הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מסצ'וסטס נגד סאקלר: מסמכי בית המשפט חושפים דינמיקה מזעזעת
ד"ר ריצ'רד סאקלר, מבעלי השליטה בחברת התרופות הענקית שנתפסת כאחת האחראיות המרכזיות למשבר האופיאטיים שגובה עשרות אלפי חללים מדי שנה, כתב כבר ב-2001: "עלינו להכות במכורים בכל דרך אפשרית"

מסמכים חדשים שנחשפו בתביעה שהגישה מדינת מסצ'וסטס נגד ענקית הפארמה פרדו (Purdue) מראים כיצד פעלה חברת התרופות לשווק את משכך הכאבים החזק אוקסיקונטין, המבוסס על מורפיום ונחשב לאחד הגורמים המרכזיים למגפת האופיאטיים שמפילה עשרות אלפי חללים בשנה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


שורש כל הרע. אוקסיקונטין (צילום: NPR)

מהמסמכים שהתגלו עולה כי עם השקת התרופה אמר ד"ר ריצ'רד סאקלר, מבעלי השליטה בחברה, כי ההשקה תלווה ב "סופה של מרשמים שתקבור את התחרות". חמש שנים לאחר מכן, כשכבר החלו להיחשף עדויות של מטופלים בתרופה והתברר כי היא ממכרת בהרבה משדווח, החליט סאקלר – אחיינו של ד"ר ארתור סאקלר שהיה חלוץ מברקי בתחום פרסום התרופות – לפתוח בקמפיין שיטיל את האחריות למשתמשים עצמם. באימייל ששלח לבכירי החברה בפברואר 2001, הרבה לפני שמגפת האופי אטיים תפחה למימדים שהיא הגיעה אליהם בשנים האחרונות, כתב סאקלר: "אנחנו חייבים להכות במכורים בכל דרך אפשרית. הם הבעיה ואותם צריך להאשים. הם פושעים חסרי עכבות".

התביעה הוגשה על ידי מדינת מסצ'וסטס נגד חברת התרופות המצליחה בטענה שהחברה ומנהליה הסתירו מידע והוליכו שולל את המטופלים תוך שאיפה להציף את ארצות הברית בתרופות הממכרות שבייצורם. על פי הצהרת התביעה במשפט, "במעשיהם הפסולים, משפחת סאקלר פגעה במשפחות במסצ'וסטס בכל דרך אפשרית, והסטיגמה שהם השתמשו בה ככלי ניגוח רק הפכה את המשבר לגרוע יותר". בתסיעה צוין כי מאז 2007 פרדו מכרה יותר מ-70 מיליון מנות של אופיאטיים תמורת 500 מיליון דולר במסצ'וסטס לבדה.

 

מגישת התביעה. התובעת הכללית של מסצ'וסטס מוירה הילי (צילום: רויטרס)

מהמסמכים עולה עוד כי פרדו דחפה באגרסיביות לכינון מערכת יחסים צמודה עם קמפוס מדעי הבריאות של אוניברסיטת טאפטס ובית החולים הכללי של מסצ'וסטס – שניים מהמוסדות הרפואיים הבולטים במדינה – כדי להגדיל את מספר המרשמים שניתנים על ידי רופאים, ליצור יחס אוהד בקרב סטודנטים לרפואה כלפי משככי כאבים אופיאטיים, ולהיאבק בדוחות שליליים על ההתמכרות להם.

בהצהרה שפורסמה אתמול (שלישי) תקפה פרדו את מוירה הילי, התובעת הכללית של מסצ'וסטס שהגישה את התביעה, והטילה את האחריות על הרופאים. החברה הדגישה כי התרופות אושרו על ידי מינהל המזון והתרופות (FDA), היו תחת פיקוח הממשל וכי החברה שיווקה את התרופות ל "רופאים מורשים שיש להם את ההכשרה והאחריות כדי להבטיח שהתרופות נרשמות כראוי".

חברת פרדו ומשפחת סאקלר שמאחוריה נמצאות בשנים האחרונות תחת מתקפה תקשורתית ומשפטית עקב האחריות להתמכרות למשככי כאבים ששוטפת את אמריקה ומיוחסת לה. לסאקלרים, משפחה יהודית מברוקלין שהתעשרה מעבר לכל דמיון בזכות ייצור תרופות מרשם, מערך פילנתרופיה ענף. בין היתר תרמה המשפחה להקמת הפקולטה לרפואה באוניברסיטת תל אביב שנקראת על שם ריימונד סאקלר, אחד משלושת האחים שהפכו את פרדו לאימפריה שהיא, ורעייתו בברלי.

 

נבנתה מכספי תרופות מרשם. בניין הפקולטה לרפואה ע"ש סאקלר באוניברסיטת תל אביב (צילום: כלכליסט)

משבר האופיאטיים שעיקרו תחילת שימוש במשככי כאבים במרשם, מעבר להרואין זול יותר וממנו לפנטניל הזול עוד יותר – וחזק פי חמישים – גבה ב-2017 לבדה יותר מ-70 אלף חיי אדם. המשבר הוגדר על ידי הנשיא דונלד טראמפ כמצב חירום לאומי ומיליארדי דולרים מוקדשים בשנים האחרונות למלחמה בו, ללא הצלחה משמעותית.

0% לא
100% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE