הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
שיעור הריבית נותר על כנו, הבנק הפדרלי עשוי להוריד אותו בחודשים הקרובים
רבים בתחום ציפו שג'רום פאוול יודיע על הפחתת הריבית, צעד שאמור למזער נזקים ממלחמת הסחר. למרות שזכה להתנגדות קלה מבית, יו"ר הבנק החליט שלא להעלות את הריבית בשלב זה. עם זאת, הוא השאיר את הדלת פתוחה ורמז שהפחתה אחת, לכל הפחות, עשויה לקרות עד סוף השנה הנוכחית

הבנק הפדרלי של ארצות הברית ("פדרל ריזרב") הודיע מוקדם יותר היום (רביעי) כי בשלב זה לא יתבצע שינוי בריבית, אולם צויינו שני מועדים בהמשך השנה שבהם יתכן שהיא תופחת.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


ג'רום פאוול, יו"ר הבנק הפדרלי, והנשיא טראמפ, שמינה אותו לתפקיד המשפיע (צילום: רויטרס)

 

ג'רום פאוול, יו"ר הבנק הפדרלי אשר נחשב לבנק המרכזי המשפיע בעולם, ניצב בפני לחץ מתמיד כדי לשמור על יציבותה של כלכלת המדינה. קיים חשש כי המדיניות הכלכלית של הנשיא טראמפ, שבה מכסי מוגן מוטלים על מדינות כגון מקסיקו וסין, תפגע בסופו של דבר בצמיחה העולמית.

ההחלטה של פאוול מגיעה במקביל לכך שהנשיא ממשיך לבקר אותו ואף רמז שהוא שוקל להחליפו. כאשר נדרש לסוגייה בצהרי יום שלישי, שעות בודדות לפני שהחל בעצרת הבחירות להשקת הקמפיין להיבחר בשנית, הנשיא השיב: "בואו נראה מה הוא יעשה".

בכירי הבנק הפדרלי הצביעו בעד השארת הריבית על 2.25%-2.50% כאשר המתנגד היחיד למהלך היה יו"ר סניף סיינט לואיס של הבנק הפדרלי, ג'יימס בולארד, שטען לאחרונה ש"צריכים להוריד את הריבית בקרוב". זוהי הפעם הראשונה במהלך הכהונה של פאוול שבה הצעה שלו לא זכתה לאישור פה אחד.

 

פאוול במהלך כנס של מכון ברוקינגס בוושינגטון די. סי. באוגוסט האחרון (צילום: רויטרס)

 

כעת מסתמן שהוויכוח העיקרי בקרב בכירי הבנק הוא האם לשמור על שיעור הריבית כפי שהוא עד תום השנה הנוכחית, או שמא רצוי להפחית בשיעור הריבית פעם או פעמיים. מתוך 17 מקבלי ההחלטות, 8 תומכים בהשארת שיעור הריבית.

בחודשים האחרונים, פאוול שב והדגיש שעל הבנק "להפגין סבלנות" בכל הנוגע למדיניות שתקבע את שיעור הריבית. אך אי-הוודאות הכלכלית שנובעת ממלחמת הסחר עם סין הובילה לגמישות בעמדותיו.

רבים ציפו להפחתה של הריבית, אך אתמול הנשיא סיפר שהוא ונשיא סין, שי ג'ינפינג, עתידים לערוך "מפגש ארוך" בהמשך החודש במהלך וועדה כלכלית שתיערך ביפן. הודעה זו הצביעה על הדרך שבה שיחות המו"מ בין ארה"ב לסין יכולות להתקיים, ויתכן שהודעה זו אף השפיעה באופן ישיר על החלטתו של פאוול.

 

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, ונשיא סין, שי ג'ינפינג. מפגשם בסוף החודש ישפיע רבות על פעולות הבנק הפדרלי (צילום: רויטרס)

 

"אנחנו עוקבים בדריכות אחר ההשלכות הכלכליות של המהלך, ונפעל בהתאם כדי להמשיך במגמת ההתרחבות", פאוול אמר מוקדם יותר השבוע כאשר נשאל אם מדיניות מכסי המגן של טראמפ מאיימת על כלכלת ארצות הברית.

אמירה זו גרמה לרבים לצפות שהבנק הפדרלי יפחית את שיעור הריבית לפחות פעם אחת עד סוף השנה, אך צעד זה יהיה תלוי במספר דברים - בעיקר תוצאות המפגש של הנשיאים טראמפ וג'ינפינג.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE