הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
16% סיכוי להתפרצות געשית חמורה בקליפורניה תוך 30 שנה
דו"ח חדש של הסקר הגיאולוגי מוסיף סוג שלישי של "ביג וואן" שמאיים להחריב את חייהם של קליפורנים רבים - התפרצות של אחד משמונת הרי הגעש במדינה, ששבעה מתוכם מוגדרים כפעילים

רק לאחרונה סיפרנו לכם שלמונח הקליפורני "דה ביג וואן" יכולה להיות משמעות נוספת מלבד זו של רעידת אדמה אדירה, שבמקרה הטוב תהרוג רבבות ותשטח אזורים שלמים ובמקרה הרע תהפוך את קליפורניה לאי. אז סיפרנו לכם על ה"ביג וואן" במובן של שיטפון שיהפוך את אזור הוואלי של לוס אנג'לס לאגם. אבל מסתבר שיש גם משמעות שלישית אפשרית למשהו גדול במדינת הזהב: התפרצות געשית.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


עוד סכנה לרשימה (צילום: CBS)

 

על פי מחקר חדש של הסקר הגיאולוגי של ארה"ב, לא זו בלבד שהתפרצות געשית עתידית היא בלתי נמנעת, אלא שמאות אלפי בני אדם נמצאים בנתיב הסכנה. הדו"ח בן 50 העמודים, "חשיפת קליפורניה לסכנות וולקניות", שפורסם ביום שני שעבר, מדרג שמונה הרי געש בקליפורניה לפי מידת מסוכנותם - מסכנה מתונה, עבור בגבוהה, ועד גבוהה מאד. רובם ממוקמים בצפון המדינה ובמרכזה.

לדברי החוקרים, קרוב ל-200 אלף בני אדם חיים, עובדים או עוברים באזורי הסכנה הגעשית של קליפורניה מדי יום, והסיכוי להתפרצות ב-30 השנים הקרובות עומד על 16%. את הנתון מבססים המדענים על הפעילות הגעשית במהלך כשלושת אלפים השנים האחרונות.

על פי הדו"ח, מתוך שמונה אזורים געשיים הקיימים בקליפורניה, יש סלעים מותכים (לבה) מתחת לפחות שבעה מהם: הר הגעש מדיסין לייק, הר שאסטה, המרכז הוולקני לאסן, השדה הוולקני קליר לייק, האזור הוולקני של לונג ואלי, השדה הוולקני קוסו וסאלטון ביוטס - ולכן הם נחשבים הרי געש "פעילים", היוצרים רעידות אדמה געשיות, פולטים גזים רעילים, יוצרים מעיינות חמים ומערכות גיאותרמיות ו\או תזועה של הקרקע.

בהר שאסטה המספר הרב ביותר של אנשים בנתיב הסכנה, עם תנועת אנשים יומית של מעל 100 אלף. דירוג הסיכון שם הוא "גבוה מאד". סך הכל, בממוצע 199,235 בני אדם חיים, עובדים או עוברים דרך אזור סיכון געשי בקליפורניה מדי יום".

 

שמונת הרי הגעש הקיימים בקליפורניה. שמש מאחורי המשולש - לא התפרץ כבר אלף שנים ומעלה. הסיכון של ההרים באזור אל.איי. מתון יותר (מקור: הסקר הגיאולוגי של ארה"ב)

 

רוב הרי הגעש הפעילים שוכנים בצפון קליפורניה. הדו"ח מזהיר כי התפרצות עתידית תישא השלכות נרחבות ושליליות על משאבים טבעיים ותשתיות חיוניים למים, לחשמל ולגז הטבעי של המדינה, כמו גם למערכות התעבורה ביבשה ובאוויר ולמערכות התקשורת. הנזקים ישפיעו לא רק על בני אדם אלא גם על בעלי חיים ויבולים.

"הצעד הבא בהפחתת הסיכון הגעשי הוא אומדן ספציפי של נקודות חולשה מקומיות ואזוריות ופיתוח אסטרטגיות למזעור הנזק", נאמר בדו"ח. "הדבר ידרוש מאמץ משותף של מדענים, מנהלני קרקעות, רשויות אזרחיות, עובדי מוקדי חירום וקהילות".

מרגרט מאנגן ממצפה הרי הגעש של קליפורניה, המדענית האחראית על הדו"ח, מדגישה שלא מדובר בתרחיש אימה. במקום זאת,יש להתייחס אליו כמקצפה להשקת מחקרים על נקודות הפגיעוּת של אתרים ספציפיים.

להלן רשימת האזורים בדו"ח, הפעם האחרונה בה הר הגעש במקום התפרץ, העיירות הסמוכות ופוטנציאל האיום, על פי הסקר הגיאולוגי:

הר הגעש לייק מנדיסין:
התפרץ לאחרונה: לפני 950 שנה
עיירות סמוכות: מאלין, מריל, טוללייק, קלאמת' פולס (שבאורגון)
פוטנציאל הסיכון: גבוה

 

פוטנציאל סיכון גבוה שהאגם היפה הזה יבער באש תהום (צילום: הסקר הגיאולוגי)

 

הר שאסטה
התפרץ לאחרונה: לפני 200-300 שנה
עיירות סמוכות: וויד, מאונט שאסטה, אדג'ווד, דונסמויר
פוטנציאל הסיכון: גבוה מאד

 

המרכז הוולקני לאסן
התפרצות אחרונה: בין 1914-1917
עיירות סמוכות: מינרל, ויולה
פוטנציאל סיכון: גבוה מאד

 

השדה הוולקני קליר לייק
התפרצות אחרונה: לפני כ-10,000 שנה
עיירות סמוכות: קלירלייק, קלסיוויל, לייקפורט, לוסרן
פוטנציאל סיכון: גבוה

 

הר שאסטה. סיכון "גבוה מאד" שיתפוצץ בעשורים הקרובים (צילום: ויקיפדיה)

 

השדה הוולקני קוסו (160 מייל מצפון לבייקרספילד)
התפרצות אחרונה: לפני 40 אלף שנים
עיירות סמוכות: אולאנצ'ה, פירסונוויל
פוטנציאל סיכון: מתון

 

האזור הוולקני לונג ואלי-קאלדרה
התפרצות אחרונה: לפני בין 16-17 אלף שנה
עיירות סמוכות: מאמות' לייקס
פוטנציאל סיכון: גבוה מאד

 

סאלטון ביוטס
התפרצות אחרונה: לפני כ-1,800 שנה
עיירות סמוכות: ווסטמורלנד, קליפטריקה, נילנד, בראולי
פוטנציאל סיכון: גבוה

באתר האינטרנט של תוכנית הסיכונים הגעשיים של הסקר הגיאולוגי הוצבו משאבים ומידע שיוכלו לסייע לאנשים להתכונן לאירוע געשי, שבמקרים מסוימים עלול להימשך עשרות שנים. תושבים החשופים לסכנה הרבה ביותר צריכים להיות מודעים לנתיבי מילוט לעת הצורך, לאגור די מזון לשבועיים, ולהכין תוכנית לאיחוד המשפחה במקרה שהם נאלצים להיפרד זה מזה במהלך ההימלטות מן האירוע.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE