הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
"תכנית המאה" של טראמפ וקושנר מבטלת את פתרון שתי המדינות
גורמים פלסטיניים וערבים טוענים שהתכנית שאמורה לפתור את הסכסוך ארוך השנים "מסוכנת", מאחר שהיא לא כוללת מדינה ריבונית לפלסטינים. עבאס עדיין מסרב לקיים קשרים עם ממשל טראמפ, מאז ההכרה בירושלים כבירת ישראל

גורמים ערבים מזהירים כי "תכנית המאה" של ממשל דונלד טראמפ לסיום הסכסוך הישראלי-פלסטיני נועדה לחסל את רעיון המדינה הפלסטינית.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


תהיה עסקה? ראש הממשלה בפועל בנימין נתניהו וג'ארד קושנר (צילום: לע"מ)

 

סוכנות הידיעות רויטרס מדווחת כי גורמים פלסטיניים וערבים נחשפו לקווים הכלליים של תכנית השלום של ממשל טראמפ, שמוביל חתנו ויועצו הקרוב ג'ארד קושנר, אף שפרטיה טרם סוכמו. לטענת גורמים אלה, התכנית מבטלת את פתרון שתי המדינות, שנחשב במשך שנים לתכנית המוסכמת על ארצות הברית והקהילה הבין-לאומית לסיום הסכסוף האזורי. למעשה, גם בישראל גורמים רבים עדיין מחויבים לרעיון שתי המדינות, ואפילו ראש הממשלה בפועל בנימין נתניהו הצהיר על מחויבותו לתכנית ב "נאום בר אילן, שנשא עם תחילת כהונתו הקודמת.

בחודש הקרוב תתקיים בבחריין, אחרי מספר דחיות קודמות, ועידת "שלום למען שגשוג" בה יוצגו קווי המתאר הכלכליים של תכנית השלום של טראמפ וקושנר. התכנית צפויה להתקל בקשיים כבר בהתחלה, על רקע אי היציבות הפוליטית השוררת בישראל והבחירות הנוספות הצפויות בספטמבר הקרוב.

גורמים ערבים ששוחחו עם סוכנות הידיעות רויטרס אמרו כי טראמפ וקושנר, שלהם רקע בנדל"ן ולא בדיפלומטיה, ניגשים לסכסוך הישראלי פלסטיני שנראה בלתי פתיר כמו אל עסקת חליפין. לטענת גורמים אלה, התכנית היא שבמקרה שהפוליטיקה תכשל, ארצות הברית תשפוך מיליארדי דולרים על הפלסטינים והשכנות הערביות של ישראל, בתקווה לקדם שגשוג כלכלי שיבטיח בטחון לישראל.

 

לא מדברים יותר. טראמפ ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (צילום: וול סטריט ג'ורנל)

מבחינה פוליטית, התכנית מציעה הרחבה של תחומי רצועת עזה לתוך צפון מצרים, תוך החלת שליטה מצרית על האזור. לפלסטינים ישאר חלק מצומצם יחסית מהגדה המערבית וכמה שטחים בעוטף ירושלים, ללא שליטה בטחונית על גבולותיהם. ג'ייסון גרינבלט, שליחו של טראמפ למזרח התיכון, הכחיש את אפשרות הרחבת עזה לתוך סיני אך סירב למסור פרטים אחרים על התכנית.

בהתייחסו לסירוב להשתמש במונח "פתרון שתי המדינות" אמר גרינבלט לרויטרס: "אנחנו מאמינים שהשימוש בביטויים ובתוויות מסוימים לא מועיל משום שהוא חסר פרטים וניואנסים. הביטויים האלה אומרים דברים שונים לאנשים שונים. התכנית המפורטת, לכשתפורסם, תציג את מה שאנחנו חושבים שהוא הפתרון הטוב ביותר עבור שני הצדדים".

לפי רויטרס, הפלסטינים לא קונים את זה. גורם ערבי אמר לסוכנות הידיעות כי "מה שאנחנו רואים בתכנית הזו הוא שהיא תהרוס את הפלסטינים. היא לא מעניקה צדק עבורם". גורם פלסטיני בכיר הוסיף: "המטרה הפלסטינית ממוסמסת – בלי ירושלים כבירה, בלי זכות השיבה לפליטים, בלי מדינה ריבונית. בגלל זה הפרויקט האמריקאי מסוכן".

 

בלי ירושלים, בלי זכות השיבה, בלי מדינה ריבונית. עבאס (צילום: AFP)

לפלסטינים יהיה קשה לקדם את מטרתם כל עוד ראש הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס מסרב לנהל מגעים עם ממשל טראמם, כפי שהוא עושה מזה כשנה וחצי – מאז הכיר טראמפ בירושלים כבירת ישראל והודיע על העברת השגרירות האמריקאית אליה.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE