הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
לקראת "עסקת המאה": 3 מדינות ערב נוספות ישתתפו בוועידה בבחריין
מצרים, ירדן ומרוקו מצטרפות לשלוש מדינות ערב נוספות שאישרו את הגעתם לוועידת השלום שתיערך במפרץ בהמשך החודש. מדובר בניצחון דיפלומטי גדול בעבור ארה"ב, שכן שתיים מהמדינות הן היחידות שמחזיקות ביחסי חוץ עם ישראל וגם נחשבות לבעלות בריתה של ארה"ב

נציגים ממצרים, ירדן ומרוקו אישרו את השתתפותם בוועידת השלום האמריקאית בבחריין, שם הממשל בראשות הנשיא טראמפ צפוי להציג את המתווה הכלכלי להסכם השלום הישראלי-פלסטיני, הסכם שכונה ע"י רבים כ"עסקת המאה".

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


רה"מ ישראל, בנימין נתניהו, ועבדאללה השני, מלך ירדן, במהלך פגישה שנערכה בעמאן ב-2014 (צילום: AFP)

 

התושבה החיובית של שלוש מדינות הערב היא ניצחון דיפלומטי מזהיר בעבור ארצות הברית, שמולה ניצבת התנגדות גדולה להסכם שאמור להוביל לסוף הסכסוך במזרת התיכון. כזכור, נציגים פלסטינים דחו על הסף את תוכנית השלום, וזאת תחת הטענה שישראל זוכה לתמיכה עיוורת מצד האמריקאים.

הבית הלבן התייחס לאישור הגעתם של נציגים משלוש המדינות כ"בשורה משמחת" וכ"סימן שהמפגש המתוכנן תופס תאוצה בדיוק כפי שציפינו". בשלב זה לא ברור איזה נציגים יגיעו, אולם באופן רשמי ההזמנה נשלחה לשרי האוצר במדינות הללו. שלוש המדינות מצטרפות לשלוש מדינות נוספות, ערב סעודית, קטאר ואיחוד האמירויות, שכבר אישרו את הגעת שרי האוצר שלהן.

חתנו ויועצו של הנשיא טראמפ, ג'ארד קושנר, ושליח ארה"ב למזרח התיכון, ג'ייסון גרינבלאט, ביקרו במזרח התיכון בשבועות האחרונים וניסו לשכנע את המלכים במרוקו וירדן להשתתף בוועידה, צעד שכנראה הצליח לאחר שמדינות אלה אישרו את הגעתן.

 

נשיא מצרים, עבד אל-פתאח א-סיסי, והיועץ הנשיאותי, ג'ארד קושנר, במהלך פגישה בקהיר ב-2017 (צילום: AP)

 

מצרים וירדן נמצאות במצב שונה משאר מדינות ערב - שכן שתיהן מחזיקות בקשרים דיפלומטים עם ישראל ונחשבות לבעלות ברית חשובות של ארצות הברית. מצד אחד, המנהיגים של שתי המדינות ממשיכים לדבר על "פתרון שתי המדינות", אך על פי הדיווחים הם לא מסכימים למתווה שיוצג במהלך הוועידה.

כזכור, בשבוע שעבר דווח כי אנשי עסקים מובילים בעולם הוזמנו גם הם לוועידה בבחריין, ביניהם טום באראק, מנכ"ל של חברת הנדל"ן Colony Capital, סטיב שוורצמן (מנכ"ל חברת Blackstone), לארי פינק (מנכ"ל חברת BlackRock) ודינה פאוולה מגולדמן זקס - שבמקרה שימשה בתור יועצת לנשיא טראמפ, ובהמשך כיהנה כסגנית היועץ לביטחון לאומי.

בנוסף, במהלך סוף השבוע נוצרה סערה בעקבות התבטאות של דיויד פרידמן, שגריר ארצות הברית בישראל, לפיה הממשל בוושינגטון "לא שולל סיפוח של יהודה ושומרון על ידי ישראל". "לישראל יש את הזכות להשיב לידיה חלק, אם לא את כל, הגדה המערבית", הוא אמר לעיתון "ניו יורק טיימס" ביום שבת.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE