הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
גופים רבים בממשל הפדרלי יושבתו החל מהלילה בחצות. האם יש סיכוי לעצור את זה?
הקונגרס אישר הצעת מימון זמנית שכוללת גם את המיליארדים שטראמפ רוצה למימון החומה בגבול מקסיקו ועתה על הסנאט לאשרה ברוב מיוחד - שאין לה. מנהיג הרוב מיץ' מקונל מתנגד נחרצות ל "אופציה הגרעינית" שמאפשרת לו להחיל דרישה לרוב רגיל

הספירה לאחור לקראת השבתת הממשל הפדרלי: על רקע קשיי הקונגרס והסנאט למצוא פתרון שימנע את ההסבתה, ועקב התעקשותו של הנשיא דונלד טראמפ להשבית את הממשל אם לא יאושר המימון לבניית החומה בגבול מקסיקו, המסדרונות בוושינגטון הבירה סוערים עם התקרבות הדדליין – הלילה בחצות (בין שישי לשבת).

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מחוקקים יסעו הביתה לחגים אך ישארו בכוננות. עץ חג המולד הלאומי על רקע הבית הלבן (צילום: GettyImages)

עדות לכאוס השורר בבירה מצוי בדיווחים לפיהם סנאטורים רפובליקניים שזומנו לפגישה עם טראמפ הבוקר לא הצליחו להכנס לבית הלבן משום שהשירות החשאי לא דאג להם לאישורי כניסה, למרות הפגישה המתוכננת. בנוסף, רשת CNN מדווחת כי בין אם יימצא פתרון בזמן ובין אם לא, מחוקקים רבים מתכננים לנסוע הביתה לתקופת החגים – ערב חג המולד יחול ביום שלישי, וראש השנה האזרחית בעוד עשרה ימים – אך להשאר זמינים ולשוב לבירה אם יידרשו לכך.

אמש (חמישי) אישר בית הנבחרים את הצעת החוק למימון זמני של הרשויות הפדרליות שנותרו בלי תקציב לשנה זו, על מנת למנוע את השבתת הממשל, וזאת על אף הגירעון המאמיר בתקציב המדינה. בהצעת החוק נכללו חמישה מיליארד דולר למימון החומה, כפי שרצה טראמפ, אולם עתה על הסנאט לאשר גם כן את הצעת החוק ברוב מיוחד של 60 תומכים לפחות – שאין לה כרגע. מנהיג המיעוט הדמוקרטי בסנאט, צ'אק שומר, האשים לפני שעה קלה את טראמפ בהשבתה המסתמנת, ובציוץ נזעם הטיח בו: "ההשבתה היא שלך – במילותיך שלך, דונלד טראמפ. הסנאט העביר *פה אחד* (ההדגשה במקור) פתרון דו מפלגתי כדי למנוע השבתה. ואז נכנסת לעוד התקף זעם ושכנעת את הקונגרס להתעלם מהפשרה".

מוקדם יותר הבוקר קרא טראמפ למנהיג הרוב הרפובליקני בסנאט, מיץ' מקונל, להחיל את "האופציה הגרעינית" ולהשתמש בסמכותו כדי לבטל את דרישת הרוב המיוחד ולאפשר הצבעה עם רוב רגיל (שגם אותו לא בטוח שיש לה). מקונל אמר מספר פעמים כי לא ישתמש באפשרות הזו אז לפחות כל עוד הוא מנהיג הרוב, "האופציה הגרעינית" אינה מונחת על השולחן. להתנגדותו שותפים סנאטורים רפובליקניים נוספים דוגמת ג'ף פלייק מאריזונה.

 

מתנגד לאופציה הגרעינית. מנהיג הרוב בסנאט, מיץ' מקונל (צילום: GettyImages)

מה אומרת ההשבתה בפועל, אם הצעת התקציב לא תאושר?

סוכנויות פדרליות רבות תחדלנה מלפעול עד שיימצא מימון כלשהו לפעילותן, בין אם על חשבון גופים אחרים ובין אם בחקיקת מימון שתעמיק את הגרעון. בין הגופים שיושבתו או שפעילותם תצטמצם – פשוט כי אין להם כסף לעבוד – נמצאים המחלקה לבטחון המולדת, משרד המשפטים, משרד הפנים, מחלקת המדינה ומחלקת הדיור והפיתוח העירוני.

כמה מהפארקים הלאומיים יסגרו גם כן, באחת התקופות הפופולאריות ביותר בשנה לטיולים. מהנהלת הגראנד קניון באריזונה נמסר שהאתר ישאר פתוח במהלך סוף השבוע גם אם ההשבתה תצא לפועל. צוותו של החוקר המיוחד לבחינת המעורבות הרוסית בבחירות 2016, רוברט מולר, ימשיך לעבוד כרגיל גם אם תהיה השבתה, אף שהוא שייך עקרונית למשרד המשפטים שיושבת. דובר משרדו של מולר, פיטר קאר, מסר כבר בסוף נובמבר, כשרק החלו דיוני ההשבתה, כי "כל העובדים במשרדו של התובע המיוחד מוחרגים וימשיכו את עבודתם במקרה של צניחה בהיקף הפעילות".

 

ימשיך לעבוד כרגיל. רוברט מולר (צילום: GettyImages)

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE