הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מחדל: טראמפ ביקר בעיראק וחשף את זהותם של אריות הים
הנשיא ביקר בחזית לראשונה מאז היבחרו, חזר על "פייק ניוז" מוחלט בנוגע להעלאת השכר ש'השגתי לכם', ולא החמיץ הזדמנות להתבטאויות ומעשים שהיו מהווים סיפור תקשורתי גדול אצל כל נשיא קודם

הנשיא טראמפ ביקר בשעה טובה באזור לחימה, לראשונה לאחר קרוב לשנתיים בתפקיד, והצליח בביקורו החטוף להסתבך בשתי פרשיות, שהיו מזעזעות את אמות הספים של כל נשיאות אחרת, ואילו בבית הלבן של הנשיא ה-45 בקושי גוררות הרמת גבה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


סלפי עם המפקד העליון (צילום: סול לואב, AFP)

 

המקרה הראשון אירע בנאומו של הנשיא לחיילים בבסיס חיל האוויר האמריקאי אל-אסד, במהלכו אמר המפקד העליון לכ-100 גברים ונשים במדים כי הוא נתן להם את העלאת המשכורת הראשונה שלהם מזה עשר שנים. מדובר בטענה שבמבחן המציאות אינה נכונה.

"אתם מגינים עלינו, אנחנו תמיד נגן עליכם. ואתם ראיתם את זה. כי בדיוק קיבלתם את אחת מהעלאות השכר שקיבלתם אי פעם... לא קיבלתם אחת כבר עשר שנים. יותר מעשר שנים. ואנחנו השגנו לכם אחת גדולה. אני השגתי לכם אחת גדולה. השגתי לכם אחת גדולה".

העובדות הן שהשכר הצבאי עלה בכל שנה ביותר משלושים השנים האחרונות. השכר הצבאי הועלה ב-2.4% בתקציב 2018 ואז ב-2.6% בחוק אישור הגנת המולדת לשנת 2019. ההעלאה לשנת 2019, בסך 2.6%, היא הגבוהה ביותר מזה תשע שנים, אולם לא היחידה. ב-2009 ביקש הנשיא דאז אובמה, במתווה התקציב שלו לשנת 2010, העלאה של 2.9% בשכרם של כוחות הביטחון. בסופו של דבר אישרו בית הנבחרים והסנאט העלאה של 3.4% לאנשי השירות באותה שנה. 

 

פשלת ביטחון שדה? הנשיא נואם בפני החיילים בעיראק (צילום: BBC)

 

"היו הרבה אנשים שבאו ואמרו, 'אתה יודע, אנחנו יכולים לעשות אותה קטנה יותר, אנחנו יכולים לעשות אותה 3%, אנחנו יכולים לעשות אותה 2%, אנחנו יכולים לעשות אותה 4%', אבל אני אמרתי "תעשו אותה 10%, יותר מ-10%'", אמר הנשיא לחיילים, שקיבלו כאמור העלאה של 5% על פני שנתיים. "כי זה כבר הרבה זמן. יותר מעשר שנים", המשיך, חוזר על ה'פייק ניוז', כפי שהוא אוהב להגדיר זאת. לאחר מכן חתם הנשיא לחיילים על כובעי MAGA, בעוד צעד של פוליטיזיציה בהיבט של תפקודו שאמור להיות מעל מחלוקות מפלגתיות, והיה מהווה שערוריה גדולה בכל ממשל אחר.

לאחר מכן, בדרכו הביתה, העלה הנשיא סרטון וידאו שלו בחברת לוחמי צוות חמש של "אריות הים" - יחידת העילית למשימות מיוחדות. בעצם פרסום הסרטון כל רע, אלא שזהותם של לוחמי העילית הללו אמורה להישאר חסויה, ולכן נהוג לטשטש את פניהם בצילומים. הסרטון שהעלה הנשיא לא נערך לצורך הסתרת זהותם של אריות הים ואם חלילה ייפלו בשבי, לא תהיה אפשרות להסתיר בדיוק מי ומה הם.

זו אינה הפעם הראשונה שטראמפ מסתבך בסוגיות של מידע רגיש. בנובמבר 2017 עורר הנשיא סערה לאחר שחשף, ככל הנראה, מקור מודיעיני ישראלי במהלך פגישה עם שר החוץ הרוסי סרגיי לברוב. בפנטגון הפנו את השאלות בנושא לבית הלבן. מן הבית הלבן לא נמסרה תגובה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE