הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
נקודה נדירה של הסכמה דו-מפלגתית בנוגע להגירה בכתב אישום בסן פרנסיסקו
גם הדמוקרטים וגם הרפובליקנים מסכימים שאת תוכנית הוויזה EB-5 (לא זו שנפתחה לאחרונה לישראלים, אלא תוכנית המיועדת למשקיעים חצי מיליון ומעלה) צריך לשנות מהיסוד. עורכת דין מסאות' ביי מואשמת בהונאת התוכנית במיליונים

היתה זו תוכנית נרחבת להשתלט על תוכנית הגירה שנויה במחלוקת, והרשויות הפדרליות אומרות כי עד שגילו את הקנוניה והתערבו, המזימה כבר לכדה ברשתה מאות לקוחות עשירים מחוץ לארה"ב שביקשו לקבל גרין קארד, והכניסה לעורכת דין מאזור סאות' ביי שבאזור סן חוזה מיליוני דולרים בעמלות ודמי תיווך לא-חוקיים.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

עורכת הדין דהנונג "ג'ין" צ'ן ומנהל המשרד של החברה שלה, ג'יאניון "טוני" יֶא, עומדים בפני אישומים אזרחיים ופליליים על שביקשו לכאורה להפיק רווח לא-חוקי מתוכנית הוויזה, המאפשרת לזרים לקבל ויזת הגירה תמורת השקעה של 500 אלף דולר לפחות בארה"ב, ובכך לעקוף את מסלול המכשולים המפרך הניצב בפני מבקשי הגירה אמידים פחות.

תוכנית הוויזה העלומה יחסית EB-5, שהושקה לפני כמעט שלושה עשורים כתמריץ כלכלי שלא זכה לשימוש רב, התגלה שוב אחרי יזמים ומדינות אחרי המיתון של 2008, כדרך לגייס כספים ממשקיעי חוץ, במיוחד כאלה בסין. ממשלת ארה"ב מנפיקה כעת אלפי ויזות EB-5 בשנה. מקבלי הוויזות האלה ובני משפחותיהם זכאים לאחר קבלתה לבקש מעמד תושבות קבע.

אולם עם עליית הפופולריות של התוכנית, היא הפכה שנויה במחלוקת. הנכונות לרפורמה כוללת בתוכנית היא אחת מנקודות ההסכמה הנדירות שחוצה מפלגו בסוגיית ההגירה הלוהטת. הן דמוקרטים והן רפובליקנים בקונגרס מסכימים שהתוכנית מפלה לטובה מהגרים עשירים - כולל כאלה שאולי יועילו כלכלית, אבל עלולים להזיק לאינטרס האמריקאי בשלל דרכים שונות, מפשיעה ועד ריגול.

 

נמלטה לדומיניקה, שם אימצה שם ספרדי. בעלה לשעבר ומנהל משרדה כופר באישומים. דהנונג "ג'ין" צ'ן (צילום: אתר משרדה)

 

"הרבה אנשים לא מעוניינים באמת להשקיע בכלכלת ארה"ב - הם רוצים את הגרין קארד", אומר מוזפר צ'ישטי, מנהל המשרד הניו יורקי של המכון למדיניות הגירה (Migration Policy Institute).

באתר האינטרנט שלה, החברה של צ'ן מפרסמת את מומחיותה בתוכנית EB-5, אותה היא מכנה "הגירה מבוססת-השקעה". מאות משקיעים שביקשו לקבל את הוויזה היו לקוחות הפירמה המשפטית של צ'ן, שהחזיקה משרדים בסן פרנסיסקו, סן חוזה ובייג'ינג.

אז כמה כסף בדיוק חלבו צ'ן ויה מן התוכנית? לא ברור. מועצת ניירות הערך (SEC) אומרת שבין 2008-2016, הצמד הרוויח 12.7 מיליון מעמלות לא-חוקיות שגבו תמורת הפניית יותר מ-400 לקוחות לארגונים עסקיים שמאגדים השקעות מזרים המבקשים לקבל ויזת EB-5.

 

"הם לא באמת רוצים להשקיע בכלכלת ארה"ב. הם רק רוצים את הגרין קארד"

 

הרשויות טוענות גם שצ'ן ויה ניהלו באופן לא-חוקי גם חברת השקעות משלהם, שמימנה פרויקטי דיור בפרמונט ובסנטה רוזה וגבתה מיליונים בעמלות ממשקיעים זרים. התובע הפדרלי לנפה הצפונית של קליפורניה הגיש נגדם כתבי אישום בגין הונאה, גניבת זהות ושיבוש הליכים. בנוסף הגישה ה-SEC תביעה אזרחית נפרדת נגד צ'ן, יה ושניים מעמיתיהם באשמת הונאת ניירות ערך.

יה מכחיש את האשמה הפלילית ומנהל מאבק משפטי נגד האישומים האזרחיים. הוא צפוי לשנים בכלא אם יורשע.

צ'ן, מצידה, נעלמה מתחומי ארה"ב. התובעים טוענים שהיא נמלטה בשנה שעברה, בערך בזמן בו הגישה ה-SEC את תביעתה, וכי היא השיגה אזרחות באי הקריבי דומיניקה, שם היא מתגוררת כעת תחת השם "מריה סופיה טיילור".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE