הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מחקר טוען: "חיידק אלים הגיע לחופי ניו ג'רזי בגלל שינויי האקלים"
חיידק הוויבריו אומנם שכיח למדי במים החמים של דרום ארה"ב, אך בשנתיים האחרונות נדבקו חמישה אנשים בחיידק באזור דרום ניו ג'רזי. מחקר שפורסם השבוע מצביע על כך שהתחממות המים מובילה להימצאות החיידק באזור. עם זאת, יש רופאים שטוענים אחרת: "קשה לדעת אם יש קשר להתחממות הגלובאלית"

מחקר חדש מצביע על כך ששינויי האקלים מובילים להימצאות של מחלות נדירות באזורים חדשים, וזאת לאחר שבשנתיים האחרונות נרשמו חמישה מקרים של חיידק ויבריו, חיידק אלים שמופץ באמצעות מגע עם פירות ים. על פי המחקר, כל חמשת המקרים של החיידק האלים נמצאו באזור מפרץ דלאוור, אזור שבו המים מתחממים באופן קיצוני בשנים האחרונות.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


אילוסטרציה (צילום: Shutterstock)

 

חמשת הנפגעים מן החיידק קיבלו טיפול בבית חולים בודד בניו ג'רזי, ומחברי המחקר טוענים שהדבר מהווה הוכחה ברורה שחיידקים אלימים פוגעים באנשים מחוץ לגבולות הגיאוגרפיים שפעם הכרנו: "חשוב מאוד שרופאים - שיתכן שמעולם לא ראו זיהום כזה באזור שלהם - יהיו מודעים להימצאות החיידק", נטען ע"י אחת ממחברי המחקר, ד"ר קתרין דאקור המתמחה במחלות מדבקות.

"לפני 2017, המרכז הרפואי באוניברסיטת קופר בניו ג'רזי טיפל במקרה אחד של נדבק בחיידק האלים בכל שמונה שנים", מסביר ד"ר דאקור, שגם משמשת כמרצה במוסד הלימודי. "לאחר מכן, בתוך שנתיים הגיעו חמישה שנדבקו בחיידק, ואחד מהם נפטר בעקבות המחלה", היא אמרה.

 

 

"עלייה משמעותית התרחשה בטמפרטורת המים בשלושת העשורים האחרונים בכל רחבי ארצות הברית", נכתב במחקר, שפורסם השבוע. עוד נטען כי עלייה זו הובילה ל"שינויים בכמויות ובהפצת החיידק".

ויבריו הוא חיידק שכיח באזור וירג'יניה ומרילנד, כמו גם באזורים רבים בדרום ארה"ב. אך חיידקים מסוג זה נחשבים לנדירים ביותר במים קרים יותר כפי שקיימים במפרץ דלאוור. "להידבק בחיידק זה עדיין נדיר מאוד, אבל בכל זאת ראינו עלייה בתדירות באזור", נכתב במחקר.

החולה שמת כתוצאה מהידבקות במחלה היה גבר בשנות השישים לחייו, שהגיע למרכז הרפואי כיומיים לאחר שניקה ואכל סרטנים במפרץ דלאוור. ידו הימנית התנפחה, והרופאים נאלצו להסיר רקמת תאים מגופו. במהלך הניסיון השלישי להסיר את הרקמה שנפגעה, החולה לקה בהתקף לב ומת.

על פי המרכזים לבקרת מחלות ומניעתן (CDC), בין 700 ל-1,200 בני אדם נדבקים בחיידק מדי שנה. "קשה לדעת אם יש קשר להתחממות הגלובאלית כי בכל זאת מדובר רק בחמישה מקרים, אבל זה בהחלט אפשרי", מסביר ד"ר סטיבן ספאן, נשיא המרכז הרפואי באוניברסיטת יוסטון. עוד הסביר ד"ר ספאן כי "האדם הממוצע לא נמצא בסיכון להידבקות בחיידק. אחת הדרכים השכיחות להידבק בו היא באמצעות פצע פתוח שמוכנס למים הנגועים בחיידק".

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE