הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
כשמייסד נאפסטר סגר חורשה על החוף בפני הציבור, מצאו דרך יצירתית להעניש אותו
שבוע לפני חתונה של 4 מיליון דולר נחתה ועדת החופים של קליפורניה על שון פארקר והמלון שעל אדמתו עמד האירוע להתקיים. בסוף היתה חתונה ועכשיו יש לתושבי קליפורניה אפליקציית חופים מהפכנית

ועדת החופים של קליפורניה היא אחת הגופים רבי העוצמה הכי פחות מוכרים במדינה. כשבעל נכס על החוף מציב גדר וחוסם את גישת הציבור למים, הוועדה יכולה להורות על הסרתו. כשקבלן בונה על החוף ללא אישור, הוועדה יכולה להמטיר עליו מיליונים בקנסות.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


איך יורדים מפה לחוף המקסים שם? תפתחו YourCoast, תדעו

 

אולם כשמיליארדר הטק שון פארקר סגר חוף לחתונה שלו תוך הפרה של חוק החופים של קליפורניה, המדינה סגרה איתו על פיצוי הרבה יותר יצירתי, ברוח הזמן והתמחותו של העבריין: אפליקציה. כעת, לאחר חמש שנות שיתוף פעולה בין פארקר - מייסד נאפסטר, הנשיא הראשון של פייסבוק- והוועדה, YourCoast ניתנת להורדה באפ-סטור ותיחשף לציבור בישיבת הוועדה ביום חמישי בניופורט ביץ'.

האפליקציה מפגישה שתי תופעות קליפורניות מובהקות: רגולציה סביבתית מחמירה ואילי טכנולוגיה שסבורים שהחוקים לא חלים עליהם. זהו גם מקרה נדיר של הפרת תקנות חוף בה מעורבת דמות בולטת, שיושבה בשיתוף פעולה ולא במאבק משפטי.

הכל החל ביוני 2013, זמן קצר לפני שפארקר עמד לשאת את בחירת ליבו, אלכסנדרה לנאס, בחורשת עצי סקויה בביג סור, בקרקע השייכת למלון. עובדים התקינו שער בגובה 20 רגל, ומעצבי תפאורות בנו גשרים, טירת אבן הרוסה ועמודים רומאיים בקרחת היער העתיק. צוותים התקינו רחבת ריקודים ובמה של 50 רגל עבור הלהקה והביאו מיטות מכוסות פרווה לאורחים, שכללו את המושל החדש (אז ראש העיר סן פרנסיסקו) גאווין ניוסום, הסנאטורית קמאלה האריס, מייסד טוויטר ג'ק דורסי והזמר סטינג. האירוע עלה יותר מארבעה מיליון דולר. וזה לפני שהוועדה התפרצה לחגיגה

המקום הקסום בו נועדה החתונה להיערך היה בעצם אתר מחנאות פתוח לציבור, שאין לסגור אותו ללא רשות הוועדה. לאחר חקירה, התברר כי לא רק שבעלי השטח לא טרחו להשיג אישור לחתונה - הם סגרו את המקום לציבור במשך שש שנים.

 

שבוע לפני - החתונה עמדה בסכנת ביטול (צילום: PureFilmCreative.com)

 

כמו תושבים רבים במדינת הזהב, גם פארקר מעולם לא שמע על הוועדה. אבל שבוע לפני החתונה שלו, הוא לא היה בראש לריב. הוא ישב עם הוועדה לגבש הסכם. עם כל אלמוניותה, לוועדת החופים יש שיניים. הפרה של חוק החופים גוררת קנס של אלף עד 15 אלף דולר לכל יום של הפרה. כפול שש שנים... שני מיליון במקרה הטוב, יותר משלושים במקרה הפחות טוב. פארקר יכול היה לומר "אל תבואו אליי, זה בעל המקום אשם", אבל אז היו סוגרים לבעל המקום את המקום, פנדינג פיימנט כמו שאומרים באמריקאים של קנס במיליונים, זה היה מותיר אותו עם פחות משבוע למצוא מקום חלופי. אז הוא שילם 2.5 מיליון דולר - הקצה הנמוך של הקנס - והכסף סייע לממן שבילי הליכה, טיולי בתי ספר ומאמצים אחרים להנגיש את ביג סור לקהל.

החתונה הורשתה להתקיים לאחר שהוועדה קבעה כי המבנים שהוקמו והמסיבה לא יפגעו בסביבה. אבל בשביל ההתחשבות הזו שילם פארקר עוד, והסכים ליצור כלי חינוכי לרווחת תושבי המדינה. אפליקציית YourCoast מראה למשתמשים מפה של 1,563 נקודות גישה הפתוחות לציבור לאורך חופי קליפורניה, אשר רשומות במאגר הוועדה. המידע קיים מזה שנים במדריכים המודפסים שהוועדה מוציאה לאור מדי כמה שנים. בשנים האחרונות, כחלק מפרויקט העונש של פארקר, המידע נגיש גם באתר הוועדה.

הקלקה על נקודת גישה כלשהי תעלה לכם תמונות של הנתיב אל החוף - נתיב שלעתים קשה עד קשה מאד למצוא ללא הדרכה - ומידע באשר לשירותים, אם בכלל, הקיימים בחוף - חנייה, גישה לנכים, שירותים, מתקני דיג ועוד. אפשר לחפש באפליקציה חוף עם שירות זה או אחר, להגיש תצלומים מעודכנים ולהתלונן על מניעת גישה לוועדה. מי שמתכוונים לבקר רצועת חוף נידחת במיוחד יכולים לשמור את המפה והמידע בטלפון לגישה גם כשאין קליטה.

אנשי הוועדה אומרים שאפליקציה היא חלום רטוב שלהם כבר שנים. היה להם מאגר מידע שעודכן באורח קבוע, אולם הדרישות הטכניות והתקציביות שללו כל אפשרות להגשים את החלום מתוך תקציב הוועדה, או כל כסף שיגיע מקופת המדינה. גישה לחופים היא נושא לוהט בקליפורניה, ובעלי הון רבים נוקטים בדרכים שונות - מחסימה פיזית ועד הטעיה והצנעת השילוט - למנוע מהציבור הרחב להגיע לרצועות מים שגובלות ברכושם אבל שייכות על פי חוק לציבור.

 

הם את הדרך לחוף מנווטים לפי הריח. בשבילנו - יש אפליקציה 

 

אז יושבים חברי הוועדה עם החתן הנקנס, ומנסים לחשוב מה הוא יכול לעשות כדי לפרוע את חובו לחברה, ומישהו מזכיר אפליקציה. העיניים של האיש שהוריד את חברות התקליטים על הברכיים עם תוכנת שיתוף הקבצים שלו נדלקו, והרעיון החל לרקום עור וגידים. "זה אחד מאותן מקרים מעולים שהופכים מצב רע למשהו ממש טוב", אומר ארון מקלנדון, סגן ראש מחלקת האכיפה של הוועדה, בשיחה עם הל.א. טיימס.

תהליך העבודה בין שני הגופים - צוות הטק העתידני של פארקר ואנשי האולד-סקול של הוועדה - היה מאתגר. כשפארקר ועוזריו הגיעו לראשונה למטה הוועדה בסן פרנסיסקו, הם נדהמו לגלות שאין בבניין ויי-פיי (עדיין אין, אגב). ראשי הוועדה, אנשים של הארד-קופי ואכיפה בשטח, נדרשו לעזרת מנהל אתר האינטרנט ש"יתרגם" להם את הצרכים של המפתחים.

כעת יש מוצר מוגמר, בבעלותה, תפעולה ותחזקותה המוחלטת של הוועדה, שתצטרך להסתדר עם המטלה החדשה באמצעות אותה מצבת עובדים. זו אינה הפעם הראשונה שהוועדה מסכימה לקבל פיצוי לא-כספי על עבירות על חוק החופים. בעבר היו מקרים בהם עבריינים תרמו אדמה לצורך פארקים ושימור.

פארקר, אגב, עדיין לא סיים לגמרי את ריצוי עונשו. הצוות שלו עומד מוכן לסייע עם ההשקה וכל בעיה שתתעורר, ויסייעו גם ליצור לאפליקציה גרסה תואמת-אנדרואיד. ויש עוד סעיף אחרון לחוב של פארקר: הוא התחייב ליצור סרטון וידאו חינוכי שיהפוך לוויראלי. נאחל לו בהצלחה גם עם זה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE