הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
לאחר ביטול התקיפה, הנשיא שוקל הטלת "סנקציות משמעותיות" כנגד איראן
הנשיא טראמפ רמז על כוונת הממשל בראשותו להטיל סנקציות כבדות כנגד המשטר האיראני, שדורש את הסרת הסנקציות הקיימות. במקביל, מזכיר המדינה פומפאו נועד עם מלך סעודיה ומבטיח "לשמר את האינטרס האמריקאי ברחבי העולם". בכיר בצבא האיראני איים להפיל כלי טיס אמריקאים נוספים

על רקע ההחלטה של הנשיא טראמפ שלא לתקוף באיראן בעקבות הפלת מזל"ט אמריקאי, במהלך סוף השבוע דווח כי הממשל האמריקאי עתיד להכריז בימים הקרובים על "סנקציות משמעותיות" כנגד המשטר האיראני.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


הנשיא טראמפ, בשבוע שעבר בוושינגטון די. סי. (צילום: AP)

 

כזכור, בשבוע שעבר הופל המל"ט האמריקאי כאשר הצדדים חלוקים לגבי המיקום המדויק של כלי הטיס. האמריקאים טוענים שהמל"ט טס בשטח בינלאומי, אך האיראנים טוענים שהוא הופל מעל לשטח האווירי שלהם. בהמשך דווח כי הנשיא טראמפ כבר אישר לצבא ארה"ב לתקוף במדינה, אולם הוא התחרט כעשר דקות לפני ביצוע המשימה. לדבריו, החטרה נבעה מהעובדה ש"150 איש עלולים היה להיהרג, וזו לא תגובה פרופורציונלית".

בסוכנות הידיעות "רויטרס" דווח כי הצבא האיראני מכין את הקרקע לתקיפה אמריקאית, אך בו בזמן גנרל בכיר צוטט כשהוא מאיים להפיל כלי טיס אמריקאים נוספים: "כולם ראו כיצד הפלנו את המזל"ט. אני מבטיח שתגובה קשה זו יכולה להיות משוחזרת, והאויב יודע על כך", אמר חוסיין קזהאנדי, אדמירל בחיל הים האיראני.

 

סלמאן, מלך ערב הסעודית, מקבל את מזכיר המדינה פומפאו עם הגעתו למדינה, אתמול (צילום: Getty Images)

 

מוקדם יותר היום אמר בריאן הוק, שליח האמריקאי המיוחד לנושא איראן, כי "הממשל בראשות הנשיא טראמפ רוצה לפתוח ביוזמה חדשה שתגביר את הבטיחות הימית באזור", וזאת בעקבות תקיפות שאירעו לאחרונה כנגד מכליות נפט שעגנו במפרץ עומאן. במערב האשימו את איראן בתקיפות אלה, אך הממשל בטהרן מכחיש זאת בתוקף.

הוק סיפר לגבי כוונת הממשל במהלך ביקור שערך בעומאן. הוא לא חשף יותר מדי פרטים לגבי התוכנית, אך כן הסכים לומר כי ועידת ה-G-20 שתיערך באוסקה (יפן) בהמשך השבוע היא הפורום המושלם לשוחח על התוכנית עם מנהיגים אחרים. גם אם בכוונת ארה"ב לחדש את השיחות עם איראן, לא נראה שהיא תיענה בחיוב.

 

מכלית נפט עולה באש במפרץ עומאן. ארה"ב מאשימה את איראן, שמכחישה בכל תוקף (צילום: AP)

 

במהלך סוף השבוע צוטט יועץ בכיר של נשיא איראן כשהוא טוען שמדינתו דורשת את הסרת הסנקציות שהוטלו נגדה ע"י ממשל טראמפ (אותן סנקציות שבוטלו לאחר החתימה על הסכם הגרעין בשנת 2015). "מצד אחד, ארה"ב מאיימת בהמשך הסנקציות ומצד שני היא דורשת שנשוב לשולחן המו"מ. אם הם רוצים משהו מעבר להסכם הגרעין, עליהם להציע משהו יותר מהסכם הגרעין", אמר השמדין אשנה, יועץ של הנשיא רוחאני.

המתח בין ארה"ב לאיראן צפוי להיות נושא השיח המרכזי במהלך ביקורו של מזכיר המדינה פומפאו בערב הסעודית, ביקור שהחל כבר אתמול כאשר הדיפלומט האמריקאי הבכיר פגש את סלמאן, מלך ערב הסעודית. "אנחנו נמשיך לחסום את הגישה שלהם למשאבים שהם צריכים", אמר פומפאו כאשר נשאל לגבי מימון איראני לארגוני טרור ברחבי מזרח התיכון. "באמצעות חסימה זו, נמשיך לשמר את האינטרס האמריקאי ברחבי העולם", הוא אמר.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE