הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
קוואנטס ביטלה עסקה עם איירבס, עתיד תוכנית ה-A380 מצוי בספק
כבר שנים ארוכות שנתוני המכירות של הדגם אינם עומדים בציפיות של ראשי איירבס, והמגמה בעולם התעופה לוקחת את החברה אל עבר מטוסים קטנים ויעילים יותר. מומחה לתעופה חושש שחברות נוספות יבטלו עסקאות: "מכת המוות בעבור ה-A380"

חברת התעופה האוסטרלית קוואנטס הודיעה השבוע כי היא מבטלת את הרכישה של 8 מטוסי איירבס A380, החלטה שתעלה ליצרנית המטוסים האירופאית, איירבס, בארבעה מיליארד דולר.

מדובר בשמונה המטוסים האחרונים שהיו אמורים להימכר לחברת התעופה הוותיקה כחלק מעסקה שנחתמה ב-2006, אז הושק מטוס הנוסעים הגדול בעולם. כעת טוענים מומחי תעופה ברחבי העולם כי ביטול העסקה מהווה תחילתו של הסוף בעבור מטוס הדגל של איירבס.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מטוס A380 של קוואנטס, שביטלה רכישה של 8 נוספים (צילום: Shutterstock)

 

לפני כשנה, חברת התעופה "אמירייטס איירליינס" רכשה 20 מטוסים מדגם זה בעלות 16 מיליארד דולר במה שהיווה חבל הצלה בעבור התוכנית. אך מאז חברת התעופה נתקלה במגוון רחב של בעיות, לרבות סכסוך עם יצרנית המנועים הבריטית, רולס רויס, בנוגע לתצרוכת הדלק של המטוס. לכן העסקה מתעכבת ובשבועות האחרונים ישנם דיווחים כי החברה שוקלת להמיר את ההזמנות לדגמים אחרים של החברה.

"בעבור קוואנטס, ה-A380 שייך לעבר ולא לעתיד", מסביר אליס טיילור, בכיר בחברת FlightGlobal. עוד מסביר טיילור כי "המרת ההזמנה ע"י 'אמירייטס' תהיה מכת המוות בעבור ה-A380".

כיום ישנם 234 מטוסי A380 ברחבי העולם כאשר 109 מתוכם שייכים ל"אמירייטס". כאמור, מדובר במטוס נוסעים הגדול בעולם וניתן להטיס בו 853 נוסעים, אולם בפועל טסים כ-550 נוסעים כאשר מחלקים את המטוס לשלוש מחלקות.

כאשר פיתחה את המטוס, איירבס האמינה שרוב נמלי התעופה בעולם לא יוכלו להתרחב באופן שיהיה תואם לביקוש, ולכן שם דגש על בניית מטוס גדול שיכול לשאת כמות גדולה של נוסעים. לעומתה, בואינג האמריקאית התמקדה במטוסים קטנים יותר בעלי תצרוכת דלק נמוכה.

 

מפעלי איירבס בטולוז, צרפת (צילום: Shutterstock)

 

בואינג עמלה על פיתוח מטוס ה-787 דרימליינר שהחל בטיסות מסחריות בשנת 2011, ומאז נבנו קרוב ל-800 מטוסי דרימליינר חדשים. ה-787 הוא הרבה יותר מהפכני מה-A380 בכך שהוא הפחית באופן משמעותי בתצרוכת הדלק של המטוס. עד כמה המטוס השפיע על התעופה כולה אפשר ללמוד מתעשייה חדשה שנולדה בעקבות השקתו: חברת הלואו קוסט לטווח ארוך, כגון Norwegian ו-WOW האיסלאנדית.

מסיבה זו ניתן להבין מדוע ראשי איירבס חוששים מאוד לגורל ה-A380. יאמר לזכותם כי בשנים האחרונות התמקדו בתכנון ובנייה של דגם שיתחרה ב-787, ולפני ארבע שנים היא השיקה את דגם ה-A350, שכבר הספיק לעקוף את ה-A380 עם 240 דגמים שנבנו.

 

דרימליינר של אל על (צילום: Shutterstock)

 

באופן כללי, ישנה מגמה לפיה חברות התעופה נוטשות את המטוסים הגדולים והישנים לטובת מטוסים קטנים וחסכוניים יותר. בשנים האחרונות יותר ויותר חברות תעופה נפרדו לשלום מדגמי הג'מבו הכה פופולאריים, לרבות אל על שבחרה ב-787 בתור מחליפו. 

איירבס אישרה כי קוונטאס המירה את הזמנתה לדגמים אחרים, אך סירבה בכל תוקף להתייחס לדיווחים על תום תוכנית ה-A380.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE