הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
דוח: הפיתוח הישראלי מעבר לקו הירוק זינק מאז שטראמפ נכנס לתפקיד
גם תומכי ההתנחלויות וגם המתנגדים מכירים את המספרים בשטח, ורואים את ההתקדמות בפיתוח מאז כניסתו של טראמפ לבית הלבן. היחס החם שמקבלת ישראל מוושינגטון הוא אחת הסיבות להתנגדותו של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו-מאזן לטראמפ

כאשר היא נהנית מתמיכה נוחה מהבית הלבן, ישראל החלה להאיץ את פיתוח יהודה ושומרון ואת מזרח ירושלים מאז שהנשיא דונלד טראמפ הושבע לתפקידו. ירושלים הניחה את היסודות למה שנראה כמו תנופת הבנייה הגדולה ביותר באזור מזה שנים, כך עולה מדו"ח של "שלום עכשיו".

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מאפשר לישראל חופש פעולה יחסי. הנשיא דונלד טראמפ (צילום: Shutterstock)

על פי נתוני הארגון, בשנה האחרונה נרשמה עלייה במספר התחלות הבנייה בשטחים, וזינוק בתכניות לקראת בנייה עתידית. הבנייה הישראלית בשטחי יהודה, שומרון ומזרח ירושלים העמיק את חוסר האמון בין רמאללה לירושלים ובין יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס לבין הנשיא טראמפ.

האכזבה הפלסטינית הייתה בין הסיבות לדחיית הניסיון של הבית הלבן לקדם הסכם שלום בין הצדדים. לאכזבה הזו נוספו, כמובן, גם העברת השגרירות האמריקנית לירושלים וגם היחס של טראמפ לארגונים הפלסטינים השונים. גם תומכי ההתנחלויות וגם המתנגדים להן מסכימים כי יש שינוי באוויר מאז שנת 2017, שבה החליף טראמפ את קודמו בתפקיד, ברק אובמה. כזכור, הנשיא לשעבר הפעיל על ישראל לחץ כדי שלא תבנה מעבר לקו הירוק.

"הממשלה בישראל מרגישה שהכל מותר, שהזמן לעשות מעשים הוא עכשיו משום שהממשל האמריקני הוא הכי פרו-התנחלות שאפשר לקבל", אמרה חגית עופרן מ "שלום עכשיו". הארגון משתמש בכמה כלים כדי למדוד פיתוח מעבר לקו הירוק. בין השאר, הארגון סוקר את התכניות שעדיין נמצאות בשלבי אישור, בוחן מכרזי בנייה ופיתוח ומנטר התחלות בנייה בשטח.

 

בנייה חדשה במעלה אדומים (צילום: Shutterstock)

כל אחד מהנתונים האלה מספר משהו קצת אחר. מספר התחלות הבנייה מעניק הצצה למצב בשטח כיום. הן משקפות החלטות שנעשו כבר לפני שנים, ורק עכשיו יוצאות אל הפועל. מנגד, בחינת התכניות מעניקה הצצה אל העתיד - אל התחלות הבנייה של השנים הבאות.

מהנתונים עולה כי בשנת כהונתו הראשונה של הנשיא הייתה ירידה במספר התחלות הבנייה - 1,643 לעומת 3,066 בשנה שלפני כן. הירידה הזאת משקפת דווקא את ימי כהונתו האחרונים של אובמה, אז נערכו רק תכניות מעטות לפיתוח האזור. לעומת זאת, תשעת החודשים הראשונים של 2018 מראים תמונה שונה לחלוטין, ומציגים למעשה את האפקט של טראמפ. כמות התחלות הבנייה עלתה בעשרים אחוזים לעומת הזמן המקביל בשנה שלפני כן. הנתונים ברורים הרבה יותר כאשר בוחנים את תכניות הבנייה העתידיות. בשנת 2017, קודמו תכניות לבניית 6,712 בתים חדשים, פי 2.5 מאשר בשנת 2016.

 

הפעיל לחץ כדי למנוע בנייה. הנשיא לשעבר ברק אובמה (צילום: Shutterstock)

השנה אושרו תכניות לבניית עוד 5,618 יחידות מגורים. יחד עם התכניות שכבר אושרו, מדובר במספר הבתים הגבוה ביותר מאז 2013. באותה שנה קידמה הממשלה בירושלים את הבנייה בשטחים בשל הביקורת שספגה מימין על שחרור אסירים פלסטינים כחלק ממאמצי השלום של מי שהיה אז שר החוץ האמריקני ג'ון קרי.

העלייה הגדולה ביותר מאז כניסתו של טראמפ לתפקיד נעשתה במספר תכניות הבנייה שקיבלו אור ירוק. בשנת 2017 אושרו סופית תכניות לבניית 3,154 יחידות מגורים, לעומת 42 בלבד בימי כהונתו של אובמה. השנה, מספר הבתים שאושרו לבנייה זינק ועבר את ה-3,800. מדובר בנתון הגבוה ביותר מאז שהחל הארגון לנטר את הבנייה בהתנחלויות מאז שנת 2002.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE