אדם שתלש את כיסויי הראש של נשים חרדיות בצפון הוליווד.

עם זאת, שיעור פשעי השנאה בלוס אנג'לס עצמה דווקא נותר יציב יותר מאשר ברמה הארצית, עם עלייה מתונה יותר. ב-2017 נרשמו 223 פשעי שנאה ברחבי העיר ואילו ב-2018, ב-11 חודשי השנה הנוכחית, נרשמו 231 פשעים כאלה.

גם בקהילה היהודית בהנקוק פארק מרגישים את התגברות החופש שחשים אנטישמים להביע את שנאתם. מת'יו קסט, מתאם הביטחון של תנועת Young Israel בהנקוק פארק, מספר שהחודש ניגש אדם אל אחד מחברי קבילתו וצעק "היהודים לא יהיו פה עוד הרבה זמן". 

עבדי הוא יליד מוגדישו, בירת סומליה, והוא מתגורר בשנים האחרונות בסיאטל שבוושינגטון. בשבוע שעבר שכר עבדי רכב ונהג ללוס אנג'לס. למשטרה לא ברור בשלב זה לאיזו מטרה הגיע לעיר ואם הוא מכיר בה מישהו. בשלב זה טרם ידוע על קשר בין עבדי לארגוני טרור או שנאה מוכרים, וטרם התקבל מידע ממשטרת סיאטל באשר לשאלה אם הוא מוכר לה מאירועי עבר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE