הלוח הגדול
דרושים, דירות להשכרה, למכירה, רכב, יד שנייה
מכה לממשל טראמפ: ביהמ"ש העליון חסם את שאלת האזרחות במפקד האוכלוסין
למרות שנראה היה שהשאלה תוכנס לטפסי המפקד שיודפסו כבר בשבוע הבא, נשיא ביהמ"ש העליון צודד עם השופטים הליברלים וקבע: "ההסבר שהוצג להכנסת השאלה אינו תואם למדיניות של לשכת מפקד האוכלוסין". בפועל, הסוגייה הוחזרה לערכאות המשפטיות הנמוכות יותר, אך היא לא תיפתר עד להדפסת הטפסים

בית המשפט העליון של ארצות הברית פסק מוקדם יותר היום (חמישי) כנגד כוונת הממשל בראשות הנשיא טראמפ, שדרש להוסיף שאלת אזרחות למפקד האוכלוסין שעתיד להיערך בשנה הבאה.

 

הרשמה לקבלת הניוזלטר היומי ועדכונים חשובים


מפגינים כנגד כוונת הממשל להכניס את שאלת האזרחות למפקד האוכלוסין, הבוקר מול ביהמ"ש העליון (צילום: AP)

 

הפסיקה מהווה מכה קשה לממשל טראמפ, שראה באמצעות הוספת השאלה דרך להפחית את מספר הנציגים של מדינות בעלות אוכלוסיית מהגרים גדולה, לדוגמה קליפורניה וניו יורק. שופטי בית המשפט העליון טענו שהממשל לא הצליח לספק הסבר מדוע הוספת השאלה היא חשובה, ועל כן הוחלט להחזיר את הסוגייה לערכאות המשפטיות הנמוכות יותר.

למרות העובדה שהממשל יכול להמשיך להיאבק כדי להכניס את השאלה, מסגרת הזמנים לא תאפשר להוסיף את השאלה עד המועד האחרון להדפסת השאלונים, מועד שנקבע ל-1 ביולי ע"י הממשל עצמו. כזכור, בית משפט הפדרלי דחה את טענות הממשל כבר בראשית השנה הנוכחית, אך ערעור הממשל הביא להעברת התיק לביהמ"ש העליון.

 

תשעת שופטי בית המשפט העליון של ארצות הברית (צילום: אתר ביהמ"ש העליון)

 

מפקד האוכלוסין בארצות הברית מתבצע בכל עשר שנים, ועל פי המידע שנאסף בו נקבע, בין היתר, כמה נציגים בקונגרס יש בכל מדינה וכמה מהתקציב הפדרלי כל רשות מדינית או מקומית מקבלת. שאלת האזרחות נשאלה לראשונה במהלך מפקד האוכלוסין שנערך ב-1890, אולם רק גברים נשאלו עד שנת 1920. בשנת 1950 הוחלט להפסיק לשאול את שאלת האזרחות.

ג'ון רוברטס, נשיא ביהמ"ש העליון, התייחס לפסיקה וכתב: "הוצג בפנינו הסבר שאינו תואם למדיניות, לסדר העדיפויות ולתהליך קבלת ההחלטות של לשכת מפקד האוכלוסין של ארצות הברית. בית משפט זה אינו יכול להתעלם מהנתק המוחלט הקיים בין הכנסת השאלה לבין הנימוק שניתן לכך". רוברטס אף טען ששר המסחר וילבר רוס "היה נחוש להחזיר את שאלת האזרחות מהרגע שבו החל את כהונתו".

 

שר המסחר וילבר רוס. נשיא ביהמ"ש העליון טען שרצה להכניס את השאלה מאז שהחל את כהונתו (צילום: Getty Images)

 

חמישה שופטים תמכו בפסיקה כנגד הכנסת השאלה, ביניהם גם רוברטס, וארבעה התנגדו לכך ורצו שהשאלה תוכנס לטפסי מפקד האוכלוסין שיודפסו החל מהשבוע הבא. עם זאת, יתכן כי השאלה תוכנס למפקד האוכלוסין הבא שיתבצע בשנת 2030.

50% לא
50% כן
?האם הכתבה עניינה אותך
YOU MIGHT ALSO LIKE