הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
למרות האיומים והסנקציות של טראמפ: איראן עדיין עומדת בתנאי הסכם הגרעין
פקחי סוכנות הגרעין של האו"ם ציינו שלמרות שנפח האוראניום המועשר גדל, הוא עדיין מועשר לרמה נמוכה המותרת על פי ההסכם. עם זאת, נסיגת ארצות הברית והסנקציות החדשות על הסחר בנפט עם איראן עלולות לשנות את התמונה

הסוכנות לאנרגיה אטומית של האו"ם קבעה כי איראן עומדת בתנאי הסכם הגרעין מ-2015.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


עדיין בגבולות המותרים. מפעל המים הכבדים באראק (צילום: AP)

 

הדו"ח הרבעוני של הסוכנות הופץ היום (שישי) למדינות החברות בועדה לאנרגיה גרעינית של האו"ם והגיע לידי סוכנות הידיעות AP. בדו"ח נכתב שאיראן ממשיכה לעמוד במגבלות שהוטלה עליה במסגרת "תכנית הפעולה המקיפה המשותפת", כינויו של ההסכם. עם זאת, מאגרי האורניום המועשר חלקית והמים הכבדים שברשותה ממשיכים לגדול.

העסקה שנחתמה בהובלת ממשל הנשיא לשעבר ברק אובמה נועדה למנוע מטהרן לבנות נשק גרעיני והעניקה לה בתמורה תמריצים כלכליים. יישום ההסכם נעשה מורכב עם הנסיגה החד צדדית של ארצות הברית ממנו, שלוותה בהטלת סנקציות חדשות מצד ממשל הנשיא דונלד טראמפ על מדינות הרוכשות נפט מהמדינה. הסנקציות כבר נותנות אותותיהן על כלכלת איראן.

הנסיגה האמריקאית מההסכם והסנקציות החדשות מעמידות את השותפות האחרות לו – גרמניה, בריטניה, צרפת, רוסיה וסין – תחת קושי להמשיך להציע לאיראן מספיק תמריצים להמשיך לעמוד בו, והיא אכן עלולה להפסיק לעשות זאת. מוקדם יותר החודש הודיע הממשל האיראני כי אם בתוך 60 יום לא תמצא דרך להגן עליה מהסנקציות האמריקאיות החדשות, היא תגדיל את העשרת האוראניום שלה מעבר לרמה המותרת על פי ההסכם. בשבוע שעבר היא הודיעה כי הגדילה את נפח העשרת האוראניום שברשותה, אולם בינתיים רק לרמה נמוכה יחסית.

 

בימים יפים יותר. שרי החוץ לשעבר ג'ון קרי וג'וואד זריף בדיוני הסכם הגרעין (צילום: AP)

למרות הודעות אלה, הדו"ח הרבעוני של הסוכנות מצא שאיראן עדיין לא מפרה את ההסכם. יתרה מזו, פקחי הסוכנות ציינו שקיבלו גישה חסרת תקדים למתקני הגרעין במדינה. בדו"ח צויין שגישה זו מאפשרת יישום את נהלים נוספים מההסכם ומבססת את הבטחון בשמירתו.

דיפלומט בכיר ששוחח עם AP ציין שלמדינה יש יכולת להגדיל פי ארבעה את רמת העשרת האוראניום שברשותה, אולם רק בדו"ח הבא תהיה דרך לדעת אם הם אכן עשו זאת.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE