הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שנת שיא למחלה הנדירה AFM, הדומה לפוליו
מקרה ראשון למחלה, התוקפת את מערכת העצבים וגורמת לחולשה בגפיים וירידה בתפקוד השרירים, אושר בפלורידה. מספר המקרים עולה בהתמדה מאז 2014

שבוע ויום לתום השנה, בכירי מערכת הבריאות הפדרלית ושל מדינת פלורידה אישרו היום (שבת) את המקרה הראשון של מיאליטיס רופסת חמורה (Acute Flaccid Myelitis, או AFM בקיצור) לשנת 2018. זהו המקרה הראשון במדינת השמש אולם הוא מתווסף למספר שיא של מקרים ברחבי ארה"ב למחלה הנדירה דמויית-הפוליו התוקפת את עמוד השדרה ודרכו את מערכת העצבים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


כך תבחינו בסימנים מוקדמים למחלה. לא להיכנס לפאניקה, אבל כן להתייעץ עם רופא (צילום: CDC)

 

המחלה גורמת לחולשה פתאומים בגפיים, לאובדן טונוס שרירים וכושר תגובה, ובמקרים שהיא תוקפת את שריר מערכת הנשימה היא יכולה אף להוביל למוות. בכירי מערכת הבריאות של פלורידה לא מסרו פרטים נוספים על המקרה שהתגלה במדינה. לא נמסר כל תיאור של החולה, מצבם או מחוז מגוריהם.

AFM אינה מחלה חדשה, אולם לא ידוע מה גורם לה ומספר הלוקים בה עולה בהתמדה מאז 2014, אז החל המרכז לבקרת מחלות ומניעתן (CDC) במעקב אחריה. המרכז רשם עלייה במספר מקרי המחלה בכל שנה מאז, והיא תוקפת בעיקר ילדים קטנים. חלק ניכר מן המקרים שהתגלו עד כה קושרו לאנטרו-וירוס, לפוליו ולקדחת הנילוס המערבי, אולם היו גם מקרים נטולי כל קשר למחלות ויראליות אלה.

נכון ל-14 בדצמבר היו בארצות הברית כולה 165 מקרים ודאיים של AFM ב-26 מדינות. כל המקרים מלבד חמישה היו בילדים מתחת לגיל 18. בנובמבר מינו בכירי מערכת הבריאות הפדרלית, שהתמלאו דאגה מן העלייה במספר המקרים, כוח משימה לחקור את הגורמים למחלה ואת הדרכים הטובות ביותר לטפל בה ולמנוע אותה. ישנם מקרים של החלמה מלאה, אולם ברוב המקרים נמשכים התסמינים גם לאחר שנה מתחילתם. 

 

יילד שלקה במחלה. שימו לב לשרירים המנוונים (צילום: CDC)

 

הסיכון ללקות ב-AFM משתנה לפי גיל ולפי השנה. המרכז לבקרת מחלות מעריך כי בממוצע ילקו במחלה עד שני ילדים למיליון בכל שנה. השנה, כאמור, היא שנת שיא ו-160 הילדים שלקו השנה מהווים כ-2.17 לכל מיליון ילדים (מתוך קרוב ל-74 מיליון) מתחת לגיל 18 בארה"ב כיום.

מאז הוחל במעקב אחר המחלה ב-2014, רוב החולים דיווחו על חום או בעיה קלה בדרכי הנשימה לפני שפיתחו את התסמין. סימנים מוקדמים למחלה עצמה כוללים קושי להזיז את העיניים או עפעפיים נפולות, וכן שרירי פנים נפולים או חלשים. 

העלייה במספר מקרי ה-AFM חלה במקביל להתפרצות כלל-ארצית של מחלות קשות בדרכי הנשימה בקרב הלוקים בווירו האנטרו D68 (EV-D68), אם כי החוקרים טרם ביססו קשר ישיר בין שתי המחלות. היות שלא ידוע בוודאות מה גורם למחלה, לא ידוע אם להתפרצות בשנים האחרונות יש קשר למגמה המפוקפקת של הימנעות מחיסונים.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE